His Dark Materials Seizoen 1 Review – Het meest bijzondere avontuur van het jaar?

zondag, 05 januari 2020 om 16:00
his dark materialsf1574777066
Een bijzondere wereld, een killer soundtrack en een pratende ijsbeer. Ja, deze serie heeft dat allemaal, maar betekent het wel dat His Dark Materials je aandacht waard is? Daar kom je achter in deze review!
Laten we starten bij het begin: Het verhaal gaat over Lyra Belacqua. Een jong meisje dat leeft in een wereld waar pratende dieren (deamons) samen met mensen leven. Lyra is opgegroeid door geleerden in Jordan College. Op een dag komt haar oom Lord Asriel terug naar Jordan College nadat hij onderzoek heeft gedaan in Het Noorden naar dust. Hij denkt daar een nieuwe wereld gevonden te hebben.
Na een gefaalde moordpoging op Lyra’s oom, komt Lyra achter een duister geheim dat werelden kan veranderen. Kinderen worden ontvoerd door The Gobblers en Lyra’s beste vriend Roger is een van die kinderen. Lyra gaat op een groot avontuur om de ontvoerde kinderen terug te krijgen en om uit te zoeken wat er nou precies in het Noorden aan de hand is.

Goddelijke muziek

Het verhaal is op zichzelf staand een nieuw en origineel idee. Als je van fantasiefilms- of series houdt, dan gaat deze serie je ongetwijfeld pakken. Het verhaal heeft merendeels een goede pace en elke aflevering begint met de meest epische openingsintro ooit. Hierboven kun je gelijk één bekijken. De muziek in de openingsintro is gemaakt door Lorne Balfe. Dit is dezelfde componist die de fantastische scores van Call of Duty: Modern Warfare 2, Assassins Creed 3 en Beyond: Two Souls heeft gecomponeerd.
De muziek past perfect bij de sfeer van de serie. Het geeft je een wonderlijk gevoel op de meest bijzondere momenten, een verdrietig gevoel op de meest verdrietige momenten en een onrustgevend gevoel op de spannende momenten zoals als voorbeeld de scènes waarin Mrs.Coulter in beeld komt. Een van de antagonisten van het verhaal.

Puik acteerwerk

Marisa Coulter is een vrouw die deel is van het Magisterium. Een soort machtige kerk die de wereld in haar greep heeft en alles doet om Lord Asriel te stoppen met zijn onderzoek. Coulter is gespeeld door Ruth Wilson en haar acteerwerk is fantastisch. Je kan precies voelen wat er in haar personage om gaat. Op het moment is ze een gevoelloze moordenaar, maar op het andere moment is ze aan het huilen en zie je haar een traantje pinken, nadat ze bijvoorbeeld ruzie heeft gehad met Lyra.
Niet alleen haar acteerwerk is fantastisch, ook het acteerwerk van de andere castleden is supertof. Met name die van Lin-Manuel Miranda (Lee Scoresby), Joe Tandberg (Iorek Byrnison), James McAvoy (Lord Asriel) en Ariyon Bakare (Carlo Boreal). Ze spelen allemaal top en ze brengen allemaal hele goede momenten. Het zijn stuk voor stuk momenten die je bij zullen blijven, zelfs als de serie al is afgelopen.

Pratende ijsberen en bijzondere omgevingen

Hoewel de serie zo voorbij vliegt kan je tijdens de serie erg genieten van alle spektakel en vooral van de pratende daemons en dieren in deze serie. Zoals al eerder is vermeld in deze review is het acteerwerk van de pratende ijsbeer Iorek Byrnison super top, maar dat is niet het enige positieve aan de pratende beestjes in deze serie. De special effects in deze serie zijn namelijk onwijs mooi. Iorek en de andere dieren zien er super realistisch uit en het lijkt allemaal net echt. Net zoals de omgevingen in de serie. Trollesund is een geweldige locatie en de makers van de serie hebben dit van de grond af aan gebouwd in Crickhowell in het zuiden van Wales. Ja, je leest het goed. Ze hebben een hele stad zelf gebouwd voor één aflevering van de show.
Helaas is er toch nog een minpuntje aan deze serie. Op sommige punten voelt het toch aan alsof de pace iets sneller kon. Met name de scènes in de andere wereld met Will en Boreal. Het voelt langzaam aan en terwijl het wel interessant is om de andere wereld te zien. Toch zijn er wat scénes waar er weinig in gebeurt en jij je afvraagt: “Oke, dus waarom moest dit in de serie?” Vooral bij het einde van het seizoen krijg je dat gevoel, door de scénes met Will. Meer actie was wenselijk geweest.

His Dark Materials Seizoen 1 review – Het meest bijzondere avontuur van het jaar!

His Dark Materials is hét avontuur van het jaar. Het goede verhaal, de mooie special effects, het geloofwaardige acteerwerk en de prachtige muziek zorgen ervoor dat dit een van de meest bijzondere series aller tijden is. Naast dat de scénes met Will wat minder mochten, is dit wel een goede adaptatie van het boek geschreven door Phillip Pullman.
Cijfer: 9.5