Jenga Review

zaterdag, 01 maart 2008 om 15:29
De Nintendo Wii heeft dankzij de innovatieve besturing al heel wat hartjes weten te veroveren. Lukt dit ook door een oud bestaand spel, genaamd Jenga, naar de Wii te brengen?
Iedereen komt vroeg of laat wel eens in aanraking met het spel van MB: Jenga. Je hebt allerlei blokjes die omhoog gaan en op die manier een toren vormen. Het doel is om een zo hoog mogelijke toren te bouwen. Zo moet iedere speler één blokje eruit pakken uit een laag van de toren om vervolgens het blokje helemaal boven op de toren te zetten. De bedoeling is uiteraard dat de toren niet omvalt, dus dit vergt concentratie, een vaste hand en wat ruimtelijk inzicht. Hoe pakt dit uit op de Wii?
Niet recensie waardig
Jenga ligt voor 30 euro in de winkels en dat is een betaalbare prijs voor een leuke game. Helaas moet gezegd worden dat Jenga alles behalve een leuke game is en de ontwikkelaars van deze game slaan dan ook volkomen de plank mis. Sommige games zijn eigenlijk zo slecht dat ze niet eens recensie waardig zijn, om met de deur in huis te vallen: met zo'n game hebben we hier te maken. Wat nu volgt, is een opsomming van de vele slechte aspecten van Jenga.
Frustraties
Zodra je het spel opstart, schort er nog niet veel aan. Een menu toont je de opties van de game en die zijn zoals gebruikelijk bij simpele spelletjes als deze: een paar modi, onder andere quick en arcade, waarbij het wellicht verstandig is om te starten met de tutorial. In vijf lessen leer je kort hoe je te werk moet gaan in Jenga. Zo kom je erachter dat je met de nunchuck de camera bedient en je leert hoe je moet inzoomen, blokjes vast moet pakken, die eruit haalt, kortom alles om op een zorgeloze manier Jenga te spelen.
Jenga Screenshot 28468Jenga Screenshot 28469 Jenga Screenshot 28470
Maar de gameplay is alles behalve zorgeloos. Al snel wordt duidelijk dat Jenga helemaal niet leuk is om te spelen. Alles wat je geleerd hebt in je kort maar krachtige tutorial kun je bijna niet gebruiken, omdat het in de praktijk niet werkt. Blokjes kun je niet goed uit de toren pakken, de bediening werkt niet en als die al werkt, gebeurt dit al helemaal niet op de manier zoals jij het voor ogen had. Of je blokje zit vast, of je blokje wordt met een vaart uit de toren getrokken waardoor de toren in één keer omvalt met het gevolg dat jij dus game over bent.

Nog meer frustraties
Dit is allemaal erg frustrerend en Jenga valt dus gewoon niet te bedienen! Kennelijk geldt dit ook voor je tegenstanders. Waarschijnlijk zul je geen vrienden in het echte leven vinden die zo gek zijn om met jou Jenga te gaan spelen op de Wii, daarom zul je een paar computergestuurde tegenstanders moeten selecteren! En die hebben het net zo zwaar als jij. Want of ze zijn ook binnen onafzienbare tijd game over doordat ze een stomme fout begaan of het gaat van een leien dakje. Logica is in ieder geval ver te zoeken hierbij.

Op zich kent Jenga nog wel een aardige vormgeving, heb je een paar modi, kun je tegen meerdere spelers spelen, kun je diverse aspecten aan het spel aanpassen zoals de kleurtjes van de toren maar wat maakt het uit? Een game zelf moet staan en je gaat niet een game aanschaffen wat niet lekker speelt, terwijl de rest van de onbelangrijke dingen wel door de beugel kunnen. Het is één groot vraagstuk waarom de makers Jenga niet beter hebben uitgewerkt, want als het wel zou werken heb je een pareltje te pakken waarbij je met een paar vrienden lekker kunt zenuwen. Want wie gooit als eerste de toren om?

Maar helaas de overgang naar de Wii is gewoon zwaar mislukt. Het is leuk dat de game maar 30 euro kost, maar gezegd moet worden dat dit spel nog niet eens één euro waard is. De besturing werkt voor geen meter en de logica bij dit spel is dan ook ver te zoeken. De A.I. is tergend slecht en enkel de vormgeving van de game en de mogelijkheden kunnen door de beugel. Hoewel je aan die mogelijkheden niets hebt want de game valt niet besturen. Zenuwen zul je, niet van spanning maar van frustratie! Kortom: Jenga valt als een kaartenhuis (lees: toren!) inéén.
Cijfer: 2.9