Fairy Fencer F Review

dinsdag, 14 oktober 2014 om 13:14
Het is niet een genre dat aan iedereen is besteed, maar speciaal voor diegenen die zich graag aan een JRPG durven te wagen presenteert XGN: de review van Fairy Fencer F.
Als je het over games hebt, dan zul je niet direct gaan vertellen wat het verhaal is in een game. De graphics, de gameplay, de actie, dat zijn dingen die belangrijk zijn. In JRPG’s is dat natuurlijk wel iets anders, omdat die games immers veel meer op dialoog en verhaal rusten.
We winden er geen doekjes om: Fairy Fencer F is niet een game die specifiek uitmuntend is op het verhalende vlak. Het gaat om een situatie tussen goden die lang geleden afspeelde, maar waardoor er nu nog steeds speciale wapens in de wereld zijn. Die wapens zijn Furies en de Fencers zijn degenen die die Furies gebruiken, omdat deze heel veel goddelijke energie bevatten die niet iedereen de baas is.
Klinkt nog niet eens zo heel slecht, maar er wordt veel te weinig mee gedaan. Om niks te spoilen, zullen we hier verder niet heel diep op ingaan, maar laten we stellen dat de game niet diep genoeg op zijn eigen verhaal ingaat. Een tegenvaller, helemaal omdat een verhaal natuurlijk pas te beoordelen valt als je al vele uren in de game zit.
Fairy Fencer F

Fairy Fencer F vol charmante persoonlijkheden

Niet dat er geen goede schrijver achter zit, want Toshiki Inoue schreef eerder afleveringen van de tv-series Death Note en Devil May Cry: The Animated Series. Een extra tegenvaller dus. Al is er wel hoop, namelijk in de vorm van de personages die met hun acties en gesprekjes de boel wat meer tot leven moeten laten komen. Zeker als je vaker JRPG’s speelt, dan zul je genieten van de veelzijdigheid van de personages in deze game.
De hoofdrolspeler is Fang, een Fencer die nogal eigenzinnig is. Het is aan jou of je dat grappig vindt of niet, maar Fang is ontzettend lomp en helemaal als je bedenkt dat Japanners zo’n beetje het tegenovergestelde zijn, dan weet je dat het best stoer is dat studio Compile Heart het zo heeft aangepakt. Sowieso zijn de dialogen grappig en zit er ondanks de kinderlijke toon toch een volwassen randje (inclusief tientallen popcultuurreferenties) aan.
Compile Heart is niet alleen de studio achter Fairy Fencer F, want je kunt deze studio kennen van Hyperdimension Neptunia en Record of Agarest War. Kortom, heel Japans en dat is ook te merken wanneer je Fairy Fencer F opstart. Direct nadat het verhaal kort is geintroduceerd door middel van een losse scene, verschijnt er meteen een heleboel kleur, giga-boezems, schattigheid en grote manga-ogen.
Fairies

Hoe zit het met de voice-actors?

Wat natuurlijk de hamvraag is bij Japanse games: welke taal spreken de voice-actors? Dat is zelf in te stellen en zoals vaker is de Japanse voicecast wat meer upbeat, vrolijk en schattig, terwijl de Engelse versie soms wel heel serieus klinkt en dat past niet zo bij een bizarre, magie-achtige game als deze. Gewoon voor de Japanners gaan dus.
De naam van de game refereert uiteraard niet alleen aan Fencers, maar ook aan Fairies die hun magie opgesloten hebben zitten in die furies (de eerdergenoemde wapens). Wij zijn fan van de fairies, want je moet die zo goed mogelijk bij je fencer matchen en het is tof om daar een beetje mee te puzzelen. Je kunt je fencer naar smaak upgraden op basis van wat jij belangrijk vindt, omdat de XP vrij te verdelen is.
De fairy van onze hoofdpersoon Fang is Eryn, en samen moeten ze allerlei furies verzamelen over de hele wereld. Om precies te zijn, in diverse dungeons die allemaal weer hun eigen zij-missies brengen. Je kunt je uren vermaken in Fairy Fencer F, hoewel de dungeons wel wat saai zijn qua uiterlijk. Steeds als je weer een Furie behaald, dan kun je weer door naar de volgende.
JRPG

Geef jezelf een beetje tijd

Wat echter pas echt zorgt dat Fairy Fencer F een voldoende krijgt, is het vechten. Daar gaat het in deze game nog meer om dan het verhaal, omdat dat nu eenmaal net wat toffer uitpakt. Geef jezelf wel wat tijd om er rustig aan te wennen, want er is niet alleen na het gevecht veel te kiezen door die XP uit te delen; je moet beslissen waar je je Fencers plaatst, welke spells je gebruikt en op welke vijanden je dat doet.
Er zijn zoveel aanvallen te kiezen, dat het raadzaam is om er eerst rustig voor te gaan zitten en alle menuutjes even door te gaan. Rustig stilstaan bij wat wat is, en wat wat doet, gaat je aanzienlijk verder brengen dan als een kip zonder kop maar wat in te drukken. Niet alle gamers hebben daar het geduld voor, waardoor onze conclusie is dat dit er toch eentje is voor de rasechte JRPG-spelers.
Maar in kleine mate, want Fairy Fencer F zal niet de boeken in gaan als een must-have. Ten eerste is het natuurlijk jammer dat hij nu pas uitkomt op de PlayStation 3, terwijl we inmiddels al hartstikke lang van de PlayStation 4 gebruik kunnen maken. Daarnaast waren er wel heel veel dezelfde soort vijanden die steeds maar weer opnieuw kwamen aanvallen, een beetje repetitief.
Fang

Veel variatie in Fairy Fencer F

Waar gelukkig wel weer veel variatie in zit, zijn de graphics. Soms mooie character art, cutscenes en natuurlijk de personages in de game zelf. Er zijn artiesten van Final Fantasy betrokken geweest bij de maak van deze RPG en dat is te zien. Een klein feestje om de game op je televisiescherm te zien en dat doet je bijna vergeten hoe pijnlijk het is dat hij verder zo tegenvalt.
Hoewel Fairy Fencer F er alleen is op de PlayStation 3, is er voor 2015 een opvolger aangekondigd voor de PlayStation 4: Fairy Fencer F: Advent Dark Force. Waarschijnlijk zul je er niet om staan te trappelen. Fairy Fencer F is een leuke, klassieke JRPG met een grappig tekenstijltje dito dialogen, maar hij weet helaas niet te blijven hangen door onder andere het simpele verhaal en de repetitieve gameplay.