Halo Wars Review

Review
maandag, 02 maart 2009 om 20:15
xgn google image
Het is alweer ruim twee jaar geleden dat er een titel uit de Halo franchise op de markt kwam. Deze keer bekijken we de strijd tussen de UNSC en de Covenant uit een wel heel opvallend perspectief, en is de Master Chief nergens te bekennen. Weet deze titel desondanks toch nog een succes te worden, of is de Master Chief een te groot gemis?
Het real time strategy genre, of RTS genre kort gezegd, staat bekend om diepgaande gameplay, waar inschattings- en denkvermogen bij de meeste games een vereiste is.
Met Halo Wars zit men dan ook met deze gedachten in het achterhoofd. Het is immers nog de vraag of een succesvolle franchise, welke van origine in een first person wereld plaatsvond, de vertaling naar een ander genre overleeft.
Ontwikkelaar Ensemble Studios heeft nauw met Bungie, de ontwikkelaar van de Halo franchise tot nu toe, samengewerkt, zodat deze ervaring op het gebied van authenticiteit in ieder geval tot zijn recht komt.
Halo Wars Screenshot 90968 Halo Wars Screenshot 90967 Halo Wars Screenshot 90965
Schrijf zelf geschiedenis in Halo Wars
In Halo Wars volgen we het verhaal van sergeant Forge, wiens naam gelijk al een leuke knipoog is naar de Halo 3 fans. Je komt terecht in de slachtvelden welke ruim 20 jaar voor de gebeurtenissen van Halo: Combat Evolved afspelen.
Zoals gezegd in de inleiding is er dan ook geen spoor van de beroemde Master Chief te bekennen. Wel is het leuk om in situaties terecht te komen waarnaar gerefereerd werd in de eerdere delen.
In feite ben je dus als speler continu geschiedenis aan het schrijven wat weer 'effect' zou hebben in de aankomende jaren daarop, en wat we dus gezien hebben in de Halo titels de afgelopen jaren. Een moeilijk verhaal, maar in feite ben je in deze titel de aanleiding voor de titels aan het creëren welke we de afgelopen jaren hebben gespeeld.
Halo Wars Screenshot 90959 Halo Wars Screenshot 90958 Halo Wars Screenshot 90957
Op de planeet Harvest schijnen er opvallende Covenant activiteiten gaande te zijn. Uiteraard krijgt de speler de missie om deze activiteiten te onderzoeken, wat uiteraard de aanleiding wordt, voor een veel grootschaligere operatie.
Door middel van tussenfilmpjes wordt de speler geïnformeerd over zijn taak in de aankomende missie, en wordt het verhaal duidelijk uitgelegd. Mooi om te zien is dat vrijwel alles wat te zien is in de tussenfilmpjes trouw blijft aan het Halo universum. Inclusief de Cortana-achtige, vrouwelijke hologram die ook instructies geeft.
De locaties neigen een beetje richting de Noordpool-achtige omgevingen te gaan, welke ook de eerste locaties zijn die je tegenkomt in de singleplayer. Gelukkig kom je al snel in omgevingen terecht waar de sfeer van Halo erg sterk aanwezig is, wat uiteraard een enorme bijdrage levert aan het gevoel dat je het slagveld daadwerkelijk van bovenaf aan het bekijken bent.
Halo Wars Screenshot 90946 Halo Wars Screenshot 90947 Halo Wars Screenshot 90945
Tactische gameplay gaat verloren aan goede besturing
De kern van de gameplay ligt ditmaal in het tactisch plaatsen van eenheden en het uitbreiden van jouw basis. De gameplay blijft echter oppervlakkig als het neerkomt op de tactiek. Het is duidelijk te zien dat de ontwikkelaar meer aandacht heeft besteed aan de gameplay dan de tactische beslissingen die genomen moeten worden.
Een enorme legermacht is in ieder geval vaak voldoende om te winnen van een tegenstander, waardoor elk slachtveld een beetje repetitief aanvoelt. Voor een RTS waarbij je dus je 'hersens in de strijd wil gooien' is Halo Wars hoogstwaarschijnlijk niet de titel voor jou.
Er schuilt een behoorlijke controversiële achtergrond achter Halo Wars betreffende de besturing. We hebben al eerder RTS-titels op de consoles gezien maar het blijft een kunst voor iedere ontwikkelaar om de besturing zodanig te configureren dat het voor iedere gamer speelbaar is.
Het tactische aspect gaat dan ook merendeel verloren door de grote kwantiteit aan aandacht die gestoken is in het speelbaar maken van de game. Een pluspunt is daarentegen wel dat de game juist door die beslissing van de ontwikkelaar erg lekker te bespelen is.
