Fairy Tail 2 Review - En nu is het oorlog

Review
woensdag, 11 december 2024 om 12:00
fairytail2

Het is oorlog in Fiore, het land waar Fairy Tail en vele andere gildes zetelen. Het land wordt van alle kanten aangevallen. Kunnen de leden van Fairy Tail de vernietiging van Fiore afwenden, of gaat met hen het hele universum verloren? Fairy Tail 2 vertelt het verhaal van de ultieme confrontatie waarin de magische vonken er af spatten.

Het rommelt flink in Fiore. Het land waar de leden van het Fairy Tail hun gildehuis hebben, wordt belaagd door aartsvijand Zeref die dit keer zijn oog heeft laten vallen op het Fairy Heart, de krachtbron in het binnenste van het gildehuis en de oneindige bron van magische kracht.

Zeref wordt bijgestaan door de Spriggan 12, twaalf van de sterkste magiërs een enorm leger en de drakenkoning Acnologia. De leden van Fairy Tail moeten alles op alles zetten om de Fairy Heart te beschermen en dat levert een gevarieerd verhaal vol twists en epische gevechten.

Dit verhaal van de hand van de oorspronkelijke maker van de manga, Hiro Mashima, wordt verteld in de spanne van tien hoofdstukken en volgt in grote lijnen de Alvarez arc uit de anime. 

De confrontatie tussen de leden van Fairy Tail en de Spriggan 12 spelen zich af in een open wereld die bestaat uit Magnoila en een vijftal regio’s. In die wereld kan je op zoek naar schatten, diverse collectibles en meer. Ook vind je hier hordes vijanden waar je al dan niet de confrontatie mee aan kan gaan.

Het land is uitgerust met her en der kampvuren, waar je uit kan rusten en je voorraad aan kan vullen. Deze kampvuurplaatsen werken meteen ook als fast-travel plekken. Eenmaal bezocht kan je hier eenvoudig terugkeren, wat handig is, want het verhaal stuurt je regelmatig van hot naar her.

Knokken tot je er bij neer valt

Wat is een manga/anime serie zonder gevechten? Natuurlijk heeft ook Fairy Tail 2 deze gevechten in overvloed. De open wereld biedt honderden gevechten met reguliere vijanden die je al dan niet aan kan gaan.

Deze reguliere confrontaties zijn in veel games een noodzakelijk kwaad, en dat is hier helaas niet heel veel anders. Ze dienen vooral als kanonnenvoer, waar je gildeleden hun ervaringspunten mee kunnen opschroeven. Dat is nodig ook, want met die ervaringspunten stijgen je leden in level en ontgrendelen ze steeds sterkere wordende magische krachten.

Wel handig is dat vijanden reageren op jouw level. Zolang je level lager of gelijk is, zullen ze je actief de confrontatie opzoeken, maar als je ze eenmaal overklast, gaan ze je liever uit de weg.

Naast deze reguliere vijanden kan je ook speciale epic vijanden opzoeken en is de open wereld bezaaid met een soort omgekeerde lichtgevende draaikolken. Deze worden steevast bevolkt door steviger vijanden, maar als het je lukt die te verslaan, kan je wel een mooie bonus tegemoet zien. Maar uiteindelijk zijn de meest uitdagende gevechten natuurlijk weggelegd voor de confrontaties met de Spriggan 12.

Magische gevechten

Gevechten in Fairy Tail draaien volledig om magie. In tegenstelling tot de eerste Fairy Tail is in dit deel de actie real time uitgevoerd, wat de snelheid en actie zeker ten goede komt. Hierin staat je gehele team tot je beschikking. 

Drie leden van je team staan in de frontlinie en nemen het op tegen één, twee, of zelfs een tiental vijanden. Gedurende het gevecht kan je op vrijwel elk moment wisselen van teamleden, zodat je kan experimenteren met verschillende teamsamenstellingen.

Je hebt veel tactische keuzes te maken. Zo zijn er de bekende zwaktes en sterke affiniteiten met elementen, heeft elke magiër zijn eigen skilltree en zijn er diverse stages in je aanvallen.

Een reguliere aanval doet bijvoorbeeld vrijwel geen schade, maar laadt wel je action gauge op. Heb je voldoende gespaard, dan kan je een van je magische aanvallen uitvoeren.

Afhankelijk van de samenstelling van je team kan je op gezette tijden ook nog link attacks uitvoeren en kan je zelfs support characters inzetten voor nóg krachtigere aanvallen. Daarmee hebben we nog niet eens alle mogelijkheden genoemd, maar het moge duidelijk zijn: er is behoorlijk veel mogelijk op tactisch gebied.

Dat is ook wel nodig, want zeker de latere confrontaties kunnen behoorlijk pittig zijn, met bosses met meerdere stages en weinig zwakheden. Het komt dan echt aan op het goed analyseren van je tegenstander en jouw eigen mogelijkheden.

fairy tail 2

Volop sfeer, met ruimte voor een kwinkslag

Fairy Tail 2 ademt gedurende de gehele speeltijd de sfeer van de anime en manga uit. De grafische stijl kan zo weggelopen zijn uit de anime, de stemmen passen perfect en de personages reageren zoals je van ze verwacht, met hier en daar een ondeugende kwinkslag als iemand weinig bevallig op de grond landt of om dubieuze reden ineens zonder kleren komt te zitten.

De wereld van Fiore is tot de nok gevuld met uitdagingen, collectibles, hier en daar wat side-quests en ontsluitbare gebieden. Hierdoor is de game ook na de credits nog de moeite van het spelen waard.

Daar is ook de epiloog-content debet aan, een geheel nieuwe verhaallijn genaamd Key to the Unknown. Hiermee is Fairy Tail 2 een must voor de die-hard Fairy Tail fan.

Fairy Tail 2 Review - Passend eerbetoon aan het bronmateriaal

Fairy Tail 2 blijft trouw aan de anime waar het op gebaseerd is en spant zowel het laatste deel van de serie, als daar voorbij. Het verhaal is er een van vele plottwists en uitbundige magische gevechten, waarbij de vlammen, bliksems en meer van het scherm spatten.

De overstap naar een realtime vechtsysteem doen de game zeker goed. De game is hierdoor veel dynamischer geworden, zonder chaotisch te worden.De vechtmogelijkheden zijn zowel toegankelijk als diepgaand en belonen tactisch nadenken.

Met tien hoofdstukken en een epiloog is de game minder lang dan de anime waar hij op gebaseerd is, maar dat zorgt er wel voor dat de game blijft boeien tot het einde. Fairy Tail 2 is een must voor de fans van de serie, maar ook zeker toegankelijk voor wie voor het eerst wil kennis maken.

8,0

Populair Nieuws

Laatste Reacties