Een nieuw Formule 1-seizoen betekent ook een nieuwe F1 game uit de stal van EA Sports. Doet EA Sports F1 25 genoeg om te vernieuwen of is het vooral meer van hetzelfde? Je leest het in onze EA Sports F1 25 review.
De verschillende jaarlijkse games van EA Sports staan over het algemeen niet bekend om hun grote vernieuwingen ieder jaar. Voor de F1-games was dat aanvankelijk ook een beetje teleurstellend, want studio
Codemasters was, voordat het onder de vleugel van EA viel, pro-actief met nieuwe toevoegingen en grote updates.
EA Sports F1 24 leek niet heel veel meer te bieden dan zijn voorganger, los van een update van de auto’s en de coureurs. Nu is het echter de beurt aan
EA Sports F1 25, dat veel meer wijzigingen belooft voor liefhebbers van het kroonjuweel in de autosport.
Een stevig Formule 1 verhaal
Na een jaar afwezigheid is de verhaalmodus Braking Point teruggekeerd in EA Sports F1 25. We vervolgen de reis van Aiden Jackson, Callie Mayer en Devon Butler vanaf het punt waar we in EA Sports F1 23 gebleven waren. Het verhaal start dan ook aan het begin van het
Formule 1-seizoen van 2024 waar Konnersport een goede auto gebouwd lijkt te hebben. Wellicht dat het genoeg is om eindelijk de strijd aan te gaan met Red Bull Racing.
Gedurende het verhaal zal je regelmatig wisselen tussen de coureurs van het team, maar voor de eerste keer kruip je zo nu en dan ook in de huid van teambaas Casper Ackermann. Daarbij moet je ook regelmatig beslissingen maken over de richting van het team en bijvoorbeeld welke coureur tijd heeft voor het schieten van een reclame. Het geeft een nieuw perspectief op de chaotische wereld van de Formule 1 en dat perspectief is zeer welkom voor de afwisseling.
Toch is ook in Braking Point de overdreven dramatische toon van Drive to Survive, en naar verluidt de F1 film, geslopen. Nou is dat niet heel gek voor een verhaalmodus in een Formule 1 game en het werkt best goed om het verhaal extra kracht bij te zetten. Het zal alleen niet bij fans in de smaak vallen die op zoek zijn naar een authentieke ervaring over het leven van een Formule 1 coureur.
Verder is het verhaal niet veel meer dan verdienstelijk. Er zitten wat interessante wendingen in en de personages zijn goed geschreven, maar je hoeft hier niet een wereldverhaal te verwachten. De verschillende keuzes die je kan maken voegen wel een interessante dynamiek toe, want het laat je net wat meer nadenken over de personages, het team en het verhaal wat op de achtergrond afspeelt. Die dynamiek trekt je vervolgens dieper het verhaal in, waardoor je net wat meer betrokken bent.
Vernieuwde gameplay
In EA Sports F1 25 is ook de gameplay op de schop gegaan. Nou denk je misschien dat gameplay niet heel veel kan veranderen in een racegame, maar toch zijn er opvallende wijzigingen gedaan door Codemasters. De besturingsmodellen van de verschillende Formule 1 auto’s voelen nu namelijk fijner aan dan ooit tevoren. Daar moet wel bij gezegd worden dat het nog steeds ontwikkeld lijkt te zijn met een volledige raceseat setup in het achterhoofd, maar ook op de controller speelt de game heerlijk weg.
De scherpte waarmee je de auto’s nu kan besturen is niet anders te beschrijven dan overheerlijk. Met de nieuwe besturingsmodellen bewandelt Codemasters de fijne lijn tussen realisme en arcade, wat uiteindelijk een heerlijke mix is voor de
EA Sports F1 titels. Realisme is namelijk nooit het uitgangspunt voor de games geweest, maar te veel arcade is ook niet goed en kan je volledig uit de game trekken.
De beste manier om het nieuwe besturingsmodel te testen was natuurlijk op het meest gehekelde circuit van de EA Sports F1 games:
Monaco. Op de controller was de baan in een relatief snelle tijd af te ronden zonder om de tien seconden in de muren te belanden. Als dat geen teken is dat het besturingsmodel van de game veel beter is geworden, dan weten wij het ook niet meer.
Ongeëvenaard realisme
De gameplay van EA Sports F1 25 schittert nog op een ander vlak en dat zijn de circuits. Zoals we gewend zijn van Codemasters is er veel tijd gestoken in het zo accuraat mogelijk namaken van de verschillende circuits die op de
F1 kalender staan, maar dit jaar heeft de studio ook wat hulp gekregen van moderne technologie voor een aantal van die circuits. Met behulp van LIDAR, Light Detection and Ranging, zijn namelijk een aantal circuits tot in het grootste detail ingescand voor de game.
