Fat Princess Review

zaterdag, 08 augustus 2009 om 21:06
Als je denkt aan de PlayStation 3, denk je gauw aan brute games met veel geweld, bloed of actie. Toch verschijnt er zo nu en dan op het PlayStation Network ook totaal wat anders, neem nu bijvoorbeelde de titel Fat Princess.
Met Fat Princess heb je een kleurrijke cartoon-achtig vormgegeven titel in handen, één die bij uitstek geschikt is voor mensen die niet te moeilijk willen nadenken of uren de tijd hebben om te gamen. Het klinkt dus als een heerlijke game om tussendoor even op te pakken, maar is dat ook zo?

Welke dikke prinses wordt het?
Fat Princess kent een hilarische titel: dikke prinses, waar hebben we het over hoor ik je denken nietwaar? Is dat niet een beetje kinderachtig? Dat geldt misschien voor het verhaal, voor de uitvoering daarentegen gelukkig niet maar daarover zometeen meer. Het verhaal zelf is niet heel enerverend te noemen: het draait om twee prinsessen die maar niet kunnen stoppen met eten van een enorm grote taart. Waar het om draait is dat ene prins Albert op zoek is naar een bruid en de koning wil dat hij trouwt met zijn dochter, en daarom moet de vijandelijke prinses ontvoerd worden.
Fat Princess Screenshot 122307 Fat Princess Screenshot 122312 Fat Princess Screenshot 122311

Multiplayer titel
Deze leidraad wordt je in een singeplayer kort uitgelegd waarbij in zevendelen een soort van tutorial doorloopt. Fat Princess is hoofdzakelijk een multiplayer titel waarbij meteen, helaas, genoemd moet worden dat online verbinding maken soms wel eens lastig kan zijn. Het gaat niet van een leien dakje, maar een patch staat gelukkig in de toekomst te wachten, dus dan zal het allemaal opgelost moeten worden.

Chaos, wat te doen?
Als je eenmaal verbinding hebt kun je aan de slag. Maar help, wat moet je doen? Chaos is de kernwoord wat je meteen zal opvallen bij deze humoristische game. Toch valt deze chaos goed te overzien als je eenmaal doorhebt wat je moet doen. En wat zo fijn is aan Fat Princess: wat je wilt doen, bepaal je eigenlijk gewoon zelf. Alles mag en kan, dus dat is heerlijk.

Je begint en er zijn twee teams, de roden en blauwen en jij maakt onderdeel uit van één van de teams. Allebei hebben jullie een kasteeltje en een prinses. De bedoeling is dat je de prinses van de tegenstander weet te ontvoeren uit het andere kasteel, gelijktijdig je eigen prinses behoudt, terrein wint en verovert en dus op die manier de hele wedstrijd gewoon wint. De titel Fat Princess slaat overigens op het feit dat je de prinses van de tegenstander eenmaal na ontvoering cakejes moet voeren: immers geldt dat hoe zwaarder ze is, hoe moeilijker ze weer ingepikt en meegenomen kan worden door de vijand.
Fat Princess Screenshot 122310 Fat Princess Screenshot 122309 Fat Princess Screenshot 122308
Wie kies je?
Strategie is dan ook zeker een element waar je niet vies van moet zijn, hoewel iedereen Fat Princess kan doen, ook zonder enig tactisch inzicht. Het is namelijk een laagdrempelige game waarbij het vooral draait om eenvoud met een hoge fun factor. Je hebt vijf diverse klassen waar je uit kan kiezen: Worker, Warrior, Ranger, Priest en Mage (voor meer details, zie ook de impressie eerder van Timo) Als je een helmpje ziet liggen, doe je dit hoofddeksel op (door simpel even op het driehoekje te drukken) en dan ben jij geselecteerd persoon. Afhankelijk van wie je bent, bepaal je wat je doet.

Kies je ervoor om een Worker te zijn, welke erg belangrijk is, ga je daadwerkelijk als een arbeider aan de slag en ga je gebouwtjes in het kasteel verder ontwikkelen en upgraden, of bouw je bijvoorbeeld een katapult. Dit is erg simpel, je zoekt wat hout, of metaal, met één druk op de knop voer je dit uit, je pakt het op, loopt weer terug en een druk op de knop en de opdracht wordt uitgevoerd. Wil je meer het gevecht zelf opzoeken, dan kies je voor de Warrior waarbij je met een schild en zwaard aan de slag mag gaan. De Ranger is van de pijlen en bogen, de Mage van de magie en de Priest heelt weer mensen op het slagveld. Wil je een keer van klasse switchen, kan dit middenin de strijd door een ander hoedje op te zetten die op het slachtveld terecht is gekomen.
Fat Princess Screenshot 108930 Fat Princess Screenshot 108929 Fat Princess Screenshot 108928
Simpel maar prettig
Uiteindelijk zijn er nog iets meer dingen mogelijk in praktijk dan nu allemaal beschreven maar nogmaals: het wordt allemaal uiterst simpel gehouden, wat alleen maar prettig is. Overal krijg je punten voor, dus als je enkel cakejes wilt gaan bedienen, kan dat ook. Een logisch systeem is er niet, maar dat maakt niet uit, want je speelt in teamverband en iedereen doet wel wat. Bovenin je scherm zie je hoe het ervoor staat met de prinsessen, als je bemerkt dat de vijandelijke prinses weer teruggehaald wordt door de vijand, is het misschien wel handig om even te komen helpen.

Speelduur verschilt
Deze komische strijd kun je doen in vier modi waarmee 32 man aan mee kunnen doen. Zo is er Team Deathmatch, Invasion, Smash & Grab en Capture the Flag. En er zijn acht verschillende maps. Hoe lang je precies bezig bent met een wedstrijd is helemaal afhankelijk van de modus die je speelt en ook van je mede online spelers. Soms is het klusje zo gepiept en soms ben je wel even bezig. Maar nogmaals Fat Princess is een game die je perfect even tussendoor kunt doen als je een uurtje bijvoorbeeld niets te doen hebt. En op zo'n moment zul je glimlachen om de vrolijke cartoonstijl met de daarbij gepaarde hilarische geluiden. Ja dit is kiddy, maar niet kinderachtig, integendeel.
Tussendoortje met een hoge fun factor
Al met al is Fat Princess dus een hele aangename titel geworden voor PlayStation 3 eigenaren. Het is gewoon even weer iets anders dan pak hem beet een Killzone 2 of een Resident Evil 5 game. Fat Princess is verfrissend, speels maar niet kinderachtig. Je zult je met deze game vermaken: ga lekker prinsesjes vet voeren, mannetjes omleggen en je kasteeltje beschermen. De besturing is super toegankelijk en het is een ideale game om dus even snel tussendoor te doen. Nu nog hopen dat er snel een patch komt zodat je ook makkelijk en snel online kunt, want Fat Princess is echt een multiplayer titel.