Jungle Book (Blu-ray) Review

maandag, 16 september 2013 om 11:30
Een van de grote krachten van Disney-films is dat ze tijdloos zijn. Dat geldt vooral voor de klassiekers, die stukje bij beetje allemaal een Blu-ray-uitgave krijgen. Zo ook Jungle Book, die niet op alle gebieden even tijdloos is.
Walt Disney is altijd dol geweest op het vermenselijken van dieren en het toppunt daarvan is met stip Jungle Book. Alleen al de manier waarop moeder-wolf haar man aankijkt of ze het vondelingetje Mowgli mag houden, is al ontzettend aansprekend en herkenbaar voor ons mensen. Er zitten ontzettend veel beesten in: tijgers, panters, olifanten, apen, slangen.. Bijna allemaal zingen ze ook nog eens een liedje, waarvan ‘I wanna be like you’, ‘The Bare Necessities’ en ‘Colonel Hatchi’s March’ de bekendsten zijn.
Het vertelt het verhaal van Mowgli, die als baby’tje wordt gevonden door jungledieren en wordt opgevoed door wolven. Wanneer Mowgli wat ouder is, dan besluit een panter dat Mowgli een gevaar is voor zichzelf en voor anderen in de jungle. Hij besluit een betere plek voor hem te zoeken, maar de weg ernaar toe verloopt niet zo soepel. Tijdens de tocht ontmoet het jochie diverse junglebeesten, die zowel kwaad- als goedaardig uitpakken.
Jungle Book komt uit 1967 en het is de laatste film waaraan Walt Disney mee kon werken voor hij stierf, waardoor de film voor Disneyfanaten een speciaal plekje in het hart heeft. Bovendien was het de eerste Disney-film waarin bekende mensen de stemmen inspraken. Zo heeft comedian Phil Harris Baloe gedaan, Sebastian Cabot uit de sitcom Family Affair deed Bagheera en jazz-muzikant Louis Prima deed King Louie.
Halve Beatles-gieren
In de periode dat de animatiefilm werd gemaakt, luisterde de halve wereld naar The Rolling Stones en The Beatles. Die laatste zou mogelijk de muziek voor de film gaan doen op verzoek van Beatles-manager Brian Epstein, waardoor de gieren uit Jungle Book nogal lijken op de bandleden. Uiteindelijk is het plan om de muziek door de band te laten doen afgeschoten door John Lennon (nadat Epstein was overleden door drugs), maar de gieren hebben nog altijd de bekende bloempotkapsels.
Jungle Book is gebaseerd op het gelijknamige boek van Rudyard Kipling, maar wel enigszins aangepast om hem iets kindvriendelijker te maken. Zo wordt Shere Khan eigenlijk gedood door Mowgli, zijn de apen veel kwaadaardiger en wil Mowgli in het boek juist zelf naar de mensen gaan en daarmee weg uit de jungle. Ook zijn er personages die niet in het boek bestaan en wel in de film zitten en andersom.
Een zware druk op de schouders
De regisseur is Wolfgang Reitherman en die had nogal een zware taak gekregen. Walt Disney was niet zo blij met hoe Merlijn de Tovenaar het had gedaan en Jungle Book moest daar verandering in brengen. Reitherman regisseerde 101 Dalmatiers en zou na Jungle Book nog The Aristocats, Robin Hood en The Rescuers regisseren voor Disney voordat hij overleed in 1985.
Hij heeft het geweldig gedaan. Jungle Book is een film die zowel voor volwassenen als voor kinderen heerlijk is om naar te kijken. De vrolijke liedjes, de veelheid aan personages met duidelijk hun intenties en de geweldige animaties maken Jungle Book met recht een Disney -klassieker.
Dikke, gitzwarte lijnen
Een film die bijna een halve eeuw oud is, is natuurlijk opgenomen met de technieken uit die tijd. Gelukkig is Jungle Book gerestaureerd, waardoor de lijnen en kleuren er op Blu-ray goed uitzien. De film spat van het scherm en de zwarte dikke lijnen die Jungle Book zo herkenbaar maken, zien er ook echt zwart uit. Het enige nadeel is het geluid in de Nederlandse versie (dat onder andere is ingesproken door (Lex Goudsmit, Willem Duyn en Coen Flink). Het is overduidelijk ouderwets. Dat is natuurlijk mooi in een klassieker, maar het past niet helemaal bij de moderner uitziende variant van Jungle Book omdat de geluidskwaliteit duidelijk niet echt is bijgeschaafd. De Engelstalige versie daarentegen, lijkt wel te zijn opgevijzeld.
De Blu-ray van Jungle Book bevat drie nieuwe extra’s: Animal Kingdom, een alternatief einde en een docu over Disney’s Nine Old Men. Voor die over Animal Kingdom in Disneyworld moeten we je wel waarschuwen. Er zitten twee ‘kinderen’ in die achterlijk overdreven doen. Behalve dat, is het een leuke reclame voor het park in Orlando, waarbij het verblijf van de tijger extra wordt uitgelicht. Logisch, want het verblijf is een nagebouwde Indische ruine, zoals het paleis van King Louie in de film, die zich ook in India afspeelt.
Disney's Nine Old Men
Het gedeelte met daarin het alternatieve einde is niet zo ver uitgewerkt als we hadden gehoopt. Op zich is dat ook wel logisch, want het alternatieve einde is veel en veel langer dan we hadden gedacht. Dit einde wordt niet verteld met bewegende animatie, maar met tekeningen zoals je die op een storyboard van een film ziet. Het is grappig om zo’n heel andere invalshoek voor deze film te zien, dus deze extra is absoluut het bekijken waard.
Tot slot bevat het schijfje een documentaire over Disney’s Nine Old Men. Als je niet onder de indruk bent van Disney, dan zul je dit waarschijnlijk niet zo heel erg interessant vinden. Het zijn erg persoonlijke verhalen over de belangrijkste animators van Disney, verteld door hun kinderen. De documentaire is echt iets voor Disney-fans en duurt redelijk lang, dus daar kun echt even voor gaan zitten.
Goed uitgebalanceerde uitgave
Sowieso kun je voor deze Blu-ray-uitgave even goed gaan zitten, want behalve de film en de nieuwe extra’s, bevat het schijfje ook nog alle extra’s van de originele dvd, wat betekent: de film met audiocommentaar afspelen, achter de schermen kijken bij Disney, niet-gebruikte scenes zien, jungleweetjes bekijken en een gedeelte over de muziek bekijken. Heerlijk. En de drie nieuwe extra’s zijn vermakelijk: Animal Kingdom is echt voor kinderen, het alternatieve einde is voor iedereen en het verhaal over Disney’s 9 is echt voor de fans. Al met al dus een goed gebalanceerde uitgave, die er dankzij moderne technologie indrukwekkend uitziet en het opnieuw, opnieuw en nog eens opnieuw het kijken meer dan waard is.