Fast Draw Showdown Review

vrijdag, 26 februari 2010 om 19:00
Onlangs stortte de ontwikkelaar Digital Leisure neer met haar helicopter in Copter Crisis. Nu probeert het bedrijf het opnieuw op het WiiWare kanaal, maar dan met een western shooter.
Het wilde westen staat bekend om cowboys die hun vee bij elkaar drijven, elkaar afschieten en in saloons rondhangen. In Fast Draw Showdown mag jij je bezig houden met het afschieten van je mede-cowboys. Wij gingen eens met dit spel de saloon in, maar trapte het al snel weer, via de klapdeurtjes, de saloon uit.
Waar is het verhaal?
In Fast Draw Showdown neem jij het op tegen een verschillende cowboys die het op de een of andere reden op jou gemunt hebben. Waarom is helaas niet bekend. De cowboys die je mag afschieten zie je namelijk hooguit vijf seconden voordat je ze een kogel geeft. Waarom je ze dus afschiet is helaas niet bekend en hierdoor mist het spel wat diepgang.
‘Doe die gun nou eens in je zak!’
Helaas is ook de gameplay van Fast Draw Showdown erg eentonig. Je dient namelijk je pistool (lees: Wiimote) naar beneden te wijzen, alsof je hem in je holster hebt. Mocht de tegenstander zijn wapen trekken, dien je snel te reageren door hem op het scherm te richten, vervolgens op je tegenstander en het wapen leeg te schieten in zijn richting.
Zoals gemeld is dit erg eentonig en de enige variatie in de gameplay zit in de tijd die je hebt om te reageren en dat sommige tegenstanders meerdere kogels nodig hebben voordat ze het loodje leggen. Oh ja, jij moet trouwens afwachten, want als je je wapen te snel trekt verschijnt er een filmpje waarin je vertelt wordt dat je je gun in je holster moet houden.
Fast Draw Showdown Screenshot 138281 Fast Draw Showdown Screenshot 138279 Fast Draw Showdown Screenshot 138280
Schieten op een film
Wat wel erg leuk is aan Fast Draw Showdown, is dat het grafisch allemaal een film is. Je schiet op ‘levende’ mensen. Uiteraard zijn ze vooraf gefilmd, maar het ziet er origineel uit. Toch lijken de filmpjes uit een jaren ’70 of ’80 film te komen. En dit wijst erop dat de filmpjes zijn gecomprimeerd zodat het spelletje niet de maximale 15 MB over gaat. Verder zijn er nog wat simpele icoontjes en zijn er geen special effects. Niets bijzonders dus.
Geluid
Ook het geluid is erg saai. De muziek herhaalt zich erg snel en het lijken constant dezelfde western melodietjes te zijn. De voice acting is soms wat krakerig, maar de accenten van de acteurs en actrices passen dan wel weer goed binnen de western sfeer. Over geluidseffecten hoeven we het niet te hebben verder, deze zijn vrijwel niet aanwezig op het geklapper van je revolver na.
Het wilde westen duurt niet lang
De Wii is dan wel een console waar je voornamelijk op speelt als er vrienden of familieleden in de buurt zijn, maar dat wil niet zeggen dat de singleplayer geen aandacht nodig heeft. Daar dacht Digital Leisure schijnbaar anders over en de singleplayer is dan ook heel erg saai. Niets wijst erop dat er hier aandacht aan is besteed. De multiplayer is daarentegen wel leuk om te doen, al is het maar voor vijf minuten.
In de multiplayer heb je namelijk twee modi, de 'Quick Draw' modus en de 'Showdown' modus. In de Quick Draw modus is het de bedoeling om zo snel mogelijk je tegenstander af te schieten, vervolgens mag de tweede speler deze tijd verbeteren. In de Showdown modus gaat het net wat anders. Daarbij schiet je namelijk tegelijkertijd op de vijanden en is het dus wederom belangrijk om snel te reageren om zelf niet afgeschoten te worden, maar ook om je vriend/vriendin te verslaan.
Helaas moeten we wederom concluderen dat Digital Leisure een slechte game heeft afgeleverd. Fast Draw Showdown ziet er dan origineel uit met de gefilmde personages, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het geluid is namelijk onder de maat en de gameplay is erg eentonig. Erg jammer, maar wij wachten wel op Red Dead: Redemption om ons in het wilde westen te wanen.
Cijfer: 2.5