Gears 5 Review - Tijd voor een gloednieuwe richting!

dinsdag, 10 september 2019 om 13:00
gears 5 review een stap in de goede richting 154445 1
Schieten, rollen, dekking zoeken en met je kettingzaag flink wat Swarm-vijanden doormidden zagen. Het kan niet anders dan dat Gears 5, het langverwachte vijfde deel, voor de deur staat. In onze Gears 5 review lees je of de nieuwe richting van Gears een stap in de goede richting is.
Een goede dosis adrenaline en popcornvermaak is precies wat je van een titel als Gears 5 verwacht. De bekende coverbased-shooter van The Coalition is terug voor de vijfde genummerde telg en belooft grote veranderingen met zich mee te brengen. Zo is het niet langer iemand uit de Fenix-familie die je onder de knoppen krijgt, maar ga je aan de slag met Kait Diaz. Kait is namelijk op zoek naar de geheimen die achter haar familie schuilen en welke gevolgen dat voor haar meebrengt.

Een frisse wind

Vanaf het eerste moment wordt dan ook duidelijk dat Gears 5 niet je typische Gears of War-verhaal gaat voorschotelen. Waar de eerdere games zich vooral bezighielden met het voorschotelen van een steeds groter wordend spektakel, waarbij jij popcorn in je holle kies wilt schuiven, pakt Gears 5 het anders aan. Door de focus te verplaatsen naar Kait krijgen we een intiem verhaal voorgeschoteld dat zich veel meer bezighoudt met de personages waar je de afgelopen dertien jaar verliefd op bent geworden.
Bekende gezichten als Marcus Fenix en Damon Baird uit de originele trilogie worden in rap tempo afgewisseld met gezichten die in Gears of War 4 werden geïntroduceerd. De relaties die de personages met elkaar hebben worden naar de voorgrond getrokken, terwijl de eindeloze strijd met de Swarm zich voortzet. Die strijd uit zich nog steeds door middel van spectaculaire en adembenemende actiescènes die rechtstreeks uit een blockbuster als Avengers: Endgame hadden kunnen komen.
Gears 5 zit dan ook vol met memorabele momenten die een blijvende impact zullen hebben voor de toekomstige verhalen die in dit universum verteld gaan worden. Jij, de speler, staat bij sommige van deze keuzes aan het roer en bepaalt hoe het verhaal verder gaat. Dat laatste zorgt dan ook verreweg voor één van de beste momenten uit de game en wij kunnen persoonlijk niet wachten hoe het verhaal verder zal gaan in een potentieel zesde deel.
Gears 5 Review - Microsoft

Gooi die wereld open!

Voordat we verder dromen over een zesde deel gaan we eerst alleen nog wel talloze uren in Gears 5 stoppen, want er is nog genoeg te doen zodra je het verhaal van ongeveer twaalf uur hebt uitgespeeld. Gears 5 brengt in de campagne niet alleen een andere toon met zich mee, maar verandert ook de structuur van het verhaal. Nog steeds zijn er de traditionele Acts die het verhaal in hoofdstukken opdeelt, maar sommige van deze hoofdstukken hoef je niet meer lineair door te spelen.
In bepaalde Acts trekt de wereld van Gears 5 open en heb je de mogelijkheid om zijmissies te spelen, waardoor jij jouw avontuur met een goede vier tot vijf uur uit kunt breiden. De variatie in de missies ontbreekt helaas wel als het op creativiteit aankomt, want vrijwel elke zijmissie bestaat uit het afknallen van een bepaalde soort Swarm-vijand, waarna je nieuwe robotkompaan JACK een klusje uit laat voeren (vaak het openbreken van een kluis of het hacken van een systeem). Vervolgens is de missie geslaagd en krijg je een anderzijds niet te verkrijgen upgrade voor JACK, waardoor hij een nieuwe vaardigheid krijgt die je tijdens de gevechten van de game verder kan helpen.
Gears 5 Review - Microsoft

Meer diepgang in het vechten

Die nieuwe vaardigheden van JACK kun je niet alleen vrijspelen door bepaalde zijmissies te volbrengen. Gedurende het verloop van de game kom je namelijk constant Components tegen en wanneer jij die verzamelt, kun je JACK langzaam maar zeker upgraden. Zo kan je zijn scanner om vijanden mee te spotten uitbreiden of zijn aanvallende flits die Swarm-vijanden kan verlammen verbeteren.
Het zijn dit soort upgrades die de campagne van Gears 5 net wat meer diepgang geven dan vorige delen en die ervoor zorgen dat je beloont wordt voor de tijd die jij in de game steekt. JACK maakt in sommige situaties echt het verschil tussen leven of dood wanneer je tientallen vijanden gelijktijdig moet bevechten. Gelukkig is Kait niet weerloos en weet zij goed hoe ze met een wapen om moet gaan.
Met de oude vertrouwde Lancer schieten voelt in Gears 5 beter dan ooit tevoren en ook het scala aan andere wapens voelt extreem lekker om te gebruiken. Niet alleen voelen de wapens heerlijk, maar ook voelt ieder wapen uniek in gebruik en wissel je constant van wapens om jezelf zoveel mogelijk voordeel te geven in bepaalde situaties. Gears 5 maakt geen grappen als het aankomt op de moeilijkheidsgraad en vooral tijdens bepaalde baasgevechten staat het zweet soms op je voorhoofd.
Gears 5 Review - Microsoft

