Earth Defense Force: Insect Armageddon Review

vrijdag, 22 juli 2011 om 17:30
Waarom moeten games de laatste tijd zo diepgaand zijn en een unieke stijl hebben, en waarom wordt iedere B-achtige game afgekraakt? Dat vraagt ontwikkelaar Vicious Cycle zich ook af. Het bedrijf wil dan ook laten zien dat het simpel ogende Earth Defense Force: Insect Armageddon, opvolger van de overigens goed ontvangen Earth Defense Force 2017, bij velen goed in de smaak zal vallen. Kom maar op.
Sandlot, de ontwikkelaar van het eerste deel, heeft eerder bewezen dat games met een niet zo origineel concept ook vrij succesvol kunnen zijn. Maar liefst vier jaar geleden verscheen de eerste Earth Defense Force, die vooral geroemd werd om haar goede co-op. Ook het hersenloos knallen, dat soms wel uren kon duren, werd gewaardeerd. Hoe komt het dat zo’n game ineens zo leuk is, terwijl games als Ape Escape Move juist bekritiseerd worden? Het gaat allemaal om de beleving en de variatie.
Insecten nemen New Detroit over
Geen helden, geen meisje dat je moet redden, geen complot waar je achter moet zien te komen, wél een stad die wordt overrompeld door insecten. Tig jaren na het jaar 2011 is New Detroit de fictieve, futuristische stad waar alles goed lijkt te gaan. Maar ja, dan komt er ineens een invasie van insecten en insectenrobots. Dat wil je niet hebben. Vooral niet als je stad vernietigd wordt. Dan moet je ingrijpen. Gezien het succes uit 2017 wordt opnieuw de Earth Defense Force ingeschakeld: jij komt in team ‘Lighting’ terecht. Doel? Schakel ‘The Cube’ uit. Niets meer, niets minder.
Het gaat om de gameplay
Het klinkt ontzettend simpel en eenvoudig, en misschien is dat ook wel zo. Maar wat nou als het speltechnisch gezien niet zo simpel en eenvoudig is? Het wapenarsenaal bestaat namelijk uit meer dan driehonderd verschillende wapens. Machine guns, plasma guns, rocket launchers, tanks, turrets, noem ze maar op. Al deze wapens zijn nodig om de kleine en grote insecten te bestrijden. En dat is niet gemakkelijk, aangezien er soms wel tientallen op je afkomen.
In vijftien levels van ongeveer twintig minuten moet je zien te overleven. Een groot minpunt is dat er geen checkpoints zijn. Dus als je aan het eind van het level doodgaat, moet je ‘m weer helemaal opnieuw doen. Gelukkig biedt een open wereld als New Detroit je de mogelijkheid om die ongelofelijke hoeveelheden insecten enigszins makkelijk tegen te gaan. Vicious Cycle heeft van de open omgeving goed gebruikgemaakt. Zo is het mogelijk om een jet pack te gebruiken, zodat je voor een beperkte tijd de lucht in kunt en vanaf daar de insecten beschieten. De jet pack is echter alleen bruikbaar voor de jet class.
Jazeker, Earth Defense Force: Insect Armageddon gaat nóg verder dan alleen schieten met verschillende geweren. Er zijn nog drie andere klassen. Zo heb je de battle class, de sterkste klasse uit het spel. Een battle-soldaat heeft de sterkste uitrusting en de krachtigste wapens, maar is erg sloom. Wel is het mogelijk om in bijvoorbeeld een tank te veranderen. Dan heb je de trooper class, eigenlijk de ‘normale klasse’ met de uitrusting van een gemiddelde soldaat. Wel heb je het voordeel om meer wapens te kunnen dragen. En dan is er nog de tactical class, waarbij je vooral de tactische taken op je neemt. Denk aan slimme, goed doordachte acties waarbij je niet al je kogels hoeft te gebruiken.
Variatie versus saaiheid
Genoeg variatie dus. Hier kun je echter niet meteen uit concluderen dat het spel erg afwisselend is. Nee, je bent namelijk vooral bezig met het uitmoorden van die dekselse insecten. De vraag is of dat wel leuk is. Voor de één wel, de ander niet. Sommige mensen vinden het heerlijk om hetzelfde te doen, zolang er maar veel variatie is in het aantal wapens dat je kunt gebruiken, et cetera. Het is duidelijk dat Earth Defense Force: Insect Armageddon niet heel erg diepgaand is; het is niet zo tactisch als in Brothers in Arms. Uithoudingsvermogen. Dat is wat je nodig hebt.
Lekker in co-op knallen
Een goed aspect van Earth Defense Force: Insect Armageddon is zonder enige twijfel de co-op modus. Al in Earth Defense Force 2017 was deze modus zeer populair, en het is dan ook niet raar dat je in dit spel ook weer samen met vrienden de niet zo vriendelijke insecten en insectenrobots kunt bestrijden. Het is jammer dat de offline co-op maar plek biedt voor één vriend, online kun je met drie anderen de campaign modus doen.
Een leuke nieuwe toevoeging in Insect Armageddon is de Survivalmodus, waar je samen met vijf anderen maar één taak hebt: overleven. Verschillende vlagen van insecten komen op je af, en het doel is dus om zoveel mogelijk vlagen te overleven. Komt dit bekend voor? Jazeker, bij games als Red Faction: Armageddon, F.E.A.R. 3 en Call of Duty: Black Ops is er ook een soortgelijke modus aanwezig. En is dat erg? Helemaal niet. Het is erg leuk zelfs.
Grafisch gezien ondermaats
Het is duidelijk te zien dat Earth Defense Force: Insect Armageddon geen game is geweest waarvoor een groot budget beschikbaar was. Dat zie je in de gameplay, waar je soms tegen bugs en glitches aanloopt, maar ook in de graphics. Deze zijn namelijk ondermaats. Gebouwen, auto’s, insecten, ze zijn allemaal niet zo heel erg gedetailleerd. Vicious Cycle heeft duidelijk niet haar focus op de graphics gelegd, net als op het geluid. Al is deze in orde, maar het kan duidelijk beter.
Budgetbak
Earth Defense Force: Insect Armageddon ligt in de winkels voor een prijs van veertig euro. Dat is goedkoper dan een normale game. Maar dat is ook geen wonder, aangezien het spel met een klein budget is gemaakt. Het spel is enigszins vermakelijk, maar kan heel snel vervelen. Wel heeft Vicious Cycle er goed aan gedaan om veel variatie in de gameplay (denk aan de verschillende wapens en klassen) toe te voegen. Maar desondanks lijkt het beter dat je nog even wacht tot dit spel in de budgetbak ligt. Voor een prijs van ongeveer twintig euro is deze game namelijk absoluut de aankoop waard. Zeker voor co-op liefhebbers.