De circuits in kwestie zijn Melbourne, Miami, Bahrain, Suzuka en Imola. Deze circuits zien er waanzinnig goed uit en geven een heerlijke ervaring wanneer je over de baan scheurt. Toch zit hier echter ook een heel groot probleem. Het is duidelijk te merken dat deze circuits een hogere kwaliteit hebben dan de circuits die met de hand zijn nagemaakt. Dat is niet om gemeen te doen tegen Codemasters, want, nogmaals, ze doen het werk uitstekend, maar het verschil tussen de banen is duidelijk merkbaar.
Het ongeëvenaarde realisme van de LIDAR-circuits is gewoon zo ontzettend veel beter, dat de andere circuits bijna flets aanvoelen. Tijdens het spelen van de Carrière-modus ga je van het eerste raceweekend op het LIDAR-circuit van Australië naar een toch wat slechter tweede raceweekend op het circuit van China. Het is niet heel erg, maar het was misschien beter geweest als Codemasters hier een alles-of-niets mentaliteit had gehanteerd.
Dezelfde mentaliteit had ook toegepast kunnen worden op een ander nieuw element bij de circuits, want drie circuits kan je nu in tegengestelde richting rijden. De circuits daarvoor zijn Silverstone, de Red Bull Ring en ons eigen Zandvoort. De drie circuits zijn een compleet andere ervaring wanneer je ze achterstevoren rijdt, maar het zijn er wel maar drie. Gelijk mis je al Spa-Francorchamps in tegengestelde richting waar je bergafwaarts door Eau Rouge zou gaan.
Desondanks zijn de drie circuits al meer dan welkom. Vooral Zandvoort en Silverstone zijn heerlijke ervaringen om in tegengestelde richting te rijden. Een race op Zandvoort begint namelijk met complete chaos omdat de eerste bocht gelijk de Arie Luyendijkbocht is met een helling van 19 graden. Op Silverstone ga je vanaf de Hangar Straight met volle snelheid Chapel, Becketts en Maggotts in om vervolgens door Copse heen te knallen. De nieuwe ervaringen zijn zeker de moeite waard om even in te duiken. Vanaf het tweede seizoen van de Carrière-modus kan je ze ook toevoegen aan de F1 kalender.
De nieuwe Christian Horner
Bij die Carrière-modus zijn trouwens wat bijzondere wijzigingen gedaan in EA Sports F1 25. Tenminste, als je een carrière als coureur wil starten, dan is de modus veelal hetzelfde, maar de wijzigingen zitten in de Mijn Team modus. In de modus neem je net als voorheen een eigen team onder je hoede en probeer je het elfde team op de grid naar de top van de Formule 1 te leiden. Het verschil is dat je deze keer geen uiterst zeldzame eigenaar-coureur bent, maar echt functioneert als eigenaar en teambaas.
Je kan dan ook al gauw de nieuwe
Christian Horner worden, zonder de nodige controverses. Aan het begin moet je namelijk gelijk twee coureurs tekenen die je team gaan vertegenwoordigen. Geen zorgen, tijdens de raceweekends heb je nog steeds alle touwtjes in handen door aan het begin van ieder weekend te kiezen als welke coureur je wil rijden. Doordat je voornaamste rol nu als teambaas is, zijn veel systemen in je thuisbasis enorm verdiept.
Iedere afdeling heeft nu namelijk verschillende divisies die je afzonderlijk kunt upgraden. Hierdoor wordt je team langzaam maar zeker sterker en kan je op termijn concurreren met de grote teams. Iets anders wat veranderd is, is de manier waarop je upgrades op de auto krijgt. Wanneer je een nieuw onderdeel onderzoekt, moet je het namelijk nadat het onderzocht is ook nog produceren. Aanvankelijk kan dit voor ieder onderdeel maar één keer.
Dat betekent dat je, zodra de productie is afgerond, moet beslissen welke coureur het nieuwe onderdeel krijgt. Je kan de keuze maken om het aan je meest succesvolle coureur te geven, maar misschien wil je het onderdeel geven aan je coureur die misschien een beetje worstelt met de auto. Zo blijf je constant keuzes maken en probeer je langzaam maar zeker vooruitgang te boeken om het gevecht aan te gaan met de titanen van de Formule 1.
Tegelijkertijd ben je bezig met het vergaren van nieuwe fans, heb je een rivaliteit met een ander team en ben je bezig met het benaderen van andere coureurs. Gesprekken met een andere coureur kan je nu over een heel seizoen voeren om ze te overtuigen dat jouw team het beste is voor hun toekomst. De diepgang die je in Mijn Team kan vinden is werkelijk fantastisch en een grote aanwinst voor de game, het is alleen jammer dat er voor de carrière als coureur niet heel veel gedaan is.
