Ghost Control Inc. Review

dinsdag, 01 juli 2014 om 11:36
In de jaren 80 waren een aantal dingen hot. Zo waren de Ghost Busters films erg geliefd in deze tijd, maar ook gamen was toen al vette shit. Ghost Control Inc. combineert deze twee dingen op een leuke manier met elkaar, maar wel op geheel eigen manier.
Er zijn vele soorten simulatiegames. In de een moet je een stad bouwen, in een andere game moet je leren autorijden en in weer een andere game beheer je je eigen pretpark. Dit zijn natuurlijk slechts voorbeelden, maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Je moet werken voor je centen zoals ook in het echte leven. In Ghost Control Inc. is dat niet anders, alleen doe je net een iets ander werkje dan je zou verwachten.

Spoken vangen

De stad stikt namelijk van de spoken en andere paranormale rakkers en jij bent geheel toevallig een spokenjager. Dat is handig, want nu kun je een lekker centje verdienen. En dat is nodig in deze bebrijfssimulator. In het begin zul je namelijk een oproep krijgen om vervolgens een klein spookje te vangen, maar gaandeweg het spel moet je steeds van betere huize komen wil je de spoken de baas kunnen.
Met het geld dat je in je missies verdient moet je dus nieuwe spokenjagers inhuren, wapens kopen, maar ook je kantoor en je auto vernieuwen en verbeteren. Alleen op die manier kun je uiteindelijk de spoken nog de baas, maar belangrijker nog ook de concurrentie voorblijven. Er zijn namelijk ook andere kapers op de kust, die een klusje net zo lief klaren en dan verdien je niks.

Ghost Control Inc. of XCOM?

Als je dan op een missie bent en de strijd aangaat met spoken, werkt de game eigenlijk bijna hetzelfde als XCOM. Je mag om beurten lopen, aanvallen, spokenvallen leggen of iets met je uitrusting doen. Het gevecht speelt zich af op een soort raster, net als bij XCOM en eigenlijk is het systeem hier een beetje van gejat.
Daar is natuurlijk niets mis mee, want het is een prima systeem. Ieder karakter heeft zo zijn eigen vaardigheden, maar dit geldt ook voor de tegenstander. Het systeem kent echter een leuke draai. Je vecht tegen spoken en dat doe je veelal in gebouwen. Hierbij spelen lichtknoppen, schilderijen, deuren en dergelijke ook een rol.
Deze toevoeging geeft een leuke extra dimensie aan de game, maar zorgt er gelijktijdig voor dat je ook wel eens wat langer naar de vijand moet zoeken. Daarbij is het ook zo dat een spook probeert jouw teamgenoten simpelweg bang te maken. Rent er iemand weg, dan komt ie ook niet meer terug en moet je weer op zoek naar een nieuwe teamgenoot. Een erg leuke draai in het gevechtssysteem.

Nostalgie en humor

Wat ook wel erg leuk is in de game is dat het barst van de nostalgie en boordevol zit met humor. Zo is de hele game natuurlijk te linken aan de Ghost Busters films en doet het spelen ervan je soms denken aan XCOM, maar alles is ook nog eens in een 16-bit stijltje gegoten inclusief de soundtrack. Dit brengt je weer even terug naar de tijd van die games.
Ook de humor in Ghost Control Inc. erg leuk. Tijdens de missies worden regelmatig de meest grappige opmerkingen gemaakt. Een teamgenoot roept al van te voren dat hij in zijn broek schijt van angst of gewoon tussendoor dat hij tot over zijn oren in het slijm bedekt is.

Ook vervelende dingen

Helaas is niet alles aan de game even grappig of goed uitgewerkt. Zo moet je voor ieder voorwerp zelf maar uitzoeken wat het doet of veel geduld én geluk hebben tot er een pop-up verschijnt als je het voorwerp aanwijst. Soms verschijnt de pop-up niet eens namelijk en dan moet je maar zelf bedenken waar het voor is.
Daarbij moet je voor ieder karakter een apart venster openen voor zijn of haar spulletjes, wat alles behoorlijk omslachtig maakt.
Ook het opslaan van je spel is niet zomaar tussendoor te doen. Je moet dit per se in je hoofdkwartier doen en dat is niet altijd even handig. Wat misschien wel het vervelendst is, is de tekst in Ghost Control Inc. Door de 16-bit stijl heb je ook te maken met tekst in die stijl, wat kort gezegd betekent blokjes. Je moet soms wel echt je best doen om de tekst te lezen, omdat deze simpelweg te klein is.
Ook tijdens de gevechten of missies zit de stijl nogal eens in de weg. Zo mis je nogal eens een vijand die er toch echt is of bijvoorbeeld een val die je geplaatst hebt. Dit zijn toch nadelen die niet meer hadden gehoeven in deze tijd, ook met deze stijl qua graphics.

Wel geestig

Ghost Control Inc. is een erg vermakelijke game. Qua gameplay lijkt het soms op XCOM, wat inhoudt dat je om beurten mag lopen, aanvallen en eventueel met je spulletjes mag rommelen. Als je een missie klaart, krijg je geld en daarmee kun je weer sterkere wapens en dergelijke kopen. Een simpel concept, maar erg leuk.
Er is ook erg veel nostalgie en humor in de game aanwezig en grafisch is Ghost Control Inc ook erg leuk. Het nadeel van de gekozen 16-bit stijl is echter de tekst die nogal eens onduidelijk is. Daarbij zijn de gevechten ook niet altijd even makkelijk, aangezien je door de stijl nogal eens iets over het hoofd ziet. Toch is deze Steam titel de moeite waard om eens te spelen.