Fracture Review

zondag, 12 oktober 2008 om 16:37
Fracture is de laatst verschenen titel van LucasArts. Wellicht klinkt deze titel je nog niet bekend in de oren, toch doet deze game iets interessants wat we nog niet eerder zagen bij shooters...
Er worden veel shooters op de markt gebracht. De vraag is altijd maar weer in hoeverre de shooter fanaat dit niet al heeft gezien of in hoeverre een game echt vernieuwend is. Fracture is een third person shooter en deze game van LucasArts probeert iets nieuws toe te voegen aan de gameplay. In Fracture is het belangrijkste aspect een vervormbaar gebied. Maar hebben we dan nog wel echt te maken met een shooter, en in hoeverre is dit weggelegd voor de shooter liefhebbers?

2016
Het verhaal van de game speelt zich af in 2016 in de Verenigde Staten. De globale opwarming van de aarde heeft ervoor gezorgd dat het land verdeeld is in het oosten en het westen. In het oosten hebben we te maken met de Atlantic Alliance die zich bezighoudt met innoverende technieken op zo de wereldproblemen op te kunnen lossen. Jij, Jet Brody, behoort tot deze groep. In het westen vinden we heel wat anders, namelijk de Republic of Pacifia, een soort van genetisch gemodificeerd ras. Jet Brody moet de invasie van deze groep tegenhouden en de president beschermen in deze futurische shooter.

Hoewel het verhaal in het begin nog interessant klinkt, is het belangrijkste hier wel meegezegd. Het is jammer dat het verhaal niet meer diepgang kent dan dit. Enfin, je bent dus Jet, en je begeeft je gedurende acht a tien uur lang van San Francisco naar het zuidwesten om te eindigen in Washington D.C. De game is verder vrij lineair.
Fracture Screenshot 57652 Fracture Screenshot 57650 Fracture Screenshot 57648
Vervormbare omgeving
Zoals beschreven in de inleiding: het belangrijkste aspect in Fracture is de omgeving die je kunt, en ook daadwerkelijk moet, vervormen. Dit is uniek, iets wat we nog niet eerder hebben gezien bij een shooter. Met je schouderknoppen zul je continu je omgeving moeten veranderen: je haalt bepaalde delen naar beneden, zodat er kuilen in de grond ontstaan. Zo bereik je bijvoorbeeld een tunnel die lager ligt waar je doorheen moet. Of je haalt een stuk grond juist omhoog, zodat je hoger komt te staan en weer een hoger gelegen gebied kunt bereiken.

Dit doe je allemaal met je zogeheten Entrencher wapen en dit is erg leuk. Zo kun je op een hele vernieuwende manier je vijanden te lijf gaan. Als de tegenpartij op je schiet, kun jij bijvoorbeeld snel een stuk grond omhoog halen waardoor je beschutting hebt, wat echt erg leuk is. De vraag is echter wel of iedere shooter fanaat dit wel leuk vindt. Houd goed in de gaten dat je met een futuristische shooter te maken hebt waarbij al het gevoel voor realisme weg is.

Wapens
Erg prettig in Fracture is de hoeveelheid wapens waarmee je aan de slag kunt gaan. Hoewel je gelijktijdig maar twee wapens met je mee kunt dragen, is er volop keuze en kun je op elk moment maar een wapen laten vallen of juist oppakken. Je hebt de keuze uit standaard shotguns, sniper riffles, maar ook heb je bijvoorbeeld de beschikking over ALM-37 Deep Freeze waarmee je je vijand bevriest. Of wat dacht je van Rhino? Lekker elektrisch geladen keien naar je vijand z'n kop slingeren! Als dat nog niet genoeg is, kun je ook nog vier soorten granaten meenemen. En als je liever een keer een voertuig wilt besturen, kan dat ook. De keuze is in ieder geval divers en erg fijn is ook dat de besturing soepel verloopt.
Fracture Screenshot 46870 Fracture Screenshot 46871 Fracture Screenshot 46866
A.I. om van te huilen
Het is leuk dat de diversiteit aanwezig is maar helaas kun je er niet zoveel mee. In die zin dat er weinig uitdaging in het spel zit. De intelligentie van je vijand is werkelijk waar om van te huilen en de kleur groen kun je na een paar uur ook niet meer zien. Nee, aandacht aan het design is niet echt besteed, want grotendeels zul je groene mannetjes op je af zien komen stormen die er stuk voor stuk hetzelfde uitzien. Op een gegeven moment wil je wel weer eens wat anders zien.

