Guitar Hero: Warriors of Rock Review

dinsdag, 05 oktober 2010 om 18:45
Rock, keiharde rock: dat willen hardcore gamers zien, voelen en ervaren bij een game als Guitar Hero. Helaas voldeed Activision niet aan de eisen met Guitar Hero: World Tour en Guitar Hero 5. De gamers vonden de tracklist te soft en het spel werd volgens hen te makkelijk. Komt daar nu verandering in met Guitar Hero: Warriors of Rock, een game vol met keiharde rocknummers?
De kans voor Activision om te falen is groot. De Guitar Hero franchise wordt namelijk regelmatig beschuldigd van ‘uitmelkerij’. Ontwikkelaar Neversoft heeft daarom actie ondernomen en het spel voorzien van veel nieuwe elementen. Wat dacht je van de Quickplay+ modus? Maar dat is niet alles, want de grootste toevoeging is de Quest modus, waar je meer over te weten komt in deze recensie.
Guitar Hero: Warriors of Rock Screenshot 144792 Guitar Hero: Warriors of Rock Screenshot 144795 Guitar Hero: Warriors of Rock Screenshot 148462
Guitar Hero
Voor de mensen die nog geen idee hebben wat de Guitar Hero franchise inhoudt, volgt hier eerst een korte uitleg. Guitar Hero: Warriors of Rock is alweer - naast enkele uitgaves als Guitar Hero: Metallica en Guitar Hero: Greatest Hits – het zesde deel in de franchise. Het is nu vijf jaar geleden dat deel één uitkwam. Met een bijgevoegde gitaar die je kon gebruiken als controller, was je in staat om met vijf knoppen en een ‘snaar’ liedjes na te spelen. Dat werd een grote hit. Na drie delen was de vernieuwing uitgewerkt en was het tijd voor iets nieuws. Met Guitar Hero: World Tour maakten de drumstel en microfoon hun entree. Nu, twee delen later, is het wederom tijd voor vernieuwing: de Quest modus, maar ook de terugkeer van de ‘keiharde’ nummers.
Rocken tot je erbij neervalt
Dat is een goede keuze van Neversoft, aangezien de eerste fans vooral blij waren met Guitar Hero door de rocknummers. Met de ‘softe’ tracklists uit deel vier en vijf waren deze gamers niet zo gelukkig en daarom heeft het bedrijf iets goed te maken. De tracklist (met maar liefst 93 nummers) uit Guitar Hero: Warriors of Rock kent heel veel goede tracks. Met artiesten als Black Sabbath, Ozzy Osbourne, maar ook Muse, The Hives en The Vines heb je een afwisselende tracklist die niet té ver buiten het rock genre valt.
Het liedje Bohemian Rhapsody van Queen verdient een aparte vermelding. Menig gamer zal bij het spelen van dat nummer kippenvel krijgen. Geen wonder dat het elk jaar in de Top 2000 van Radio 1 op de eerste plaats staat. Rock liefhebbers zullen dus hun vingers aflikken bij het zien van de tracklist. Casual gamers zullen echter niet heel erg blij zijn met die lijst, want deze is minder geschikt voor feestjes waar je vriendinnen aanwezig zijn die alleen van artiesten als Rihanna en Maroon 5 houden.
Guitar Hero: Warriors of Rock Screenshot 144789
Guitar Hero: Warriors of Rock Screenshot 144777
Guitar Hero: Warriors of Rock Screenshot 148477
Grote vernieuwingen
Maar een veelbelovende tracklist is geen garantie voor een steengoede game. Het belangrijkste is dat er in een game als Guitar Hero: Warriors of Rock genoeg vernieuwing zit en de gameplay in orde is. Qua gameplay is het spel hetzelfde gebleven, wat op zich geen verrassing is omdat er in de voorgaande delen geen problemen waren met de besturing. Qua vernieuwingen ziet het er op papier goed uit met de Quickplay+ en Quest modi. Dat laatste is misschien wel de grootste - naast het drumstel en de microfoon – vernieuwingen die de franchise heeft gekregen. Guitar Hero staat namelijk niet bekend om het hebben van een verhaal, wat in dit spel wél het geval is.
