Homefront Review

Review
zaterdag, 26 maart 2011 om 12:00
xgn google image
De hype rond Homefront werd de laatste tijd steeds groter. Het verhaal, waarin Noord-Korea Amerika probeert te veroveren, spreekt dan ook tot de verbeelding van velen. Maar kan Homefront de hype waarmaken?
Noord-Korea die Azië en een groot deel van West Amerika verovert. Het lijkt onmogelijk maar experts van Kaos Studios hebben uitgerekend dat de kans, hoe klein dan ook, bestaat. Noord-Korea kwam vorig jaar ook erg vaak in het nieuws toen het land dreigde met een oorlog tegen Zuid-Korea. De timing van Homefront kan dus niet beter zijn. THQ probeert de strijd aan te gaan met Call of Duty en Battlefield maar of dit ook zal lukken is nog maar de vraag. Het spel leunt alvast op een stevige hype, maar is de game werkelijk zo goed?
Noord-Korea
Wanneer je van start gaat met de singleplayer van Homefront, krijg je een knap filmpje te zien waarin wordt uitgelegd dat Kim Jong-Il, leider van Noord-Korea sterft en dat zijn zoon het heft in handen neemt. Deze wil zichzelf bewijzen en valt Japan binnen. Homefront brengt je naar het jaar 2027, waarin Noord-Korea een groot deel van de westkust van Amerika heeft ingenomen. Je kruipt in de huid van Jacobs, een voormalig lid van de United States Air Force die wordt opgepakt door Noord-Koreaanse troepen. Het verzet weet hem echter op weinig subtiele wijze te bevrijden. Jacobs sluit zich aan bij het verzet en probeert het Amerikaanse leger te helpen om de Noord-Koreaanse troepen te verslaan.
Homefront Screenshot 167335 Homefront Screenshot 167325 Homefront Screenshot 161818
Sfeer
Terwijl je met de leden van het verzet verschillende missies uitvoert, zie je de gevolgen van de oorlog om je heen. Amerika is niet meer hetzelfde en bijna iedereen leeft in armoede of is afgevoerd naar een werkkamp. Terwijl je Noord-Koreanen neerknalt en door ruïnes van huizen loopt, zal een eenzame teddybeer je eraan doen herinneren dat het ooit anders was. De sfeer van Homefront is erg goed, zelden zul je zo’n haat hebben gevoeld voor een virtuele tegenstander. Je voelt ook perfect aan dat je in het verzet zit. Kogels zijn namelijk zeldzaam en dus zul je goed moeten inschatten wanneer je een wapen van de tegenstander opraapt.
Te kort
Onder meer door het gebrek aan kogels zul je flink wat spannende en epische momenten beleven. De laatste missie is gewoonweg fantastisch maar het is wel jammer dat je deze al zo snel bereikt. Na iets meer dan vier uur zul je de aftiteling al zien verschijnen. Een singleplayer die acht uur duurt, wordt vaak al kort genoemd. Vier uur is dan ook onvergefelijk kort. Slechts weinigen zullen het verhaal opnieuw doorlopen om de zestig verzamelbaren kranten te vinden die verduidelijken hoe Noord-Korea is uitgegroeid tot een wereldmacht.
Homefront Screenshot 161816 Homefront Screenshot 161814 Homefront Screenshot 161812
Identiteit
De singleplayer is erg kort en dus zou je verwachten dat alles perfect werkt. Niets is minder waar en geregeld zul je kennismaken met onzichtbare muren die je pad belemmeren. Het valt ook op de Homefront een eigen identiteit mist. De sfeer is prachtig maar de eigenlijke gameplay is op geen enkel vlak vernieuwend. Om tegenstanders te verslaan heb je dan ook gewoon geduld nodig, tot je hun hoofd naast hun schuilplek ziet verschijnen. De meeste maps volgen ook het patroon van de gemiddelde shooter, waarbij je vaak simpelweg één juiste route kan nemen die je naar de flank van de tegenstanders brengt.
