Far Cry 3 Review

Review
maandag, 26 november 2012 om 18:00
xgn google image
Zoals altijd stroomt het najaar over met grote, indrukwekkend ogende titels. En zoals altijd is er altijd wel een titel die verzuipt in de drukte en niet de aandacht krijgt die het verdient. Dit jaar dreigt Far Cry 3 dat te worden, maar daar steken wij een stokje voor: deze game verdient onze onverdeelde aandacht!
Het is inmiddels alweer vier jaar geleden dat Far Cry 2 verscheen, een first-person shooter die realisme en spelervrijheid geheel centraal stelde. Je kon elke missie aanpakken zoals je wilde, of dat nu voorzichtig met een machete was of hypergewelddadig met een vlammenwerper en een zak granaten. Sindsdien is er nauwelijks een game geweest die dezelfde mate van vrijheid biedt. Althans, niet in een moderne setting waarbij realisme ook een belangrijke rol speelt. Het is dan ook aan uitgever Ubisoft om dat gat te vullen en dat doet het op uitstekende wijze met Far Cry 3, die voortborduurt op de technieken van Far Cry 2, aangevuld met welkome toevoegingen.
Gevaarlijk feesten
Dat het niet om dezelfde game in een nieuw jasje gaat, is vanaf de eerste minuut duidelijk. Dit derde deel biedt namelijk een geheel nieuwe hoofdrol, een nieuwe setting en een geheel nieuw verhaal. We nemen ditmaal de rol aan van Jason Brody, een jongeman die het goed voor elkaar heeft. Zijn leven lijkt vooral te bestaan uit feesten, vrienden en de nodige avontuurlijke uitspattingen. Jason en zijn vrienden leken in een groep eilanden in de Grote Oceaan het perfecte vakantieoord gevonden te hebben: een prachtige omgeving, lekker weer en talloze mogelijkheden om te feesten. Maar schijn bedriegt, want nog voor de begintitels over het scherm rollen, wordt het gezelschap gevangen genomen door een kwaadaardige bende moordenaars/slavenhandelaars/drugshandelaars/al wat nog meer slecht is. Geen vriendelijke jongens, dus.
Hierna ontpopt zich een interessant avontuur waarin Jason zijn vrienden probeert te bevrijden en steeds meer geconfronteerd wordt met het monster in zichzelf. Het centrale thema ‘insanity’ komt continu terug en zorgt voor bijzondere scenario’s, zoals de zware hallucinaties die Jason zo nu en dan ondervindt. Het zijn echter de slechteriken die daadwerkelijk de show stelen. Waarschijnlijk zullen jullie al bekend zijn met de psychopathische Vaas die in zijn scènes alle aandacht opeist, maar ook de andere geschifte personages op het eiland zijn geweldig. Normale karakters ontbreken in Far Cry 3 en juist dat maakt het een heerlijke rit.
Een vreemd rouwproces
Dat wil niet zeggen dat het verhaal perfect is. Zo zal het de meer kritische speler opvallen dat Jasons vroege reacties op alle gebeurtenissen verre van logisch zijn. Wanneer hij na een spannende – en strak gescripte – openingsscène ontsnapt en opgelapt wordt door de vriendelijke Dennis Rogers, is het eerste wat hij doet een telefoontoren beklimmen. Misschien niet de meest voor de hand liggende actie voor iemand die uren geleden zijn broer in zijn handen zag doodgaan. Zijn tweede taak? Enkele dieren neerschieten, stropen en bloemetjes plukken. Terwijl zijn jongere broer en vrienden nog in handen zijn van de slechteriken. Tel daarbij op dat er geen enkele indicatie is dat Jason ooit eerder dieren gestroopt heeft en je gaat wellicht vraagtekens zetten.