Technisch problematisch

Dat zweet ontstaat helaas soms ook uit frustratie, maar dat heeft meer te maken met bepaalde connectiviteitsproblemen die de game ervaart op elk vlak. Zo kwamen we herhaaldelijk in de problemen door een bug die ervoor zorgde dat de game niet goed wilde opslaan en we vast kwamen te zitten in het verhaal. Na het opnieuw opstarten van de game (andere opties wierpen geen vruchten af) moesten we een deel van de missie opnieuw spelen. Dit gebeurde helaas niet één, maar wel vijf keer, waardoor we urenlang missies twee keer moesten spelen om verder te komen in het verhaal.
De problemen stoppen hier helaas niet, want ook de statistieken van de game registreren niet goed. Zo geeft de game bij ons aan dat we de slechts een derde van de game hebben gespeeld en dat we slechts een kwart van de collectibles hebben, terwijl dit niet het geval is. Sterker nog, nadat we trots alle collectibles van een missie hadden verzameld, kwamen we de volgende ochtend van een koude kermis thuis toen bleek dat alle collectibles verdwenen waren en de game deze niet had opgeslagen.
Bij de multiplayer wordt het helaas niet veel beter, want ook daar registreert de game slecht of je wel of niet gespeeld hebt. Soms word je zelfs uit een lopende match gegooid, waarna je niets krijgt, terwijl je misschien al twaalf rondes diep zit in Horde-modus. Hopelijk worden al deze problemen nog via grote updates verholpen in de komende dagen, maar voor nu is er wel de kans dat je deze problemen aantreft wanneer je de game gaat spelen.
Gears 5 Review - Microsoft

Schot in de roos

Toch moeten we nog even terugkomen op die Horde-modus. Wanneer de servers niet voor problemen zorgen, speelt de modus beter dan ooit. Waar veel fans genoegen hadden genomen bij de terugkeer van de modus uit Gears of War 4, besluit The Coalition om een aantal vernieuwingen aan de modus toe te voegen.
Zo heeft ieder personage nu een eigen ultieme-aanval waarmee tijdelijk flink wat voordeel opgedaan kan worden. Sarah Connor (die vanwege de release van Terminator: Dark Fate in de game zit) schiet bijvoorbeeld laserstralen wanneer ze haar ultieme aanval gebruikt. Dankzij de ultieme aanval voelt ieder personage net anders genoeg om tactisch af te spreken met vrienden wat het beste team is om 50 rondes tegen de Swarm te overleven.
Niet alleen is de vernieuwde Horde-modus billenknijpen geblazen, want ook de gloednieuwe modus Escape is een groot plezier. Waar Horde met vijf spelers gespeeld kan worden, kan Escape maar met drie kompanen gespeeld worden. Met een team van drie spelers moet je namelijk uit een Nest van de Swarm zien te ontsnappen, nadat je deze hebt voorzien van een giftige bom.
Terwijl het gif zich langzaam maar zeker verspreidt, moet jij samen met je teamgenoten zien te ontsnappen en dat terwijl je in eerste instantie alleen met een pistool begint. Langzaam maar zeker schakel je vijanden uit en pak je andere wapens op om jezelf een weg naar buiten te banen. Hierbij probeer je de balans te vinden om zoveel mogelijk te ontdekken, zonder dat je zelf sterft door het dodelijke gas. Teamwork is hierbij de sleutel tot succes en met de vier verschillende mappen is er meer dan genoeg plezier om te vinden in de modus.
Gears 5 Review - Microsoft

Samen sta je sterker

Zowel de Escape- als Horde-modus kun je volledig via splitscreen co-op met een andere vriend of vriendin spelen en natuurlijk is het ook mogelijk om online met anderen te spelen. Tevens kun je ook het verhaal volledig via splitscreen spelen en dat is ook in competitive PvP mogelijk. Natuurlijk is die laatste modus een oude vertrouwde voor multiplayertitels, maar dat betekent niet gelijk dat deze fantastisch in elkaar steekt.
Zo is de balans nog niet optimaal als het aankomt op de wapens. Wij ondervonden al snel dat de Gnasher (een shotgun in de game) je zonder pardon met één schot tegen de vlakte legt en datzelfde geldt ook voor de snipers in de game. Dit is natuurlijk wel realistisch, maar bij een ietwat hectische modus als PvP zou je verwachten dat de balans wat beter is, zodat je niet een oneerlijke achterstand lijkt te hebben als je de wapens in kwestie niet gebruikt.
Gears 5 Review - Microsoft

Gears 5 Review - Een echte aanrader met wat problemen

Het is jammer dat Gears 5 op een aantal vlakken nog wat serieuze problemen heeft, waarbij de technische problemen de grootste zijn. Hopelijk worden deze snel opgelost, want zowel nieuwelingen als veteranen zouden Gears 5 een kans moeten geven. Iedere modus biedt een unieke, toffe ervaring waar je tientallen uren in kwijt kunt dankzij goede vernieuwingen.
Toch is het de campagne die de meeste lof verdient, want deze straalt van alle kanten door de nieuwe richting die ingeslagen wordt. De focus op Kait pakt fantastisch uit en The Coalition heeft het lef om gewaagde keuzes te maken die ons nu al doen uitkijken naar een zesde deel. Hopelijk weet de ontwikkelaar dan wel de open wereld elementen iets beter uit te werken, want die vereisen in tegenstelling tot de heerlijk gevechten nog wat werk.
Gears 5 is nu verkrijgbaar op de Xbox One en PC.