Goed gestolen is beter dan slecht bedacht en wie zich niet teveel laat afleiden door onzichtbare muren en kleine foutjes, zal zien dat de gameplay in het algemeen goed is. Er is één gameplay element in Homefront dat we toch niet zo vaak in andere shooters zien opduiken. Zo kun je tijdens sommige missies gebruik maken van Goliath, een gepantserd voertuig dat door het verzet is gehackt. Goliath kun je vanaf afstand besturen met een soort verrekijker waarmee je doelwitten aanduidt. Het is machtig om te zien hoe Goliath zonder moeite tientallen soldaten omver blaast met zijn raketten.
Strijdpunten
Kaos Studios heeft duidelijk veel aandacht besteed aan de multiplayer van Homefront. Samenwerking is erg belangrijk. Wanneer je een vijand om het leven brengt, krijg je strijdpunten. Met die punten kun je sterkere wapens kopen. Het wordt pas echt hectisch wanneer iemand genoeg punten heeft verzameld om een luchtaanval of een tank in te zetten. Als teamleden op hetzelfde moment gebruik maken van hun punten, dan heb je het als tegenstander erg moeilijk om nog als winnaar uit de bus te komen.
Er zijn twee modi, Team Deathmatch en Ground Control. Team Deathmatch is de standaard modus waarbij twee teams elkaar om het leven proberen te brengen. Bij Ground Control moet je met je team zoveel mogelijk punten innemen. Win je de eerste ronde, dan krijg je wat extra tijd in ronde twee om jezelf klaar te maken voor de strijd.
Homefront Screenshot 152324 Homefront Screenshot 145156 Homefront Screenshot 115708
Battle commander
Beide modi kennen een alternatieve versie genaamd Battle Commander. Tijdens een potje Team Deathmatch – Battle Commander zul je bepaalde opdrachten krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld de opdracht krijgen dat je een bepaalde speler van het andere team moet uitschakelen. Wanneer dit lukt, krijg je flink wat extra punten. De beste spelers zullen vaker als doelwit worden aangewezen. Het doet een beetje denken aan het principe van de Assassin’s Creed: Brotherhood multiplayer, maar Homefront gaat een stapje verder en laat je ook tanks uitschakelen. Niet eenvoudig, maar wel zeer leuk!
Grafisch minder sterk
Zoals gezegd is de sfeer van Homefront erg goed, maar dit heeft alles te maken met de details en de animaties die terug te vinden zijn in het spel. De graphics zelf zijn namelijk niet van het hoogste niveau en op sommige momenten lijkt het wel alsof het spel al twee tot drie jaar oud is. Op een bepaald moment zie je een moeder met een slapende baby op schoot. Vanaf een afstand ziet het er goed uit, maar als je dichterbij komt, zie je dat de gezichten erg vierkant zijn. Gelukkig valt dit nooit te erg op en is de singleplayer leuk genoeg om je aandacht bij de actie te houden. Op het geluid valt dan weer niets aan te merken. Dankzij erg realistische geweerschoten en wat leuke achtergrondmuziek houdt Homefront je aandacht vast.
Kwaliteit boven kwantiteit
Kwaliteit was duidelijk belangrijker dan kwantiteit tijdens de ontwikkeling van Homefront. De singleplayer duurt slechts vier uur en er zijn ook maar vier multiplayer modi beschikbaar. Toch is de kwaliteit niet altijd van het hoogste niveau en dat zie je aan de soms matige graphics en de vaak on-originele gameplay. De kracht van Homefront ligt in de ijzersterke sfeer en de leuke multiplayer die heel wat uurtjes toevoegt aan je strijd met Noord-Korea. Homefront kan de hype niet waarmaken en kun je het beste aanschaffen als je op zoek bent naar een nieuwe vermakelijke online shooter.
Cijfer: 7

Populair Nieuws