Gemini Wars Review

door Wouter
donderdag, 31 mei 2012 om 16:00
Real-time strategiegames komen werkelijk waar in alle soorten en maten. In de één commandeer je complete legers aan Romeinen en in de ander begeef je je in een meer futuristische setting. Gemini Wars doet dat laatste en verplaatst het slagveld naar de ruimte. Gigantische ruimteschepen waarop de bemanning bereid is haar leven te geven voor zelfs het kleinste stukje grond. De vraag is of ontwikkelaar Camel101 bereid is hetzelfde te doen.
Met het onwijs grote aanbod aan RTS-games is het moeilijk om met een nieuwe titel een voet aan de grond te krijgen. Zowat alles is al eens gedaan op dit gebied. Camel101 staat dan ook voor de moeilijke taak om zich te onderscheiden tussen alle andere titels. Dat de naam Gemini Wars waarschijnlijk niet bij veel mensen een belletje doet rinkelen helpt dan ook niet bepaald mee. Met Gemini Wars hoopt de studio nieuw leven te blazen in het intergalactisch oorlog voeren, maar of dat ook lukt?
Op naar de sterren
In Gemini Wars nemen de United Space Federation en de Alliance of the Free Worlds het tegen elkaar op. De Alliance of the Free Worlds strijdt voor vrijheid in het heelal en de United Space Federation wil orde. Twee menselijke organisaties die vanwege tegenstrijdige belangen een oorlog met elkaar beginnen. Als speler zijnde kruip je in de huid van een United Space Federation commandant die veel meer voor zijn kiezen krijgt dan een paar vrijheidsstrijders. Na een paar missies komt er namelijk een nieuwe vijand op het toneel, genaamd de Gark. De Gark is een mysterieus buitenaards ras dat in beide menselijke organisaties een vijand ziet. Tijd dus voor zowel de United Space Federation als de Alliance of the Free Worlds om samen te werken tegen hun gezamenlijke vijand. Het gezegde: de vijand van mijn vijand is mijn vriend, gaat hier dan ook goed op.
Gemini Wars probeert dus net als zo veel andere games een verhaal te vertellen. We gebruiken expres het woord proberen, want Camel101 is op dit gebied niet erg succesvol. De verschillende gesprekken komen namelijk vrij saai over en stelen op geen enkel moment de show. Vooral de briefings aan het begin van een level zijn op dit gebied een dieptepunt. Deze worden verteld door verschillende karakters die er ieder net zo goed afgewerkt uit zien als dat ze een boodschap interessant over weten te brengen. Slecht dus. De gesprekken zijn erg eentonig en emoties zijn ook vrijwel nergens te bekennen. Tel daar de slechte graphics bij op en je hebt het al snel gezien. In de rest van het spel zijn de graphics wel aardig, maar ook niet om over naar huis te schrijven
En daar voorbij
Als je de briefing eenmaal achter de rug hebt, begint de RTS-actie en deze stelt gelukkig niet teleur. Gemini Wars weet enigszins een vrij apart vechtsysteem neer te zetten. Het slagveld bevindt zich namelijk iedere keer weer in een ander stelsel aan planeten en astroïdevelden. Iedere speler probeert zoveel mogelijk van die planeten en velden in zijn bezit te krijgen/behouden, omdat diegene met de meeste stukken grond het meeste macht uit kan oefenen. Uit astroïdevelden haal je grondstoffen en op planeten kun je fabrieken en onderzoekslaboratoria bouwen. Een simpel kat en muis spelletje vloeit hier uit voort dat door het hyperspeed-systeem een compleet nieuwe wending krijgt.
Wil je een schip namelijk van de ene planeet naar de ander laten vliegen dan ben je een dag bezig. Door middel van hyperspeed is dit slechts een kwestie van seconden. Hiermee kunnen schepen zich met de snelheid van het licht tussen naburige planeten verplaatsen. Wil je dus het kamp van je vijand binnen vallen dan is de snelste manier om dit te doen via planet-hopping. Je verplaatst je leger dan van planeet naar planeet tot je uiteindelijk voor de deur van je tegenstander staat. Hier komt echter een vrij strategisch aspect bij kijken dat het met name in een online multiplayer goed zou doen (die heeft het spel trouwens niet).