Ondanks dit ietwat twijfelachtige begin zuigt Far Cry 3 je op in het verhaal, met name door de eerder besproken personages. Het is simpelweg veel te vermakelijk om je lang te storen aan kleinigheidjes. Dat is ook de reden dat wij het voor lief namen dat de game ons zo nu en dan onnodig de controle uit handen nam. Want hoewel het gehele spel – inclusief cutscenes – in de eerste persoon is, vindt de game het soms toch nodig om de camera te bedienen. Op sommige momenten voelt de game als een grote broer die je de controller bij het laatste stukje van de eindbaas uit handen trekt. Alsof wij het op dat spannende moment zouden verprutsen. Maar als de eindbaas neergaat en Vaas in een compleet geschifte monoloog uitbarst, is alles weer goed. Het is puur genieten.
De keuze is aan jou
Natuurlijk bestaat de game slechts voor een deel uit cutscenes en gekke personages. Keihard knallen is tevens aan de orde van de dag en daarin blinkt Far Cry 3 uit. Net als in diens voorganger staat vrijheid compleet centraal en de speler krijgt daar alle mogelijkheden toe – met speciale aandacht voor de stealth-fans. De hoofdverhaallijn zal je langs een flink scala aan omgevingen leiden, van oude scheepswrakken tot vervallen Chinese tempels en keer op keer lopen er talloze vijanden rond om je het leven zuur te maken. Aan jou de vraag hoe jij hén het leven zuur maakt. Pak je een sniper en leg je ze één voor een om of scheur je het slagveld binnen en ga je hardhandig te werk met een raketwerper en machinegeweer? Of misschien ga je liever voorzichtig te werk en snij je vijanden vanuit de schaduw de keel door en schakel je elk alarm voor de zekerheid uit. De keuze is geheel aan jou.
De game legt vrijwel nooit beperkingen op, waardoor je naar hartenlust kunt experimenteren. Probeer bijvoorbeeld eens vanaf een afstandje het slot van de kooi van een tijger kapot te schieten en zie wat er gebeurt. Net als in het vorige spel krijg je genoeg keuze uit wapentuig variërend van snipers tot bogen, maar nieuw is een heus skill-systeem om je een betere moordenaar te maken. Het systeem doet sterk denken aan Borderlands 2, waarbij je ook nieuwe vaardigheden kunt vrijspelen in drie verschillende categorieën. Zo kun je in Far Cry 3 de mogelijkheid ontgrendelen om een vijand neer te steken, waarna je diens mes gebruikt om een andere vijand van een afstandje een oog uit te steken. Erg cool.
Zelfs een RPG-elementje
Verdere nieuwigheden zijn het opwaarderen van je rugzak, ammocapaciteiten en wapenholsters door dieren af te maken en te stropen. Met de huiden die je daarmee buitmaakt, kun je steeds meer wapens, ammunitie en andere troep dragen. Door bloemen te plukken kun je dan weer spuiten vervaardigen die je helen of tijdelijke boost geven om vuur te weerstaan of beter te kunnen jagen. Het loont dus zeker om niet enkel met de uiterst vermakelijk missies bezig te zijn, maar tevens lekker rond te struinen. Het feit dat Far Cry 3 een prachtige, gedetailleerde wereld biedt, nodigt je daartoe natuurlijk uit. Er zijn talloze plekjes te ontdekken, kisten te vinden en grotten te doorgronden. Je kunt uren en uren ronddwalen door de prachtige jungles zonder ook maar enige echte progressie te boeken.
Mocht je toch iets ‘productievers’ willen doen zonder de hoofdlijn te volgen, dan kun je op Assassin’s Creed-achtige wijze telefoontorens beklimmen om meer informatie op je kaart te laten verschijnen of je wagen aan een van de vele kleine missies. Persoonlijke favorieten zijn de voertuigen met medische producten die her en der op je wachten. Stap op of in het voertuig en het is aan jou om de levensredders zo snel mogelijk naar een bepaald doel te brengen. Wat volgt is een heerlijk chaotische scheurpartij door de jungle die enkel te beschrijven valt als puur genieten. Mocht je liever jagen op een zeldzaam dier of een zeldzame crimineel dan kun je gerust je hart ophalen; ook daar zijn vele mogelijkheden toe.
