Fireworks (Augmented Reality) Review

woensdag, 29 februari 2012 om 11:45
Eenieder die een PlayStation Vita aanschaft, krijgt daarbij gratis een drietal Augmented Reality-games. Wij gaan ze in drie korte recensies voor jullie langs, te beginnen bij Fireworks.
In Fireworks is het aan jou om in de lucht geschoten vuurwerk af te laten gaan. Dat doe je simpelweg door op de omhoog schietende pijl te tikken, waarna een kleurrijke explosie ontstaat. Een tamelijk simpel concept, en naast dat tikken valt er eigenlijk niets te beleven. Eén van de manieren waarop het spel toch je hart probeert te veroveren, is het gebruik van Augmented Reality. Dit houdt in dat je met de camera van de Vita op een bij aanschaf geleverde AR-kaart richt, waarna je op je voorheen lege bureau plotseling een huisje ziet verschijnen. Door verschillende kaarten voor de camera te leggen, tover je verschillende huisjes tevoorschijn.
Huisjes voegen weinig toe
Essentieel voor de beleving is het echter niet, aangezien je met het Augmented Reality-gedeelte vrijwel niets doet. Het gaat nog altijd om het rondvliegende vuurwerk en daarvoor is helemaal geen AR-kaart nodig. Gelukkig gebruikt slechts één van de drie modi de kaarten, waardoor het spel alsnog makkelijk onderweg gespeeld kan worden. Wel zo fijn, want we kunnen ons voorstellen dat je niet altijd een pakketje kaarten mee wilt slepen, noch altijd de gelegenheid hebt om deze op een stevige ondergrond te plaatsen. Echter, om dit spel te willen spelen is wel sterke gameplay vereist. Daar schiet Fireworks helaas te kort.
Het laten ontploffen van vuurwerk is wellicht leuk voor vijf minuten en kan je driejarige nichtje even bezighouden, maar het valt nauwelijks onder het kopje ‘gamen’. In de modus ‘Infinite’ loop je doods op het scherm te tikken tot er drie vuurpijlen ontsnappen, iets dat veel te lang duur. De modus ‘Challenges’ is dan iets interessanter, aangezien de verschillende uitdagingen die je daar worden geboden soms minieme hersenactiviteit vereisen. Je wordt bijvoorbeeld gevraagd om een bepaalde kleur vuurpijl te ontwijken, of je juist volledig op één kleur te richten. Ook hier geldt dat het leuk is tot je je realiseert dat je nog altijd als een braaf aapje op het scherm loopt te tikken. Gelukkig heb je deze modus na een uurtje uitgespeeld.
Vegen als een aap!
Voordat je dat uur volmaakt, zul je echter al een veel te effectieve tactiek ontdekken: simpelweg als een malle met je vinger over het scherm vegen. Het blijkt dat tikken niet eens nodig is. Veeg met je vinger heen en weer en elke vuurpijl knalt uit elkaar. Zelfs de opdrachten waarbij je een bepaalde kleur dient te halen, zijn op die manier gemakkelijk te halen. Daar gaat elke vereiste vorm van vaardigheid. Mocht je scherm bijzonder vies zijn, dan is Fireworks echter de ideale game om even te doen. Maar ook alleen dan.
Wel moeten we toegeven dat Fireworks er prima uitziet. Al het ontploffende vuurwerk geeft een kleurrijk en lekker sfeervol gevoel. Grafisch is er dan ook niets op aan te merken. Ook leuk is het effect wanneer je zonder AR-kaart speelt; het spel gebruikt nog steeds de camera, maar maakt alles donker en laat de randen van alle objecten opgloeien. Het doet een beetje aan de film Tron denken en hoewel het compleet misplaatst is, is het wel aangenaam om te zien.
Maar het is wel gratis...
Fireworks is gratis. Dat is de enige reden om het spel te halen, tenzij je een aap bezig wilt houden. Dat is, totdat de aap erachter komt dat simpelweg vegen ook voldoende is. Wel moeten we toegeven dat het er grafisch degelijk uitziet en het misschien, heel misschien, een kwartiertje vermaak biedt. Maar daar doen we het niet voor.
Cijfer: 3