Grow Home Review - Creatieve platformer met knullige robot

Review
maandag, 16 februari 2015 om 17:10
xgn google image
Het leven van een ruimterobot gaat niet over rozen. Maar wel over een gigantische bonenstak die je in Grow Home vanaf een planeet naar je ruimteschip probeert te laten groeien. Hoe dat precies werkt lees je in deze Grow Home review.
Als er een genre is dat de laatste jaren zwaar onderbezet is, dan is het wel de 3D platformer, de Rayman games deden nog een moedige poging in het 2D-genre, en op de Wii U staat Mario nog steeds zijn mannetje, maar op het gebied van innovatie is het ver te zoeken.
Grow Home review

De frisse wind van Grow Home

De frisse wind die Grow Home door het platformgenre blaast is dan ook meer dan welkom, wat al begint vanaf het moment dat je de game opstart. Direct word je begroet door kleurrijke cartooneske graphics die een Cel Shaded-effect hebben dat we eerder zagen in The Wind Waker.
De rode robot waarmee je speelt in Grow Home heeft een duidelijke missie: een onbekende planeet verkennen, waar een gigantische plant groeit. Door dit groene gevaarte verder te laten groeien bouw je je een weg terug naar het ruimteschip, terwijl je diamanten verzamelt en de natuur een handje helpt.
Verticaal platformen speelt dus een grote rol, en het is dan ook maar goed dat de robot kleverige handen heeft. Met de triggers op je controller bestuur je deze handen, die aan ieder oppervlakte blijven plakken.
Grow Home review

Onhandig lopen

Na wat oefening klim je op deze manier handje voor handje als een volleerd bergbeklimmer naar boven, en bungel je onder stukken plant om bij nieuwe plekken te komen. Blauwe diamanten liggen overal verspreid, en door deze te verzamelen speel je nieuwe vaardigheden vrij.
Zo krijg je eerst de optie om de camera verder uit te zoomen, wat goed van pas komt als je het overzicht kwijt bent als je ondersteboven aan de bonenstaak hangt. Even later ontgrendel je zelfs een jetpack, zodat je altijd een troef achter de hand hebt als je per ongeluk naar beneden valt.
Dat je regelmatig naar beneden tuimelt is namelijk een zekerheid in Grow Home, omdat je rode robotje niet bepaald stevig op zijn benen staat. Ubisoft heeft ervoor gezorgd dat de voeten van je mechanische alter-ego in real time reageren op het oppervlakte waar hij op staat, en dat zorgt ervoor dat je soms een stukje te ver doorloopt, of langzaam naar beneden glijdt.
Grow Home review

Kijk omhoog

Dit is meestal geen probleem, maar kan ook enorm frustrerend zijn als je op het verkeerde moment stil wilt staan, en onverhoopt een paar extra stappen zet zodat je van een zwevende rots afvalt. Gelukkig zijn er genoeg teleporters aanwezig in Grow Home, die je zo weer terugbrengen naar waar je gebleven was.
Het mooie aan Grow Home, naast deze creatieve besturing, is dat je altijd kunt zien wat je te wachten staat. Omdat je de plant naar je ruimteschip hoog in de lucht laat groeien, hoef je alleen maar naar boven te kijken om te zien waar je naartoe gaat.
De weg naar de ruimte ligt namelijk bezaaid met zwevende eilanden en rotsen, die energie bevatten om de plant een extra groeispurt te geven. Door takken van de plant in deze rotsen te laten groeien, zuig je de energie uit deze stukken steen en kom je weer een stukje dichterbij je einddoel.
Grow Home review

Precies lang genoeg

Grow Home is misschien niet zo'n lange game (na een paar uur bereik je het einde, tenzij je constant naar beneden blijft vallen), maar duurt precies lang genoeg om leuk te blijven. Het concept is immers heel simpel, en zou niet genoeg zijn om een game te dragen die tientallen uren in beslag neemt.
Daarom is de game ook perfect als je een keer een avondje of middag vrij hebt, en je al die grauwe shooters even gehad hebt. Grow Home is dan het perfecte alternatief, met kleurrijke graphics, een vernieuwend concept en gameplay die net uitdagend genoeg is om leuk te blijven.
Cijfer: 8

Populair Nieuws