Gas Guzzlers: Combat Carnage Review

Review
woensdag, 18 juli 2012 om 17:00
xgn google image
Het is lastig om zonder vooroordelen aan een spel te beginnen die je een tijd terug in een artikel de grond in hebt geboord. Gas Guzzlers: Combat Carnage, is zo’n game. In april schreven wij dat we – na het spelen van de gesloten bèta – ‘weinig hoop hadden’ voor deze destructieve racer. De proefversie excelleerde op geen enkel vlak en van enige vernieuwing was al helemaal geen sprake. Spelontwikkelaar Gamepires had slechts een paar maanden om daar verandering in te brengen.
Qua concept pakt de Kroatische studio het nochtans keurig aan. Buiten de multiplatformer Blur zijn er eigenlijk maar weinig recente car combat spellen voor op de PC. Je hebt Twisted Metal en Mario Kart 7, maar dat zijn exclusieve spellen voor de spelcomputers. Nee, voor de PC ligt er een gat in de markt, en Gamepires wil die met het downloadbare Gas Guzzlers: Combat Carnage vullen. Grote snelheden, chaos, destructie en bloeddorstige wapens; elementen die de PC-gamer lang niet altijd in één game ziet.
In Gas Guzzlers moet jij het opnemen tegen zeven mobilisten, die net als jij over verschillende wapens beschikken waarmee ze jou het leven zuur proberen te maken. Afhankelijk van de auto kun je zoal aan de slag met landmijnen, shotguns en zoals het een arcade racer betaamt: heel veel nitro. De eerste keer dat je het spel opstart, zul je ongetwijfeld verliezen. Je auto is te zwak om een race winnend af te sluiten. Maar dat geeft niet, want je verdient sowieso geld en ervaringspunten waarmee je nieuwe auto’s kunt kopen danwel je huidige kunt upgraden.
Gouden plak? Onmogelijk!
Tot zover niets nieuws onder de zon. En het grote probleem van Gas Guzzlers is dat dat juist hét probleem is. Je speelt continu dezelfde race over en over, in de hoop hoger te eindigen dan die vervelende vijfde of vierde plaats en in de hoop een ander level of gamemodus te ontgrendelen. Een raar en suf structuur, aangezien je als gamer weinig gestimuleerd wordt door trage progressie. En dat in een game waarbij het om snelheid en vernietiging draait.
De problemen van Gas Guzzlers worden ook samengesteld door het gebrek aan duidelijke uitleg met wat je eigenlijk precies moet doen. Dit beslaat niet alleen het boeken van progressie, maar ook enkele speltechnische dingetjes. Bijvoorbeeld het gebruiken van nitro. Er wordt keurig uitgelegd hoe je het activeert, maar niet hoe je het kunt verdienen. Je hebt ook twee wapens, hoewel het nooit duidelijk wordt welke wapens voorwaarts of achterwaarts vuren, noch wat het specifieke effect op de andere auto’s is. Een beetje ouwehoeren en ‘maar wat doen’ heeft ook weinig zin, daar je tegenstanders razendsnel herstellen van je aanvallen. Al met al is het een hels karwei om een gouden plak te verdienen en dat ligt in het geval van Gas Guzzlers niet aan de speler.
Onbereikbare content
Wil je hier geen last van hebben en tegen spelers van vlees en bloed spelen, dan wensen we je veel succes. De paar servers die de game rijk is zijn altijd leeg en niemand zal je dan ook nooit uitnodigen voor een race. Andere gamemodi om je heil in te zoeken zijn er, maar daarvoor moet je eerst een weg banen door de hoofdmodus en dat betekent dat je misschien wel honderd keer dezelfde race over moet doen. Het is een beetje de tragedie van Gas Guzzlers: het omhelst onwijs veel content, customization opties, wapens en een groot aanbod aan wagens en tracks. Maar tegelijkertijd doet het spel er alles aan je daarvan te weerhouden.
En dan hebben we nog niet eens de besturing met muis en toetsenbord aangekaart. Want man o man, wat voelt het besturen met de pijltjes ontzettend gedateerd aan. Wonder boven wonder ontbreekt er in de game een integratie van de Xbox 360-controller, waardoor het gebruik van de pijltjes of de muis een vereiste is. Dit eist vooral zijn tol met het nemen van bochten, waarin je al vechtend met je toetsenbord een juiste draai probeert te houden. Het gemis aan gevoeligheidsopties helpt ook niet. Onze vraag is aan Gamepires: wie racet er anno 2012 nog met pijltjes?
Visueel oogstrelend, audio verschrikkelijk
Dit terwijl de engine een goede basis vormt voor een racer. De physics zijn keurig, de bolides reageren goed op de omgeving en het verpletteren van je tegenstanders geeft een mooi gezicht. Bij de impact van je kogels houden de makers zich echter niet meer aan de wetten van de logica, hetgeen in vergelijking met de goede physics wat vreemd aanvoelt. Visueel maakt de game (zeker voor een downloadbare) veel indruk, met reflecterende uitzichten, mooie explosies en gedetailleerde wagens. Voor dit alles vraagt Gamepires wel een stevige PC.
Het geluid daarentegen is – zoals we al in onze impressie aangaven – niet van hetzelfde niveau. Tijdens de races maakt de game gebruik van clichématige metal-muziek, die je gelukkig nog kunt negeren. Wat niet zo makkelijk te negeren valt, zijn de irritante woedeuitbarstingen van de omroeper. Om de haverklap schudt de presentator met geforceerd zware strot clichématige one-liners uit zijn mouw waar je nekharen rechtovereind van gaan staan. Gelukkig is er de optie om deze dwaas uit te zetten.
Gas Guzzlers bezorgt je inderdaad flatulentie
Gas Guzzlers: Combat Carnage is een game die zoveel voor de PC had kunnen betekenen, maar die in deze toestand nooit uitgebracht had mogen worden. Op de visuals na rammelt het spel aan alle kanten en lijkt Gamepires alle moeite te doen om je het niet naar je zin te maken. Een game moet vermaken. Een game moet je het gevoel geven dat je iets kunt bereiken. Gas Guzzlers doet dat niet en verdient daarom een enkeltje naar de prullenbak.
Cijfer: 2

Populair Nieuws