Nadat een schip is aangekomen op een nieuwe planeet heeft het tijd nodig om de hyperspeed opnieuw op te laden. Het is dus van belang dat je goed kiest waar je je schepen heen stuurt, want als het vechten eenmaal los barst heb je niet de tijd om je troepen rustig van planeet naar planeet over te brengen. Dit kan echter ook in jouw voordeel werken. Door vijandelijke schepen weg te lokken uit een basis, door bijvoorbeeld in een naburig systeem iets te bouwen, kun je vanuit een andere richting in alle rust een aanval uitvoeren. Dit systeem werkt heel leuk en er kan veel mee geëxperimenteerd worden. De kunstmatige intelligentie van Gemini Wars laat daarentegen vrij simpel met zich dollen. Een gevecht tussen twee menselijke spelers zou dan ook veel interessanter uit pakken.
Hoe groter hoe beter
Heb je eenmaal een paar stukken grond geclaimd dan is het tijd om troepen te bouwen. Het aantal verschillende schepen dat je kunt bouwen is vrij hoog en maakt het geringe aantal gebouwen meer dan goed. Echt strategisch te werk gaan bij het bouwen van schepen is niet nodig. Wat groter is, is in de meeste gevallen ook sterker. De twee voornaamste gebieden waarop schepen zich onderscheiden van elkaar zijn snelheid en vuurkracht. Aangezien de reikwijdte van een schip heel hoog is, is snelheid bij lange na niet zo belangrijk als vuurkracht. Het is daarom voordeliger om je geld te steken in een grote cruiser dan in paar kleine slagscheepjes.
Zodra je een leger hebt kun je het gevecht aan gaan met de vijand. Een leuke optie die je hier kunt gebruiken is de battle camera. Met deze functie raas je automatisch in een first-person perspectief tussen de vechtende schepen door. Omdat de gevechten vaak redelijk wat tijd in beslag nemen is dit een erg vette functie. Je hoeft nu niet meer saai van bovenaf toe te kijken, maar je wordt nu echt het gevecht ingetrokken. Je zou kunnen zeggen dat het iets filmisch heeft. Tel daar de vette muziek op de achtergrond bij op en je hebt een erg toffe toevoeging.
Alleen een verhaal
Wat betreft de hoeveelheid content zullen sommige mensen teleurgesteld raken. Koop je Gemini Wars direct op de release dan zul je alleen maar aan de slag kunnen met een verhaallijn. Een online multiplayer of zelfs een simpele skirmish is nergens te bekennen. Daar moet wel bij gezegd worden dat de verhaallijn uit zestien missies bestaat en zo’n 25 uur in beslag zal nemen, dus je bent in ieder geval wel een tijdje bezig. Echter maakt dit Gemini Wars alleen aantrekkelijk voor de echte RTS-fans. Je begint met één of twee verschillende schepen en zal pas naarmate de missies vorderen meer kunnen bouwen. Het is daarom een diepgaand spel waar je als speler zijnde echt de tijd voor moet nemen. Veel nieuwelingen zal het spel niet aantrekken en dat is jammer. Gemini Wars neemt goed de tijd om alles uit te leggen, waardoor ervaring binnen dit genre geen vereiste is.
Een multiplayer modus zal het spel al een stuk interessanter maken, mede door de eerder genoemde hyperspeed-functie. Als we de ontwikkelaar moeten geloven zal die samen met een skirmish later alsnog aan het spel worden toegevoegd. Het is een aparte keuze van Camel101, want dit zijn twee grote functies. En aangezien wij nu niet met deze modi aan de slag kunnen, is het ook niet mogelijk om deze mee te nemen in het oordeel. We zullen de ontwikkelaar dus maar op zijn woord moeten geloven.
Fanvoer
Gemini Wars zal vrijwel alleen de echte fans van het RTS-genre aantrekken. Het is een diepgaande singleplayer die langzaamaan steeds meer middelen beschikbaar stelt. Iemand die nieuw is op dit gebied zal hier niet altijd de tijd voor willen nemen en dat is jammer. Gemini Wars heeft namelijk veel potentie die door de singleplayer niet de aandacht krijgt die het verdient. Een multiplayer modus zal bijvoorbeeld al veel meer weten te halen uit de hyperspeed-functie. De ontwikkelaar geeft aan dat er wel plannen voor zijn, maar het blijft nog afwachten of Camel101 die ook waarmaakt. Wat er nu dus op 8 juni in de winkels komt te liggen is een singleplayer met vette actie en slechte tussenfilmpjes. Mocht dit nog niet zijn wat je wilt zien in een titel dan raden wij aan om even te wachten.