Reizen is makkelijker
Een laatste onderdeel binnen de welgevulde wereld van Far Cry 3 dat we willen belichten zijn de vijandige kampen, waarvan er tientallen over de map zijn verspreid. Deze vormen namelijk een belangrijke verbetering ten opzichte van Far Cry 2. Op het moment dat jij een van de kampen over weet te nemen, dient deze de rest van de game als een fast travel-punt waar je tevens wapens kunt kopen en wisselen. Oftewel, veel minder rondrijden, hetgeen in FC2 erg vervelend werd. Bovendien is het altijd een toffe uitdaging om het hele kamp uit te ruimen zonder het alarm af te laten gaan. Natuurlijk is het gewoon mogelijk om dit middels een typische run-and-gun aanpak maar naar onze mening mis je dan een stukje beleving. Het is immers veel cooler om dit geheel ongezien te doen middels tactisch snipen en sluipen. Erg handig is trouwens de mogelijkheid om vijanden te taggen door er simpelweg middels je fotocamera naar te kijken. Dit heeft als effect dat je vijanden middels een icoontje boven het hoofd makkelijk kunt volgen, ook als ze achter obstakels verdwijnen. Deze functie is voor de stealth-fanaat al gauw onmisbaar.
Far Cry 3 is dus een flink gevulde open wereld-game waarin je makkelijk twintig, dertig, veertig uur in kwijt kunt. Zoals bij elke game van dit type heeft dat als gevolg dat er kleine technische mankementjes ontstaan. Denk onder andere aan incidentele screen tearing, gesprekken die herhaald worden en momenten waarop je vast komt te zitten. Gelukkig worden dit soort kleine imperfecties nooit dusdanig storend dat ze de beleving significant verminderen en negeer je ze met liefde; je laat een lekkere chick toch ook niet lopen wegens een moedervlek?
Multiplayer, co-op en leveleditor
Alsof al het bovenstaande nog niet genoeg is heeft Ubisoft het nodig gevonden om naast de uitgebreide singleplayer een co-op- en multiplayermodus in te bouwen. Laten we heel eerlijk wezen; de modi zijn eigenlijk overbodig, maar het is fijn om te zien dat Ubisoft er werkelijk alles aan doet om de speler waar voor zijn geld te geven. De co-op volgt een viertal personages zes maanden voor de avonturen van Jason. Spelers krijgen grofweg dezelfde vrijheid geboden als in de singleplayer, maar missen de mogelijkheden tot ontdekken en ronddwalen in de prachtige wereld. Probeer het vooral uit als je de game hebt liggen. De multiplayer is op moment van schrijven helaas nog niet speelbaar, dus daar kunnen we vooralsnog geen uitspraak over doen. Met de leveleditor daarentegen hebben we wel flink gestoeid en we kunnen concluderen dat het alle mogelijkheden biedt om een leveldesigner-in-spe urenlang bezig te houden. Realiseer je wel dat de levels zichzelf niet in elkaar draaien en een flinke dosis kunde, creativiteit en inzicht vereisten zijn om met de editor uit de voeten te kunnen.
Onze onverdeelde aandacht waard
Far Cry 3 weet het tweede deel van de serie met vlag en wimpel te evenaren en te overtreffen. Het biedt dezelfde vrijheid die alle spelers zal bekoren – met wat extra aandacht voor stealth-liefhebbers – en geeft spelers tegelijkertijd uren vermaak door de prachtige omgevingen vol te stoppen met missies, collectables en mogelijkheden om Jason sterker te maken. Daarbovenop is de hoofdverhaallijn erg vermakelijk door de geweldige personages en zijn de missies stuk voor stuk erg geslaagd. Dit is een open wereld-shooter op z’n best.
Cijfer: 9