Heavy Rain: Move Edition Review

Review
woensdag, 03 november 2010 om 17:00
xgn google image
Eind februari kwam de vernieuwende game Heavy Rain uit en nu komt de game opnieuw uit maar dan met ondersteuning van de Move en Navigation controller. Hoe intens wordt het deze keer?
In de game-industrie moeten ontwikkelaars soms gekke sprongen maken en risico's nemen om op te vallen met een game. Het aanbod is namelijk zo groot waarbij het lastig kan zijn om de massa te bereiken. Voor Quantic Dreams was dat eerder dit jaar totaal geen probleem toen het Heavy Rain afleverde. Die game was namelijk totaal anders dan alles wat we tot dusver gezien hebben en misschien wel de meest vernieuwende game ooit.
Heavy Rain Screenshot 139768 Heavy Rain Screenshot 139773 Heavy Rain Screenshot 139769
Spannend: jij in een film
Heavy Rain is namelijk een game waarbij je intens in actie belandt zonder zelf intensief hieraan mee te hoeven doen. Het is geen schietspel waarbij je uiterste concentratie nodig hebt om headshots te maken, het is geen ingewikkeld actiespel met baanbrekende puzzels. Heavy Rain is het type actie als een actiefilm. Je kruipt lekker onderuit gezakt in je stoel, neemt plaats achter je tv, bekijkt een film en belandt daarmee in een tof verhaal. Dat doet Heavy Rain, alleen dan met het verschil dat jij die film speelt. Doordat jij een controller in handen hebt, maak jij de keuzes van vier hoofdpersonages en bepaal jij hoe het verhaal afloopt, zonder dat je ook echt weet hoe het afloopt. Spanning gegarandeerd!
Anders gamen dan gebruikelijk is
Dat Heavy Rain wereldwijd goede kritieken heeft ontvangen en goed is opgepakt door het publiek zelf, is niet vreemd, omdat iedereen de game kan spelen door de lage drempeligheid. Het enige wat je de hele game doet is een verhaal volgen en ondertussen bewegingen maken met de PlayStation controller zoals die op tv worden aangegeven: peulenschil. Zo gebruik je de controller voor het starten van een auto, scheren, opstaan, vechten, eten pakken; gewoon alles wat de hoofdpersonages van de game meemaken. Doorgaans werkte dit goed, maar op sommige momenten voelde het of niet natuurlijk aan of moest je zoveel knoppen achter elkaar indrukken met je vingers dat je jezelf bijna afvroeg of je dat nog gamen kon noemen.
Heavy Rain Screenshot 133388 Heavy Rain Screenshot 133384 Heavy Rain Screenshot 133385
Verschillen Move editie en eerdere versie
De vraag is dan ook of ondersteuning van de Move en Navigation controller daar verandering in kan brengen. Met andere woorden: Is het echt een toevoeging? De mensen die Heavy Rain al in huis hadden, kunnen een patch downloaden. Dus mocht je een Move met eventueel een Navigation controller in huis hebben, dan kun je met de vernieuwende optie Heavy Rain spelen. Heavy Rain: Move Edition is dan ook echt bedoeld voor diegene die Heavy Rain nog niet gekocht heeft eerder dit jaar. Behalve het voordeel dat de Move Edition ondersteuning kent van Move en de Navigation controller, moet gezegd worden dat de prijs van 40 euro erg netjes is. Verder kent het spel een paar extra opties ten opzichte van het eerder gelanceerde Heavy Rain zoals de soundtrack die is opgenomen. De belangrijkste toevoeging is echt The Taxidermist downloadbare content die Jeffry een 9 gaf in zijn recensie.

Deze DLC kost normaal gesproken maar vier euro, toch is het fijn dat deze standaard in de Move Edition zit. Met zo'n vijf a zes uur is Heavy Rain namelijk geen uitgebreide game en wat extra spannende content - want dat biedt The Taxidermist- is zeker meegenomen. Maar de prangende vraag is hoe Move werkt. Helaas moet geconcludeerd worden na Move uitvoerig getest te hebben dat het niet vlekkeloos werkt. Sterker nog, bij bepaalde delen werkt het totaal niet en daar wordt de plank dan ook volledig misgeslgen.
Heavy Rain Move Edition Screenshot 160624 Heavy Rain Move Edition Screenshot 160623 Heavy Rain Move Edition Screenshot 160622
Move werkt voor geen meter
Je zou namelijk verwachten dat de stukken waarbij je met de controller diverse knoppen tegelijk moet indrukken om een handeling uit te voeren, dat dat door de Move juist makkelijker gemaakt wordt. Helaas is het tegendeel waar, met de normale PlayStation controller werkt het beter namelijk. Zo moet je als je op een plaatsdelict omhoog moet klimmen eerst de X-knop indrukken, dan een knop aan de achterzijde van de Move en dan weer één op de voorkant. Maar hoe kun je dat alle drie tegelijk doen, als je ook al die X-knop moest indrukken? Dat is dus alleen mogelijk als je twee handen gebruikt, maar dat kan in principe niet, want je andere hand gebruik je al voor de Navigation controller (of de gewone PlayStation controller). Op zulke momenten is de Move helaas een ramp.
Op andere momenten waarbij je niet teveel handelingen tegelijk verricht, is het gelukkig minder dramatisch. De ene keer werkt het wel, de andere keer niet. Het grote nadeel is dat het natuurlijke gevoel niet toeneemt en je met een controller beter afbent. Na een paar keer stuntelen zal het wel lukken met de Move, maar het is zonde dat je onnodig meerdere keren opnieuw moet spelen, iets wat aan de besturing ligt en dus niet aan jou.
Goede game alleen Move verprutst het
Dat neemt niet weg dat Heavy Rain nog steeds, ook na een aantal maanden, een game is die in ieders kamer met een PlayStation 3 hoort te staan. Maar voor de ondersteuning van de Move hoef je het absoluut niet te doen. Helaas weet dit namelijk de game niet naar een hoger niveau te tillen, maar doet het alleen maar afbreuk aan de oorspronkelijke game. Pak de PlayStation controller en neem Heavy Rain en meer heeft een mens niet nodig. Het idee is mooi, de uitvoering dus niet en dat is helaas een gemiste kans. Mocht je nog geen Heavy Rain hebben en twijfelen aan de Move, koop dan de Move Edition, want de instellingen van Move kun je uitzetten.
Cijfer: 6

Populair Nieuws

Laatste Reacties