Hydrophobia Review

woensdag, 06 oktober 2010 om 16:00
Steeds meer spellen worden in episodes uitgebracht op de Xbox Live Marketplace en het PlayStation Network. Ook Hydrophobia behoort tot dit lijstje en probeert je met behulp van realistische water effecten warm te maken voor het volgende deel.
Spellen die verschijnen voor de Xbox Live Arcade of het PlayStation Network worden vaak gemaakt door onafhankelijke ontwikkelaars. Deze bedrijven moeten zichzelf nog bewijzen aan de wereld en dit doen ze telkens op een andere manier. Ditmaal maakt Dark Energy Digital zijn intrede in de gamesindustrie en doet dit met de game Hydrophobia. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een zeer waterig spelletje. Tijd om te kijken of Hydrophobia blijft drijven tussen de topgames of even snel zinkt als de ondermaatse spellen.
Drijvende stad
Jij kruipt in de huid van Kate Wilson. Ze is een ingenieur met een angst voor water aan boord van de Queen of the World, het grootste schip ter wereld. Gigantische overstromingen hebben ervoor gezorgd dat de hele wereld onder water staat en deze drijvende stad is één van de laatste toevluchtsoorden voor de overlevenden. Plots valt een terroristische organisatie genaamd de Malthusians het schip aan. Je hoort geweerschoten en ontploffingen en krijgt te horen dat bepaalde delen van het schip onder water staan. Gelukkig is er nog je vriend Scoot, die je doorheen het spel helpt via een zendertje. Hier begint je avontuur door de Queen of the World om de terroristen uit te schakelen en de controle over het schip te behouden.
Hydrophobia Screenshot 149075 Hydrophobia Screenshot 154145 Hydrophobia Screenshot 154143
Verzamelaar
Hydrophobia is opgedeeld in drie hoofdstukken en in het eerste deel zul je kennis maken met het schip. Je zult heel wat moeten klimmen, duiken en springen om te overleven. Het is dus duidelijk dat ook ingenieurs heel lenige mensen kunnen zijn. Deze typische platform elementen zijn goed verweven in het spel en gaan gepaard met mooie effecten. Als je deze acrobatiek goed weet toe te passen, kun je misschien wel alle 200 verzamelbare objecten vinden. Dankzij deze voorwerpen kom je te weten waarom de Mathusians het schip aanvallen. Het verhaal wordt op deze manier sterk uitgediept en dit zal de verzamelaars onder jullie een flinke tijd bezighouden.
Sommige van deze voorwerpen liggen verborgen achter gesloten deuren. Deze kun je openen door ze te hacken met een apparaatje genaamd MAVI. Het hacken is een soort minispelletjes waarbij je met je thumbsticks een bepaalde golflengte moet nabootsen. Het is een innovatieve toevoeging aan het spel die ook gebruikt kan worden om camera’s over te nemen.
De Malthusians hebben over het hele schip geheime boodschappen achtergelaten die je enkel kan zien met je MAVI. Goed zoeken is dus de boodschap want met behulp van deze berichten kun je nieuwe locaties betreden. Deze leuke speurtochten kunnen ook heel wat gevloek veroorzaken. Bijvoorbeeld wanneer je diep moet duiken om een bericht te vinden en op je terugweg ongeveer één meter onder het wateroppervlak zonder zuurstof komt te zitten.
Hydrophobia Screenshot 23565 Hydrophobia Screenshot 61249 Hydrophobia Screenshot 61251
Moordende omgeving
De gameplay verloopt heel wat sneller in het tweede hoofdstuk wanneer je een pistool vindt. Met dit pistooltje kun je vijanden tijdelijk verdoven. Dit is echter van korte duur en dus moet je slim gebruik maken van je omgeving. De meeste levels zijn goed ontworpen en overal vind je wel explosieve tonnen, gaslekken, elektrische kabels enzovoorts. Als je bijvoorbeeld op een explosieve ton schiet die in het water ligt dan zal de ontploffing een grote schokgolf veroorzaken die het water wild heen en weer kan laten gaan. Een verdoofde vijand kun je op deze manier doen verdrinken.
Het zijn dit soort combinaties die je heel wat punten opleveren. Ongeveer alles wat je doet, levert punten op en dat garandeert je weer een hogere plek in de online ranglijst. Helaas zijn niet alle gebieden even goed ontworpen waardoor je vaak een tegenstander naar een explosieve ton in een andere kamer moet lokken. Dit vertraagt de gameplay en maakt de anders actievollle gevechten erg saai.
Slechte zendertjes
Hydrophobia heeft mooie graphics maar deze zijn niet ten volste benut. Zo zijn de omgevingen van de rustige stukjes enorm kleurloos en staan er weinig voorwerpen die de kamers opvullen. Dat is toch wel een schril contrast tegenover de actievolle momenten waar prachtige ontploffingen en lichteffecten voor de nodige sfeer zorgen.
Een sfeer die niet altijd wordt bijgestaan door het geluid want het zendertje waarmee je communiceert met Scoot is blijkbaar niet van de beste kwaliteit. Het stemmenwerk is namelijk van een laag niveau waardoor sommige grappen tijdens de conversaties hun kracht verliezen. Het standaard geluid is best wel te smaken en het is mooi om te horen hoe alles onder water gedempt wordt.
Hydrophobia Screenshot 23570 Hydrophobia Screenshot 129661 Hydrophobia Screenshot 149065
H2O
Je speelt de hele tijd met Kate maar het echte hoofdpersonage van Hydrophobia is het water, dat zich in bijna elke ruimte van het schip bevindt. Het mag duidelijk zijn dat er heel wat werk is gestoken in de weergave van het water want nog nooit hebben we virtueel water gezien dat zich zo realistisch gedraagt. Grote golven zullen je meesleuren om je gedesoriënteerd achter te laten. Dit is de factor die Hydrophobia onderscheidt van de standaard actie game. Helaas verdwijnt de magie van het water al snel waardoor Hydrophobia zich ontpopt tot een middelmatige actie game. Ook aan de besturing valt wat op te merken. Onderwater verloopt deze namelijk erg stroef, wat de nodige verstikkingen teweeg brengt.
Het water is soms wel erg diep en dus kun je wel eens verdwalen. Ook de map is geen handig hulpmiddel en geeft je positie slecht weer. Erg onhandig dus, maar gelukkig wijst alles zich meestal wel uit. Als je dan toch een beetje met de map kan werken, toont deze alle geheime gangen en kamers waar de verzamelbare objecten zich bevinden. Wie de game na vijf uur heeft uitgespeeld kan aan de slag met de ‘Challenge Room’. Hier neem je het op tegen een reeks vijanden in een afgesloten ruimte. Deze modus geeft je een voorproefje van de volgende game uit de franchise. Je kunt namelijk het water besturen om je vijanden te verpletteren. Dit smaakt alvast naar meer.
Een goed begin
Hydrophobia is het eerste deel van een episodische nieuwe franchise en weet ondanks haar tekortkomingen toch een indruk na te laten. Het water steelt de show voor een beperkte duur dankzij de realistische weergave. Helaas kun je niet veel doen met het water waardoor de magie al snel wegebt. Desondanks is het spel een mooi startpunt voor een franchise die met de nodige verbeteringen wel eens heel goed zou kunnen zijn. Hydrophobia is momenteel exclusief voor de Xbox 360 en zal later ook voor de PlayStation 3 verschijnen. Het spel zou een heel goede aankoop zijn voor een lagere prijs maar voor een spel waar je 1200 Microsoft Punten voor neertelt, verwacht je toch net iets meer.