Kaartspel: Munchkin Review

zondag, 06 november 2011 om 17:00
Vele bord- en kaartspellen zijn erg serieus en vereisen heel wat teamwork. Munchkin draait de regels om en laat je je vrienden op allerlei manieren tegenwerken met soms wel erg grappige kaarten.
Als je met een groepje vrienden op verkenning wilt gaan in kerkers, tegen monsters wilt vechten en schatten wilt verzamelen, dan kun je een potje co-op spelen. Heb je echter even geen zin om te gamen, dan is er Munchkin. Maar wat is een Munchkin eigenlijk? In de wereld van bordspellen is een munchkin iemand die veel te hard zijn best doet om te winnen tijdens een vriendschappelijk spelletje. Dus bijvoorbeeld iemand die een zonnebril opzet tijdens een vriendschappelijk potje poker. In Munchkin is het dan ook de bedoeling om te winnen, op welke manier dan ook. Zelfs als dit betekent dat je je beste vriend een mes in de rug moet steken.
Type: kaartspel
Aantal spelers: 3-6
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Duur: circa 60 minuten
Uitgever: Steve Jackson Games
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: €24,95
Level tien bereiken
Munchkin is een role-playing game in kaartspelvorm. Elke speler start als een normaal mens zonder bescherming of wapens. Gaandeweg zul je sterker worden en krijg je allerlei wapens om monsters mee te verslaan. Het spel is speelbaar met drie tot zes personen. Voor deze recensie hebben we het spel getest met vijf mensen. Het werd al wel snel duidelijk dat de voorgeschreven spelduur van 60 minuten, sterk onderschat is. Het eerste potje duurde zo’n twee uur en ook de volgende potjes duurden heel wat langer dan één uur. Doel van het spel? Als eerste level tien bereiken. Je stijgt in level door zeer sterke monsters te verslaan of door een ‘ga een level omhoog’-kaart te spelen. Het winnende level kun je enkel scoren door een monster te verslaan.
Kerkers en schatten
Het spel bevat twee stapels kaarten: Kerkerkaarten en Schatkaarten. Op kerkerkaarten staan meestal monsters, maar er kunnen ook gemene spreuken tussen zitten. Op Schatkaarten staan vaak leuke voorwerpen en wapens die je kunt gebruiken in de strijd. Aan het begin van het spel krijgt iedere speler twee kaarten uit elke stapel. Met deze kaarten kun je je personage, een level 1 mens, al wat sterker maken. Zo kun je met wat geluk je ras of klasse al wijzigen. Alle rassen en klassen hebben speciale eigenschappen. Zo kan een dief voorwerpen van andere spelers stelen wanneer hij een bepaald aantal ogen gooit met de dobbelsteen. Aan het begin van je ronde moet je een kerkerkaart nemen en deze tonen aan de groep. Afhankelijk van de kaart die je trekt, moet je verschillende dingen doen. Je kunt de volgende dingen aantreffen in de kerker:
  • Een monster
  • Een vloek
  • Andere
Wanneer je een monster aantreft in de kerker, moet je kijken naar je level. Elke speler heeft twee soorten levels. Je hebt je normale level dat je moet opkrikken naar level tien, en je hebt je aanvalslevel. Dit laatste level bereken je door je normale level op te tellen met alle bonuspunten die je uitrusting en wapens je geven. In elk gevecht moet je je aanvalslevel vergelijken met dat van het monster. Is je level hoger? Dan versla je het monster en krijg je de beloningen die op de kaart staan. Als je level lager is, dan kun je proberen om weg te rennen door een vijf of een zes te rollen. Er is geen probleem als je kunt wegrennen, maar de straffen kunnen heel zwaar zijn als je verliest.
Is je kerker vervloekt, dan moet je doen wat er op de kaart staat. Zo zul je soms kledingstukken of je ras moeten weggooien, of zelfs kaarten moeten uitdelen aan andere spelers. Trek je echter een kaart waar iets anders opstaat, denk maar aan een klassekaart, dan mag je deze in je hand stoppen om later in te zetten. Wanneer je een dergelijke kaart hebt getrokken, mag je nog een extra kaart in je hand stoppen van de kerkerstapel of kun je ervoor kiezen om tegen een monster te vechten die je in je hand had zitten. Wanneer je klaar bent met één van deze drie fases, mag je kaarten van je hand in het spel leggen en vervolgens moet je je beurt afstaan.