Ook de simplistische opbouw van de basis zorgt voor niet teveel vertraging in het opbouwen van een basis, wat in het geval van Halo Wars zeker niet als een negatief punt beschouwd moet worden.
Halo Wars Screenshot 90937 Halo Wars Screenshot 90941 Halo Wars Screenshot 90938
Levert de audio een bijdrage aan de authenticiteit?
Ondanks dat velen de authenticiteit van het geluid in Halo Wars juist als een pluspunt zien, voelt het té gerecycled aan. Ontwikkelaar Ensemble Studios had best wel een update aan het geluid mogen geven, om het zo mee te laten gaan met de tijd.
Begrijp het echter niet verkeerd, want na bijna twee jaar is het wel weer eens fijn om het geluid van een plasmagranaat te horen in een nieuwe Halo titel, en in principe kan het authentieke geluid van een assaultrifle ook niet worden vervangen. Maar het feit dat de audio rechtstreeks is overgenomen van voorgaande Halo titels, geeft het gevoel dat de ontwikkelaar op het audio aspect weinig moeite in deze game heeft gestoken, ondanks dat de authenticiteit van de game letterlijk te proeven valt tijdens het spelen.
Uiteraard zijn de muzikale composities van Marty O'Donnell van hoge kwaliteit en enkele nieuwe en oude bekende tracks van Halo Wars klinken als muziek in de oren voor iedere Halo fan.
Enkele geluiden met betrekking tot de nieuwe eenheden en dergelijke klinken zoals ze in een Halo game horen te klinken, en deze klinken dan ook lekker fris in verhouding met de rest van de audio in game. De dialogen klinken echter goedkoop, en lip-synchronisatie is tot ieders grote verbazing tijdens de tussenfilmpjes niet in dusdanige vorm aanwezig dat het acceptabel is te noemen.
Halo Wars Screenshot 90910 Halo Wars Screenshot 90914 Halo Wars Screenshot 90911
Visueel niet echt een topper
Visueel gezien is Halo Wars niet een echt topper. De tussenfilmpjes zien er subliem uit, maar zijn uiteraard 'pre-rendered', wat betekent dat het niet representeert hoe de game er echt uit ziet.
De synchronisatie tussen het beeld en geluid mag dan wel van topkwaliteit zijn, maar als je inzoomt tijdens het spelen dan zul je ongetwijfeld merken dat het er hier en daar wat kaal uitziet. Het is dan ook raar als je een enkele tegenstanders, waaronder de zogehete Grunts, van dichtbij bekijkt, aangezien je gewend bent om deze eenheden in veel groter detail te bewonderen vanuit een first person view.
De effecten in het spel zijn daarentegen wel van zeer hoge kwaliteit, en tijdens het spelen heb je absoluut niet het gevoel alsof je een grafisch verouderde game aan het spelen bent.
Halo Wars Screenshot 90895 Halo Wars Screenshot 82309 Halo Wars Screenshot 82308
Ga online de strijd aan!
Het multiplayer aspect van de game is zoals verwacht goed uitgevoerd. Het spel maakt gebruik van de bestaande Halo formule op het gebied van parties en het rankingssysteem. Ondanks het feit dat deze in iets mindere mate is dan andere Halo titels, is het gezien het simplistische concept van het hele spel ook geen verrassing.
Gewoon simpel aanklikken wat voor soort match je wilt spelen en je wordt automatisch verbonden met een tegenstander. Als je dan toch een gemis moet noemen zit deze wel in het schaarse aantal modi. Want met enkel de standard en deatmatch modus zul je niet veel keuze hebben. Desondanks zijn de slachtvelden waarin er met zes man wordt gespeeld (in drie tegen drie potjes) een enorm festijn.
Halo Wars beschikt ook over een coöperatieve modus, waarin twee spelers samen de singleplayer door kunnen spitten. Dit zorgt voor een iets makkelijkere ervaring, maar door de Legendary moeilijkheidsgraad zit er voor de coöperatieve spelers nog genoeg uitdaging in een potje.
Als totaalpakket zitten er twee kanten aan Halo Wars. Aan de ene kant is het een makkelijk bespeelbare RTS, waar je als Halo fan uren speelplezier aan zult hebben. Aan de andere kant is het geen diepgaande game, waardoor veel RTS liefhebbers die op deze game zaten te wachten enigszins teleurgesteld zullen zijn.
Cijfer: 7.9

Populair Nieuws