Forza Motorsport 4 wordt via de Xbox Live Marketplace regelmatig voorzien van een uitbreidingspakket, met nieuwe auto's of banen bijvoorbeeld. Inmiddels leven we in april en het is tijd voor het April Alpinestars Car Pack.
Het Alpinestars Car Pack is niet het eerste wat men in Forza 4 met de Alpen doet. In het originele spel zitten al verschillende parkoersen waarin je door de Zwitserse Alpen rijdt, de Bernse om precies te zijn. Het Alpinestars uitbreidingspakket voegt voor 560 Microsoft Points tien auto's toe aan de game, waarmee je dus weer even vooruit kunt in de bergen.
De tien auto's die je terug zult vinden in het April Alpinestars pakket zijn de 2011 Mercedes-Benz #35 Black Falcon SLS AMG GT3, de 2011 Aston Martin #009 Aston Martin Racing AMR One, de 2012 Jaguar XKR-S, de 2012 Scion tC, de 1995 BMW M5, de 2011 Maserati Quattroporte Sport GT S, de 1985 Mazda RX-7 GSL-SE, de 1972 Mercedes-Benz 300 SEL 6.3, de 1959 Cadillac Eldorado Biarritz Convertible en de 1997 Volvo 850 R.
2011 Mercedes-Benz #35 Black Falcon SLS AMG GT3
Deze Black Falcon van Mercedes is een auto uit de R3-klasse en behoort daarbinnen tot de minder snelle bolides. De snelheid is in Forza 4 bepaald op 6,4. De auto blinkt vooral uit in het optrekken, wat je ook hoort met een lekker ronkend geluid. De acceleratie van 8,7 en de start van 7,7 zorgen ervoor dat je rap op snelheid bent met de #35 Black Falcon. Daartegenover staat dat de auto erg gevoelig stuurt en je hebt het gevoel dat je niet veel controle hebt over je auto.

2011 Aston Martin #009 Aston Martin Racing AMR One
Vorig jaar kwam de Aston Martin Racing AMR One uit. Deze wagen behoort tot de R1-klasse en is met een snelheid van 8,9 eveneens één van de minder snelle wagens uit zijn klasse. De auto blinkt echter in veel andere onderdelen wel uit; de rij-eigenschappen krijgen een 10, de acceleratie een 9,7 en de remmen een 9,9, waardoor de auto uiteindelijk is bepaald op R1 976. Geweldig, al die cijfertjes, maar je merkt pas echt wat voor geweldige auto de AMR One is als je ermee gaat racen. De bolide stuurt erg gevoelig, maar voelt wel stabiel, alsof je veel grip hebt. Onder een typisch R1-zoemgeluid geniet je van de remmen, acceleratie, bochten... Alles klopt.

2012 Jaguar XKR-S
De 2012 Jaguar XKR-S is een auto uit een wat lagere klasse, de A-klasse, die desondanks toch heel snel is met een snelheid van 8,8. De auto verliest het uiteindelijke van andere op gebied van rij-eigenschappen en remmen. Voor die twee punten krijgt de wagen in Forza een 5,2. En dat merk je ook echt in de wedstrijden. Fatsoenlijk remmen is zo goed als onmogelijk met deze Jaguar. Wat toch wel goed voelt is de grip die je hebt op de banen. De XKR-S stuurt ontzettend lekker en je hebt het gevoel van volledige controle over het stuur. In combinatie met een heerlijk ronkende motor waan je jezelf hierdoor echt achter het stuur, zeker wanneer je de game met een racestuurtje speelt.

2012 Scion tC
Dan aandacht voor een merk dat we in Nederland niet echt kennen, te weten Scion. Dit is een merk dat onder het Japanse Toyota valt. Toyota produceert Scion auto's om meer jongere kopers aan te trekken in de Verenigde Staten. In Nederland worden dus geen Scion auto's verkocht. Dat maakt de toevoeging van de 2012 Scion tC aan Forza 4 misschien juist interessant. Deze auto is een gewone burgerauto uit de D-klasse. De auto maakt een wat plat geluid en stuurt behoorlijk stug, een beetje te stug eigenlijk. Bovendien voelt het alsof je weinig grip hebt op de ondergrond. Deze auto had wat ons betreft dus net zo goed weggelaten kunnen worden uit het spel. In de originele game is het juist goed als er een grote diversiteit aan auto's is, maar in een uitbreidingspakket van tien auto's is het een rotte appel waar je niet graag extra geld voor betaalt.

1995 BMW M5
De BMW M5 uit 1995 is een wat minder moderne auto dan de bovenstaande vier. Het beessie is al zeventien jaar oud en op het oog niet echt een bijzondere auto. Dat weerhield ontwikkelaar Turn 10 er echter niet van de auto te includeren in het uitbreidingspakket. Wat ons betreft was dat niet nodig geweest. Want deze wagen, uit de C 417 klasse, voegt niet echt iets toe aan Forza Motorsport 4. De auto maakt een bescheiden geluidje dat grotendeels wordt verdrongen door de muziek in de game. De M5 stuurt erg stug in bochten, waardoor je al gauw de hele bocht mist als je net niet helemaal lekker de bocht ingaat. Wel moeten we erbij vermelden dat, eenmaal goed in een bocht, de auto lekker meestuurt. Vergelijk het met snelheid: een auto kan erg traag op gang komen, maar uiteindelijk wel heel snel rijden. Zo is het bij de BMW M5 met bochten.