En de A.I. is totaal niet goed, veelal wacht de vijand gewoon totdat jij wat doet en als je een tegenstander neerknalt, wordt er simpelweg niet op gereageerd. Een tegenstander kan naar een bepaalde richting schieten, als jij dan van de andere kant op hem afstormt, zal hij niet de moeite nemen, zijn wapen even een tikkeltje te draaien om op jou verder te schieten, wat het spelletje dan wel weer heel simpel maakt. Lees goed: te simpel! Hoewel je zo nu en dan een baas zult moeten verslaan, doen deze ook niets anders dan maar afwachten tot jij ze op je kleiner zult maken, en dat zul jij doen..met gemak..

Wat dat betreft stelt Fracture dan ook teleur. Het is een standaard shooter waarbij je de vijand aan gort knalt, zo nu en dan een puzzeltje oplost, maar verder komt de game niet echt van de grond. De cutscenes zien er niet indrukwekkend uit en grafisch gezien kent de game sowieso geen 'wauw'-gehalte. Dat is toch jammer als je zo'n vernieuwend aspect erin gooit, dan mag het allemaal wel wat spectaculairder in beeld worden gebracht. Wat wel weer goed gedaan is, is het geluid. Maar dit mag je ook verwachten als je award winnende componist Michael Giacchino erbij haalt. De muziek is werkelijk filmisch en voert je mee, op dat punt verdient de game een pluim.
Fracture Screenshot 23321 Fracture Screenshot 23320 Fracture Screenshot 57647
Online
Maar LucasArts heeft meer goed gedaan in de game. Want hoewel het een shooter is waar veel meer in had gezeten, is het niet zo dat de kantjes erbij af zijn gelopen. Hier en daar zie je wel dat mensen hun best gedaan hebben en dat is goed. Zo zullen de online game verslaafden hun hartje op kunnen halen met de veel online mogelijkheden. Online kun je kiezen uit de volgende modi: Free for all (schiet alles wat beweegt), Team FFA (de team deathmatch optie van Fracture), Capture the flag (beide teams proberen elkaars vlag te veroveren), Single flag CTF (beide teams proberen één vlag te veroveren), Excavation (verdedig en verwijder ‘spikes’ voor punte), Kingmaker (vecht om de control zone te bezetten en score punten), Team Kingmaker (hetzelfde als net maar dan in teamverband) en tot slot: Break-In (bezet de vijandige basis voor punten). Je kunt met twaalf man maximaal spelen en er zijn acht multiplayer maps beschikbaar, dus dat zit meer dan goed.
Leuk om even mee te experimenteren
Maar om nu te zeggen dat Fracture is weggelegd voor alle shooter liefhebbers: nee. Het is jammer dat een game met zoveel potentie dan toch niet het onderste uit de kan weet te halen. De besturing werkt soepel en de mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de wapens, zijn divers. Maar een tergend slechte A.I. van de vijand maakt de game toch niet geheel uitdagend. Grafisch had het allemaal spannender en gevarieerder gemogen. Toch is het uniek om de omgeving te kunnen en moeten veranderen. Dus wie een shooter wil spelen om te experimenten met iets nieuws: koop dan Fracture. Bovendien heb je dan leuk materiaal om online mee uit de voeten te kunnen.
Cijfer: 7.3