Godzilla, de koning van de monsters, het nationale symbool van Japan, een gigantische radioactieve hagedis. Een icoon uit diverse goede (en hele slechte) films. En nu komt hij op de PlayStation 4 aan land. Helaas is Namco Bandai’s poging om Godzilla tot een succes te maken niet succesvol. Waarom lees je in deze Godzilla Review.
Godzilla begint met een update van de G-force aan het ministerie. Het verhaal is als volgt: Jaren geleden kwam er ineens een gigantische hagedis uit de zee in Japan. Dit radioactieve monster sloopte de hele stad met als einddoel de radiotoren in het midden van de stad.
Deze update van de G-force is aan een minister gericht die beslissingen moet nemen om tot actie over te gaan, mocht Godzilla ooit nog aan land komen. Sinds Godzilla namelijk aan land is geweest, heeft de mensheid de energie die hij zoekt om weten te zetten naar een brandstof. De game wijkt hier dus af van de meest recente Godzilla film, waarin de Kaiju zich tegoed deden aan kernenergie.
En dat heeft Godzilla gemerkt. De radioactieve reus komt weer aan land om de energie te zoeken en te absorberen. Maar op die energie komen ook talloze andere Kaiju (gigantische wezens) af. En op zich zijn Godzilla en de ander Kaiju wel goed uitgewerkt. Alleen de rest van de game is jammerlijk niet uitgewerkt.
Al in de intro, wat de update vanuit G-Force is, merk je dit heel goed. De soundtrack is bijzonder herhalend en doet eigenlijk niets bijzonders. Maar ook op grafisch vlak is Godzilla geen topper. De omgevingen waar je je steeds bevindt zijn heel simpel. Er zijn weinig details uitgewerkt en het lijkt wel alsof er geknipt en geplakt is, zoveel dezelfde gebouwen staan er in één oogopslag.
Bovendien leeft de wereld niet. Je ziet geen mensen (al zouden die wel heel klein zijn), geen rook uit schoorsteentjes, vluchtende auto’s of andere echte tekenen van leven, op de tanks, helikopters en andere Kaiju na. Een hele statische wereld die weinig boeit blijft dus over.
Dan maar de tent slopen. Jij bent tenslotte een gigantisch monster dat door de stad dendert. Wie gaat jou iets maken als je alles op je pad molt? Je kunt onder andere slaan, grijpen en je laserstraal gebruiken, maar hoe gigantisch en indrukwekkend Godzilla ook zou moeten zijn, de bewegingen die je kunt maken zijn dat niet.
Godzilla is van origine een log monster en dus ook door in de game. Je beweegt langzaam vooruit als je loopt, maar ook het draaien gaat langzaam. Het tempo van het spel ligt daarom heel laag, wat de game uiteindelijk absoluut geen goed doet. Het had zeg maar allemaal een versnelling hoger gemogen.
Qua besturing is het helemaal een crime. Er zijn gewoon dingen niet logisch ingedeeld. De knoppen om te slaan en grijpen zijn nog logisch over de knoppen verdeeld, maar als je het rechterknuppeltje draait verwacht je te draaien. Helaas pindakaas, dat gaat niet gebeuren.
Het draaien van dit enorme wezen moet je namelijk met de triggers doen. Als je hiervoor kiest, draait Godzilla enorm traag naar de kant die je kiest. Dit is erg onwennig in het begin, maar uiteindelijk wen je aan deze manier van besturen.
Het is wel een goede zaak dat er trouw is gebleven aan de originele insteek en sfeer van Godzilla die altijd zijn tijd neemt om een stad met de grond gelijk te maken, maar in een game is dit niet tof. Fans zullen de toevoeging van de verschillende versies van Godzilla kunnen waarderen, alsmede de Kaiju Mothra en andere bekende figuren hun opwachting maken in de game.
Helaas kunnen de sfeer van Godzilla en de aanwezigheid van de andere Kaiju, die overigens wel goed uitgewerkt zijn, niet voorkomen dat de game bijzonder langdradig is. Dit komt onder andere doordat je geen fatsoenlijke moves hebt, maar eigenlijk simpelweg in het rond loopt te slaan en met je laserstraal het nodige verwoest.
De andere reden dat Godzilla zo langdradig is, ligt in de verhaalmodus. Hier speel je als Godzilla die op pad gaat om te groeien. Dat doe je door generatoren te mollen en de energie daarvan op te slokken. Daarbij is het de bedoeling om zoveel mogelijk te en als zijmissie data over Godzilla te verzamelen vanuit bepaalde perspectieven.
Als er dan een Kaiju opduikt, moet je deze eerst verslaan voordat je verder kunt. De verhaallijn is dus niet meer dan alles mollen wat je tegenkomt en dat steeds weer opnieuw. Hier zit een Godzilla’s grootste valkuilen, waardoor je zo klaar bent met de game. Wel kun je nog kiezen of je een makkelijke of moeilijke missie wil door zelf je route door het verhaal te bepalen.
Als je de verhaallijn dan doorlopen hebt, speel je wel weer wat vrij zoals informatie over andere monsters of karakters om in andere modi mee te spelen. Godzilla is namelijk stiekem een heel uitgebreide game wat betreft beschikbare modi.
Naast de verhaalmodus biedt Godzilla de Destruction modus, waar je alles simpelweg moet mollen op je pad. Deze modus lijkt behoorlijk op de verhaalmodus, maar de andere modi wijken hier flink van af. In de Defense modus vecht je als Kaiju tegen andere Kaiju en Godzilla en in de King of Kaiju modus moet je in het een ladder zoals ook Mortal Kombat X die kent tegen zes vijanden opnemen.
Als laatste heeft Godzilla een versus modus, waarin je het tegen andere spelers op kunt nemen. Dit is een één tegen één gevecht waarbij je met de vrijgespeelde Kaiju en Godzilla varianten het strijdtoneel kunt betreden. Op zich is dit een leuke toevoeging, net als de andere modi die Godzilla rijk is.
Het is dan ook een hele goede zaak dat Godzilla zoveel modi kent, alleen verlengen deze het spelplezier niet. De gameplay blijft namelijk in alle modi net zo traag en stroef als in de verhaal modus. En daardoor blijft de game ook in de andere modi behoorlijk langdradig.
Godzilla is een game die over de koning van de monsters gaat. De ambassadeur van toeristisch Tokio nota bene. Helaas doet de game het schepsel geen eer aan. Op grafisch gebied is Godzilla niet af en de soundtrack doet ook niet echt iets bijzonders. De besturing is log en onwennig en dit veroorzaakt een behoorlijk trage en gameplay.
Ondanks de vele modi die Godzilla biedt blijft de essentie dat je alles op je pad moet mollen in een lineair gebied en dat breekt de game uiteindelijk op. Een langdradige gameplay die maar heel even weet te vermaken is het resultaat. Godzilla is dan ook niet de moeite waard om te kopen.
Cijfer: 4