Alles naar jouw smaak
Het mooiste van alles is nog dat je in EA Sports F1 25 nog veel meer aanpassingsmogelijkheden hebt dan in eerdere games. Voor de hoofdsponsor van je team heb je nu bijvoorbeeld unieke kleurstellingen die je kan ontgrendelen door loyaliteit te tonen aan een hoofdsponsor. Daarnaast kan je sponsorstickers van extra sponsoren ook op allerlei verschillende manieren op je auto plakken om alles er net wat strakker uit te laten zien.
Voorheen was het namelijk zo dat sponsoren maar op één manier op de auto konden per vlak en dat je het verder maar uit moest zoeken met kleuren. Hierdoor vielen auto’s van een eigen team al snel uit de toon, vergeleken met de rest van de grid. Tegenwoordig is dat dus niet meer zo en heb je alle touwtjes zelf in handen als het aankomt op je auto zo realistisch mogelijk te maken. Het geeft een gevoel van authenticiteit en het is heel fijn dat je alles naar je eigen smaak kan aanpassen.
Authenticiteit is daarbij ook wel een sleutelwoord van EA Sports F1 25, want de game brengt nog een nieuwe toevoeging die fans wel zullen waarderen. Iedere coureur heeft namelijk zijn eigen berichten over de boordradio. Sporadisch hoor je ook nog eens de hoofdmonteur of de teambaas wat zeggen. Als je bijvoorbeeld een race wint als
Max Verstappen wordt je al gauw gegroet met een ‘simply lovely’ of ‘great strategy, sometimes you have to take risks’, waarna Gianpiero Lambiase kan reageren met ‘outstanding drive, Max’.
Dit soort realisme is meer dan welkom voor fans van de sport en geeft een volledig ander niveau van authenticiteit. Combineer dit met de verschillende andere factoren, zoals alle aanpassingsmogelijkheden en het in de gaten houden van de Budget Cap in Mijn Team, en je hebt echt een heerlijke Formule 1 game. Het gaat dan misschien niet zo diep als F1 Manager, maar voor een game waar je zelf ook op de baan kan scheuren is dit indrukwekkend.
De wereld van F1
EA Sports F1 25 zou niet compleet zijn zonder F1 World, de modus die sinds vorig jaar een heel ander gezicht heeft gekregen. Veel hoeven we er niet over te zeggen, want het is veelal hetzelfde als vorig jaar, maar dan met ogenschijnlijk meer evenementen en wat extra toeters en bellen. Nou is het ook niet een modus waar even de bezem doorheen gehaald moest worden, maar de elementen voor het verbeteren van je auto blijven frustrerend.
Daarbij blijft pay-to-win ook een beetje op de loer liggen, wat de situatie niet veel beter maakt. Aan de andere kant geven de nieuwe aanpassingsmogelijkheden in ieder geval wel weer heel veel kansen om je te onderscheiden van andere spelers. Waar F1 World in ieder geval nog een nut heeft, zijn frustrerende elementen daargelaten, heeft Codemasters ook wat tijd gestoken in een modus die alleen maar beschikbaar is voor eigenaars van de Iconic Edition die eigenlijk ook compleet overbodig was.
Er is namelijk een modus die je de hoogtepunten van F1: The Movie laat beleven. Nou zit het momenteel nog op slot omdat de film nog niet uit is, maar het voelt nu al als een overbodige toevoeging. Tenminste, het is logisch dat er aandacht besteed wordt aan de langverwachte film, maar om het achter een paywall te plaatsen is op zijn minst als opmerkelijk te bestempelen. Dat je het team van de film, APXGP, kan gebruiken voor Mijn Team is dan wel weer een leuke toevoeging, maar daar had het bij kunnen blijven.
EA Sports F1 25 Review - Een Grand Prix om niet te missen
EA Sports F1 25 doet onderaan de streep één ding heel erg goed en dat is vernieuwen op de EA Sports F1-formule. De game heeft namelijk flinke stappen gemaakt ten opzichte van zijn voorgangers op het gebied van gameplay en aanpassingsmogelijkheden. Daarnaast is de game grafisch zeer indrukwekkend met tot in het kleinste detail ingescande circuits. Het is dan alleen jammer dat het contrast tussen de ingescande circuits en de nagemaakte circuits zo groot is.
Braking Point schotelt weer een goed verhaal voor dat fans van de sport waarschijnlijk zullen waarderen. Alle aanpassingen voor de Mijn Team modus zijn fantastisch en geeft EA Sports F1 25 een frisse ervaring voor fans. Het dan weer jammer dat sommige modi een beetje onderbelicht zijn gebleven, maar dat was te verwachten met alle wijzigingen die zijn toegepast. We kunnen namelijk niet allemaal zo gelukkig zijn als Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2008.
8,0