In de Quest modus ga je aan de slag met een aantal ‘warriors’, die bevrijd moeten worden en vervolgens een team moeten vormen. Dat team moet de ‘Demigod of Rock’ laten ontwaken en vervolgens ‘The Beast’ verslaan. Om een warrior te bevrijden moet je een bepaald aantal sterren hebben gehaald bij een nummer. Elke warrior heeft vijf tot zeven nummers, waar je gemiddeld vijf sterren per nummer kunt halen mits je het spel goed onder de knie hebt. Heb je al na vijf nummers het benodigde aantal sterren gehaald, dan ga je naar de ‘finale’. Daar speel je het laatste nummer.

Helaas zijn hier geen speciale uitdagingen als het halen van bijvoorbeeld een note streak (een bepaald aantal noten foutloos achter elkaar spelen) van minstens negentig. Daarom is het eenvoudig om de finale te voltooien. Wanneer je het gehaald hebt, heb je wel de warrior vrijgespeeld. Het vrijspelen van zo’n warrior levert ook enige voordelen op: deze hebben namelijk bepaalde krachten en daardoor kunnen ze voor bijvoorbeeld een extra hoge vermenigvuldiger zorgen in de Quickplay+ modus.
Guitar Hero: Warriors of Rock Screenshot 148465
Guitar Hero: Warriors of Rock Screenshot 148459
Guitar Hero: Warriors of Rock Screenshot 148468
Uitdagend
Deze Quest modus maakt het spel veel uitdagender dan het eerst was. Waar je vroeger alleen de Quickplay of de Competitive (daar speel je tegen iemand anders) modus speelde, is het nu de Quest modus die je het eerst helemaal uit zult spelen. Dat betekent echter niet dat Quest modus het enige is dat je zult spelen, want ook de Quickplay modus blijft een heel belangrijk onderdeel van het spel. Om het voor de hardcore gamers wat leuker en uitdagender te maken, heeft ontwikkelaar Neversoft wat veranderd aan de Quickplay modus. Zo heet het nu Quickplay+. Het plusteken staat voor de extra opdrachten die je tijdens het spelen van een nummer kunt krijgen. Denk aan uitdagingen als bijvoorbeeld het op een andere manier spelen van een nummer of het zo lang mogelijk tevreden houden van het publiek.
Niet voor iedereen
Het is een groot nadeel dat Guitar Hero: Warriors of Rock op een beperkte groep gericht is. Doordat het spel alleen maar keiharde rocknummers bevat en geen enkele softe nummers meer heeft, zullen daardoor niet veel mensen het spel kopen. Maar dat kan ook een voordeel zijn, aangezien Neversoft zeer waarschijnlijk aan de eisen van de diehard fans voldoet: het maken van een hele ruige rockgame. Het is de vraag of deze fans wel blij zijn met de vernieuwingen, want als je kijkt naar de concurrentie - bij Rock Band 3 kun je gebruik maken van een keyboard - heeft Warriors of Rock vergeleken met het nieuwe spel van Harmonix niet al te grote vernieuwingen. De Quickplay+- en Quest modi zijn erg leuk, maar je kunt je afvragen of dat wel genoeg is. Neversoft is nog íets te voorzichtig bezig met deze vernieuwingen en daarom zal de wedstrijd met Rock Band 3 erg lastig worden.
Wat ook een groot nadeel is, is dat de graphics niet sterk verbeterd zijn. Ze zien er nog steeds uit als de eerste Guitar Hero games, wat toch wel jammer is. Het publiek waar je voor speelt lijkt nog altijd levenloos te zijn, terwijl je als rocker juist het publiek gek wil maken en dat ook wil zien. Dat merk je niet in het spel.
Al met al is Guitar Hero: Warriors of Rock een sterke game geworden waar rockliefhebbers hun vingers bij af zullen likken. De Quest en de Quickplay+ modi zijn aangename toevoegingen en garanderen dat het zesde deel in de franchise een soort nieuw leven krijgt. Warriors of Rock is niet langer een game waarin je simpelweg de hoogste score moet halen. Nee, het is een spel geworden met veel uitdagingen. Dat maakt van Guitar Hero: Warriors of Rock een spel dat je alsmaar blijft spelen. Je moet je echter wel afvragen of je van de harde rocknummers houdt, want zo niet, dan zul je het spel toch wat minder waarderen.