Van vriend tot vijand
Monsters verslaan is niet eenvoudig in het begin, wanneer je aanvalslevel zwak is. Gelukkig kun je te allen tijde je medespelers om hulp vragen. Je stelt een beloning voor en vervolgens mag je de hulp accepteren van iedereen die wil helpen. Wanneer je een laag level hebt, helpt iedereen je met plezier. Maar wanneer je, door sterke monsters te verslaan en bepaalde kaarten te trekken, al wat dichter bij level tien komt, keert iedereen zich tegen je. In Munchkin keren de zwakkere leden zich steeds tegen de sterkeren die bijna de overwinning binnen hebben.
Een paranoïde munchkin
Hier begint het beste stuk. Het is namelijk de bedoeling dat je de gemeenste kaarten achter de hand houdt tot je iemand erg hard kunt tegenwerken. Bijvoorbeeld: Iemand is maar net sterk genoeg om een monster te verslaan. Om hem tegen te werken kun je het monster met bepaalde kaarten in level laten stijgen. Dit kan zware gevolgen hebben. Je verloren medespeler kan hierdoor levels verliezen of zelfs sterven voor een volle ronde. Wanneer je sterft mag elke speler een van je kaarten stelen.
Het hele spel lang zit je in je hoofd plannetjes te ontwerpen om mensen op de gemeenste manieren een mes in de rug te steken. Je kunt dus niemand vertrouwen, terwijl je in sommige situaties geen keuze hebt en wel hulp moet aanvaarden. Zo speelt Munchkin rare spelletjes in je hoofd, waardoor je helemaal paranoïde kunt worden. Het is hilarisch om te zien hoe iedereen elkaar probeert te pesten.
Gebrek aan een spannend einde
Helaas komt er een einde aan deze tijd en komt er een moment wanneer haast iedereen level negen is. Dan kan het soms lang duren totdat iemand wint. Winnen kan namelijk enkel door tegen sterke monsters te vechten. En die supersterke monsters kom je lang niet elke beurt tegen. Komt er dan toch zo’n sterk monster langs, dan gooit iedereen zijn beste kaarten op tafel om te voorkomen dat iemand het spel wint. Dit gebeurt niet elke keer, soms kan iemand erg snel winnen. Toch kunnen dit soort momenten de spanning uit het spel halen.
Hilarische kaarten
Het sterkste punt van Munchkin is ongetwijfeld de mogelijkheid om je vrienden te pesten, maar er is nog een ander belangrijk hoogtepunt. De kaarten zelf! Deze zijn geweldig vormgegeven en vormen een parodie op andere bordspellen, videogames, televisiereeksen en zelfs het internet. Elke kaart heeft een titel en een afbeelding die haast perfect op elkaar zijn ingestemd. Zo zul je bijvoorbeeld moeten vechten tegen de gevreesde ‘schaamluis’. Een monster waar je overigens niet van kunt wegrennen. Andere kaarten als ‘kontschoppende laarzen’, ‘de eend des onheils’ en ‘het kamerplantje’ kunnen ook steeds weer op heel wat gelach rekenen. Haast elke kaart brengt wel een glimlach op je gezicht. De combinatie tussen de grappige kaarten en het klooien van je vrienden kan dan ook echt hilarische momenten opleveren.
Leuk en origineel
Munchkin is een erg origineel en leuk kaartspel dat zichzelf niet te serieus neemt. Maar goed ook, want de charme van dit spel zit in de humor van de kaarten. Helaas komt er een einde aan deze charme wanneer je na een vijftal potjes alle kaarten wel uit je hoofd kent. Om de humor erin te houden, kun je het spel dus het beste niet te snel na elkaar spelen. Het is geweldig om te zien hoe iedereen zijn best doet om andere spelers op de gemeenst mogelijke manieren tegen te werken. Het einde had wel wat spannender gemogen, maar de lange reis naar het einde toe is steeds uniek en verdomd amusant. Een ideaal spel voor iedereen die op zoek is naar een luchtig kaartspel en goede humor kan waarderen.