Horizon: Zero Dawn was en is één van de pronkstukken van de PS4 en was terecht een enorm succes. Nu, een DLC-pakket en een vervolg later, staat de game opnieuw volop in de belangstelling. Later deze maand volgt een heuse LEGO Horizon game, maar eerst is het tijd voor een opgepoetste versie van het origineel voor de PlayStation 5. Is dit de zoveelste onnodige remaster, of weet Nixxes te overtuigen met vernieuwingen? Je leest het in onze review.
Met de lancering van Horizon: Zero Dawn kreeg Sony er in één klap een bijzonder geliefde mascotte bij: Aloy, de moederloze roodharige krijger uit de Nora stam veroverde alle harten met haar avonturen en epische gevechten met de machine-dieren.
De game kreeg dan ook een uitbreiding, een vervolg, een LEGO-set, een boardgame en binnenkort zelfs een eigen LEGO game. Op een derde deel in de serie moeten we nog even wachten, maar als tussendoortje krijgen we nu de PlayStation 5 Remastered-versie voorgeschoteld.
Voordat we naar de game zelf kijken, is het goed om te zien hoe Sony deze Remastered versie aanbiedt. Veel ‘Remastered’ games worden simpelweg voor de volle mep in de Store gezet. Dat is niet het geval bij deze game. Horizon: Zero Dawn Remastered wordt gezien als een upgrade van de ‘oude’ PS4 versie, waarbij de upgrade van PS4 naar PS5 10 euro kost. Dat komt overeen met hoe Sony de diverse versies tussen PS4 en PS5 prijst.
Iedereen die al een versie van Horizon: Zero Dawn op PS4 heeft, kan voor 10 euro upgraden naar deze nieuwe Remastered versie. Dat geldt ook voor wie een fysieke versie van de game heeft.
Ook de volledige game is geprijsd met 10 euro verschil tussen de PS4- en PS5-versie, dus ook wie voor het eerst met Horizon: Zero Dawn aan de slag wil, kan kiezen of hij de upgrade 10 euro waard vindt. De goedkoopste optie daarbij is overigens om een tweedehands fysieke versie op de kop te tikken en dan de upgrade daarbij te kopen.
Als extraatje geldt dat elke versie van Horizon Zero Dawn automatisch de Complete Edition krijgt, dus inclusief de Frozen Wilds DLC. Zo beschouwd is de PS5-versie dus eigenlijk een Complete Remastered Edition. Sony pakt het hier dus een stuk handiger en acceptabeler aan dan bij bijvoorbeeld de remake/remaster van Until Dawn.
De setting van Horizon: Zero Dawn is best wel deprimerend. De game begint met de slogan: De aarde is niet meer van ons. Dat klopt, de aarde is overlopen met machinevarianten van dieren, de mensheid heeft vrijwel al haar technologische vooruitgang verloren en is teruggevallen tot jager-verzamelaars, zoals we uit de prehistorie kennen. De gebouwen en voertuigen uit de oudheid zijn overwoekerd en zijn niet meer dan een herinnering aan andere tijden.
In die wereld wordt Aloy geboren. Ze is een vondeling zonder moeder in een matriarchaat die juist helemaal draait om het moederschap. Ze wordt dan ook verbannen en groeit op bij een andere banneling genaamd Rost.
Eenmaal volwassen mag Aloy terugkeren naar de Nora stam, om een volwaardige strijder te worden. Daartoe moet ze een proef afleggen, maar die wordt wreed verstoord door een aanval van een vijandige stam. De aanval lijkt zich vooral op Aloy te richten. Wat is hier aan de hand en waarom lijkt Aloy een grotere rol te hebben in het grotere spel waar de machine-dieren, diverse stammen en de Ouden allemaal samen lijken te komen? Voor Aloy staat een heel andere vraag centraal: Wie is mijn moeder eigenlijk?
