F.E.A.R. Review

zaterdag, 09 december 2006 om 00:57
F.E.A.R verscheen al lange tijd geleden op de PC en werd een groot succes. F.E.A.R is nu ook verkrijgbaar op de Xbox 360, kan het succes voortgezet worden? Vorig jaar bracht Vivendi F.E.A.R (First Encounter Assault Recon) op de PC uit, de game werd onmiddellijk een groot succes en bracht het horror first person shooter genre tot een ongekend niveau. Sinds enkele weken is de game nu ook voor de Xbox 360 beschikbaar en de overzetting van PC naar een console is de game niet slecht afgegaan. Het hele plaatje dat op de PC een succes was, is overgezet naar de Xbox 360 en tegelijkertijd aangepast waardoor de game ook op een console heerlijk speelt. Buiten enkele kleine slippertjes wat betreft de controls is F.E.A.R een zeer goede shooter die nu ook de console gamers de stuipen op het lijf kan jagen.
De verhaallijn van F.E.A.R zet je in de schoenen van één van de soldaten van het “First Encounter Assault Recon” team. Je wordt ingezet om de zaak omtrent een woeste kannibaal genaamd Paxton Fettel en zijn soldaten te onderzoeken. Echter komen er steeds meer vreemde dingen boven water en stapelen de moorden zich op naarmate je meer missies speelt. Al snel trek je de aandacht van een klein maar angstaankwekend meisje genaamd Altma die gruwelijke krachten bezit…
Weinig games lukt het om mensen (in ieder geval mij) bang te maken of te laten schrikken. F.E.A.R is hier echter een uitzondering op, de game is door en door angstaanjagend, het is dus verstandig de game niet midden in de nacht te spelen als je nog een goede nachtrust wilt hebben. De sfeer in de game is super uitgewerkt en zoals ik al zei angstaanjagend. Er zijn veel donkere kamers met rare spullen, krakende planken en enge geluiden, dan heb ik het nog niet over de angstaanjagende beelden gehad die zo nu en dan als je een kamer binnen loopt op het beeld verschijnen en na minder dan een seconde weer verdwijnen. Dit alles wordt extra versterkt door de geluidseffecten en graphics, wat F.E.A.R op de Xbox 360 de beste en engste horror game maakt verkrijgbaar op welk platform dan ook.
Ook de mensen die de games voor de gevechten kopen, zitten met F.E.A.R goed. De vuurgevechten zijn zeer intens, en de AI is van hoog niveau. De vijanden zullen bijvoorbeeld altijd dekking zoeken en zelfs tafels omtrappen om erachter te kunnen zitten. Je kunt de tegenstanders niet rustig van achter een muurtje afschieten, nee je zult naar binnen moeten en een goede tactiek moeten bedenken om je tegenstanders neer te halen.
Gelukkig zijn er natuurlijk de nodige snufjes die je helpen in leven te blijven. Zo heb je een slowmotion knop die je in kunt drukken voor een bullet-time mode. De slowmotion is te vergelijken met die in de NFS games op de Xbox 360. Dankzij deze slowmotion is het mogelijk om zelfs in de lastigste situaties de overhand over je tegenstanders te krijgen. Ook heb je de keuze uit een leuk arsenaal wapens. Shotguns, Rifles en High-tech spul zoals een bijvoorbeeld de perforator of railgun zijn van de partij. Ook zijn er nieuwe pistolen die werken als een soort van SMG. Het voordeel hiervan is dat je er in beide handen één kunt dragen, wat je dus twee keer zo sterk maakt.
Nog een nieuwe functie in de Xbox 360 versie van F.E.A.R is de “Instant Action” mode. Het werkt in principe vrij simpel, je wordt midden in een groep vijanden geplaatst en het is de bedoeling dat je ze afmaakt voordat je zelf gedood wordt. Dat is wel erg leuk als je zin hebt om er even flink op los te knallen. In het begin zal de mode redelijk lastig zijn maar als je eenmaal door hebt dat je gebruik moet maken van de omgeving en de juiste wapens kom je al een heel eind. Je kunt in deze mode punten halen die op (indien aangesloten op Xbox Live) een leaderboard worden gezet om je te vergelijken met andere gamers over de wereld.
F.E.A.R kent dus vooral goede punten op enkele minpuntjes na wat betreft de controls. Zo is het bijvoorbeeld niet echt makkelijk om een mêlee aanval uit te voeren wat in de PC versie wél heel erg handig van pas kwam en goed werkte. Dit is omdat de mêlee aanval dezelfde knop is als de knop om je wapen op te bergen. Je voelt de bui al hangen, ja het zal wel voorkomen dat als je een mêlee probeert uit te voeren dat je je wapen opbergt en daardoor zult dood gaan.
Grafisch gezien is F.E.A.R een waardige nieuwe generatie game. Als je het spel opstart, oogt het een beetje simpel maar als je wat dieper gaat kijken, zie je dat de omgevingen zeer mooi zijn uitgewerkt, wat ook nodig is om de angstaanjagende sfeer op de spelers over te brengen. Ook de geluiden zijn zeer belangrijk in een game als F.E.A.R en die zijn daarom ook niet vergeten door de ontwikkelaars.
F.E.A.R is een goede maar angstaanjagende game. Ben je een beetje een angsthaas net als ik dan is het misschien niet zo’n heel goed idee om de game te gaan spelen. Daarentegen kun je in de game wel je angsten overwinnen en afmaken, wat zeker voldoening geeft. Als je de PC versie gemist hebt, is het misschien een goed idee om de Xbox 360 versie wel te kopen. Be prepared…