2011 Maserati Quattroporte Sport GT S
Weer terug naar de moderniteit, zullen we maar zeggen, met de Quattroporte Sport GT S 2011 uitvoering van Maserati. Een sportbak uit de B-klasse, een mooi auto met een heerlijk geronk, dat is zeker. Deze Maserati zal je verbazen wanneer je ermee aan de slag gaat. In het scherm waarin je een auto kiest, staan er netjes alle statistieken van de wagen. Bij deze auto zijn de rij-eigenschappen bepaald op 4,8 en de acceleratie en start op respectievelijk 7,2 en 7,3. Maar niets is minder waar, zo blijkt als je gaat racen. De auto stuurt erg flexibel doch stabiel en lijkt de ideale balans gevonden te hebben tussen flexibiliteit en stabiliteit. De acceleratie van de Quattroporte Sport GT S valt dan weer vies tegen voor een 7,2.

1985 Mazda RX-7 GSL-SE
En met de laatste vier auto's in het April Alpinestars pakket duiken we weer het verleden in, te beginnen met de Mazda RX7 GSL-SE uit 1985. Dit is een bescheiden sportbakje van de klasse E 201. De wagen ziet er mooi uit, wat in schril contrast staat tot het geluid dat hij produceert. Want deze RX-7 klinkt precies als die luidruchtige grasmaaier van de buren waar je je zo aan ergert op van die mooie zomermiddagen. Geluid van de tv uit dus, dan kun je nog wel plezier beleven aan dit wagentje. De RX-7 is dominant ten opzichte van andere auto's rond de E 200 klasse. Hij stuurt lekker flexibel en je hebt een goede controle over het stuur, dat wil zeggen de auto slipt nauwelijks en rijdt lekker 'vast'. Daarnaast trekt het ding behoorlijk snel op.

1972 Mercedes-Benz 300 SEL 6.3
Nog verder terug in de tijd, naar vroeg in de jaren zeventig. We zijn aanbeland bij de Mercedes 300 SEL 6.3. Deze prachtige oldtimer uit laag in de D-klasse is duidelijk niet toegevoegd aan Forza om ermee te racen. De auto slipt als een gek, terwijl de rij-eigenschappen met 3,9 toch niet extreem laag zijn, en ook de snelheid valt tegen voor een D 285 wagen. Eén lichtpuntje: de auto trekt goed op, waardoor je snel weer op je niet bijster hoge topsnelheid zit. We kunnen wel concluderen dat dit soort toevoegingen aan de game hoogstwaarschijnlijk meer zijn bedoeld om ze te bestuderen in de Autovista modus, dan om er daadwerkelijk mee aan de start van een race te verschijnen.

1959 Cadillac Eldorado Biarritz Convertible
We blijven teruggaan in de tijd, naar 1959, voor de oogverblindende Cadillac Eldorado Biarritz Convertible. Over de schoonheid van deze grote cabriolet hoeven we natuurlijk weinig te zeggen, die is onbetwist. Net als bij de eerder genoemde Mercedes is dat ook ongeveer het enige positieve. Uiteraard lag het ook niet in de lijn der verwachting dat deze Cadillac de ideale racewagen zou zijn. Zie ook deze Eldorado Biarritz maar als een typische Autovista toevoeging. De auto stuurt namelijk voor geen meter en blinkt ook qua snelheid nou niet bepaald uit.

1997 Volvo 850 R
We sluiten weer wat dichter bij het heden af. Althans, alles is relatief: we gaan naar 1997 met de Volvo 850 R. Deze typische jaren negentig personenauto valt in de D-klasse, D 330 om precies te zijn. Als je de wagen dan vergelijkt met andere auto's van vergelijkbare klasse, valt deze tegen. Qua snelheid laat de auto het grandioos afweten en bovendien stuurt 'ie erg stug. Daarom is deze Volvo de derde en laatste auto uit het Alpinestars pakket waarvan we zeggen: dat had niet nodig geweest, deze auto voegt niets toe.

De moeite waard
Al met al durven we wel te stellen dat het April Alpinestars pakket in Forza Motorsport 4 een aardig succes is. Het overgrote deel van de auto's, zeven om precies te zijn, voegt wat ons betreft zeker iets toe aan de game en heeft ieder zijn eigen positieve bijzonderheden die het de moeite waard maakt. De drie uitzonderingen bevestigen die regel, zullen we maar zeggen. Als we dan kijken dat het aantal auto's in het pakket tien is, die voor een redelijke prijs worden aangeboden, er daarvan zeven een succes zijn en wij een cijfer moeten geven tussen de nul en tien, is het wat ons betreft makkelijk: zeven uit tien.
Cijfer: 7