Dit alles ontspint zich in een meer dan 20 uur durend verhaal dat Aloy langs diverse stammen leidt. Door savannes, bosrijke gebieden en over hoge, met sneeuw bedekte bergen. Elk een thuishaven van machine-dieren die elk hun eigen rol lijken te hebben in een nieuw soort ecosysteem en die soms vriendelijk, maar meestal vijandig reageren.
Horizon: Zero Dawn werd in 2017 al geroemd om de grafische kwaliteiten, heerlijke gevechten met de machines en het puike, intrigerende verhaal. Het vervolg, Forbidden West, deed daar wat graphics en gevechten een flinke schep bovenop.
Met deze Remaster doet Nixxes (Guerrilla is volop bezig met de LEGO game en het derde deel in de Horizon serie) ongeveer hetzelfde, in ieder geval op grafisch vlak. De omgevingen zijn een stuk levendiger geworden en hoewel dat vaak details zijn, zoals het stromende water wat vloeiender stroomt en wolkjes stof die ronddwarrelen, draagt het absoluut bij aan de immersie. Het origineel was al zeker niet lelijk, maar de Remaster oogt net een tandje frisser, met scherpere textures en vloeiendere karaktermodellen.
Een deel van de karakter-animaties zijn zelfs helemaal opnieuw opgenomen, waardoor de soms wat houterige conversaties nu geloofwaardiger overkomen.
Belangrijker zijn alleen de quality of life-verbeteringen. Zero Dawn Remastered biedt nu de optie om trage animaties zoals je Weapon Wheel en het oppikken van items te versnellen of zelfs helemaal te skippen. Een andere ergernis uit het origineel was dat je na een laadscherm altijd nog ‘X’ moest drukken om weer verder te gaan. Dat kan je nu helemaal uitschakelen en dat is een verademing. Zo werkt de game met dit soort kleine veranderingen nét even wat lekkerder en soepeler.
Een andere quality of life-verbetering zijn de laadtijden. De PS4-editie kende soms best al wel wat wachttijd als je wilde fast travellen (of het loodje legde tegen een machine), op de PS5 ging dat al een stuk sneller door gebruik te maken van de SSD.
De Remaster-versie doet dat nog een stapje beter, door shaders eenmalig te vertalen, een techniek die we ook kennen van de Steam Deck, waarna deze een stuk sneller ingeladen kunnen worden. De wachttijden zijn niet helemaal weg, maar zijn drastisch ingekort en totaal niet storend. Je hebt nauwelijks nog tijd om een slok cola (of andere drank) te nemen.
Aangezien de Remaster werkt als een upgrade, zijn bestaande savegames van de PS4-versie gewoon te gebruiken in deze Remaster. Wie het spel al eens gespeeld heeft, kan daarmee dus meteen doorspelen en wie de game al eens uitgespeeld heeft kan starten met een New Game+ sessie.
Het verhaal zelf en de wereld van Zero Dawn is wat content betreft niet uitgebreid, maar wie voorheen alleen de basisgame had, heeft met de Remaster wel de Frozen Wilds content als extra.
Horizon: Zero Dawn was al een geweldige game en dat is het nog steeds. Deze Remaster brengt visuele updates een aantal technische handigheidjes en verbeteringen en haalt een aantal onhebbelijkheden weg die de game technisch in de buurt van Forbidden West brengen.
Bij elke Remaster moet je je afvragen: is dit nou echt nodig? Zeker bij remasters van PS4 games. Dat Sony deze remaster als een upgrade van de oude versie, inclusief de uitbreiding brengt, maakt hier wel een enorm verschil. De Remaster kan dan ook als een Definitive Complete editie gezien worden en is het prijsverschil zeker waard.
Deze nieuwe PS5 versie raden wij dan ook - opnieuw - van harte aan voor iedereen die de game al eens gespeeld heeft, of wie na al die jaren toch nieuwsgierig geworden is naar wat Zero Dawn nu eigenlijk behelst.