Duke Nukem 3D: Megaton Edition Review

vrijdag, 12 april 2013 om 12:30
Iedere gamer kent hem wel: Duke Nukem. Deze gespierde held zorgde in het jaar 1996 voor heel wat opschudding in de game-industrie. Met gepixelde boobies, veel bloed en scheldkanonnades was het spel erg controversieel. Toch weerhield dat ontwikkelaar 3D Realms niet om een regelrechte hit te maken.
Nu, ruim zeventien jaar later, kunnen we deze titel weer herbeleven op het Steam platform. Maar er is meer, zo gaat het om de Duke Nukem 3D: Megaton Editie. Een editie die maar liefst zeven campagnes bevat om in je dagelijkse portie kont schoppen tegen chick-stelende aliens te voorzien. Daar is onze über-macho Duke natuurlijk niet van gedient! Come get some!
Zeven campagnes
Het kontschoppen mag je doen in deze zeven campagnes, die zich laten onderverdelen in vijf afzonderlijke pakketten. Zo kunnen we aan de gang in het klassieke spel, de Megaton Edition (het origineel plus nog een campagne) en drie pakketten die later als uitbreidingen werden uitgegeven. Dit zijn Duke It Out In D.C., Duke: Nuclear Winter en Duke Caribbean: Life’s A Beach. Je zult je dus niet snel vervelen in deze klassieke lijst van shooters.
Megaton editie
Om maar bij het begin te beginnen, de eerste game die je ongetwijfeld wilt spelen is de Megaton editie. In dit avontuur zijn de aliens terug op aarde om alle babes te stelen. En zoals Duke zelf zegt: “Nobody steals our chicks… and lives!”. De heerlijke, vulgaire quotes vliegen je dan ook om de oren. Nostalgie ten top! Ook de levels voelen nostalgisch aan, zo moet je diverse routes en kaarten vinden om het einde te bereiken. Dit blijkt nog moeilijker dan gedacht, zeker omdat je niet aan het handje wordt genomen. Gelukkig is dit geen straf, aangezien de levels goed in elkaar steken en er altijd wel iets humoristisch te vinden is. Ook de referenties naar andere games of films zijn niet op één hand te tellen. Het nostalgische gevoel zal je dan ook nimmer verlaten tijdens het spelen van het hoofdspel.
Duke It Out in D.C.
Na het hoofdavontuur keren de aliens massaal terug in Washington, wat tot gevolg heeft dat veel overheidsgebouwen vernietigt worden en de president gevangen wordt. Tijdens de ontwikkeling is gekeken naar de officiële gebouwen, waardoor de levels in deze uitbreiding erg groot (het Smithsonian Museum is bijvoorbeeld gedeeltelijk nagebouwd) en verwarrend zijn. Helaas voegt de uitbreiding naast een x aantal mappen verder niets toe aan de game. Maar mocht je in zijn voor een uitdaging dan is dit de moeilijkste Duke Nukem ervaring die je zult krijgen. Pussies, om maar in Duke’s termen te blijven, kunnen deze uitbreiding beter over slaan.
Duke: Nuclear Winter
Wil je liever wat oud en vertrouwds, dan kun je het beste met Duke: Nuclear Winter aan de gang gaan. Dit keer hebben de aliens het op de kerstman voorzien, waardoor jij als Duke, al dan niet volgepompt met steroïde, kerst voor de wereld mag redden. Heel erg leuk is deze uitbreiding overigens niet, ondanks dat het spel een kerstthema heeft meegekregen. Vijanden dragen kerstmutsjes of zijn vervangen door een sneeuwpop die sneeuwballen gooit. De toevoeging van een x aantal nieuwe levels en twee vijanden maakt echter niet veel goed. De levels missen details die het origineel juist zo goed maakten. De enige Duke quote die deze uitbreiding omschrijft is: “Damn, you’re ugly!”
Duke Caribbean: Life’s A Beach!
De laatste uitbreiding is dan wel weer erg leuk. Duke denkt na al zijn avonturen klaar te zijn met het kontschoppen van aliens, ware het niet dat de broedplaats van de aliens op zijn vakantiebestemming is. Gewapend met waterpistolen en andere tropisch getinte wapens is het aan Duke om de aliens nat te spuiten, hoewel hij misschien beter de aanwezige babes had kunnen natspuiten. Wet T-shirt contest anyone?
Gezegd moet worden dat deze uitbreiding met kop en schouders boven de andere twee uitsteekt. De levels steken goed in elkaar en het is leuk om te zien dat de ontwikkelaar de moeite heeft genomen om wat extra humor aan de uitbreiding toe te voegen. Zo is bijvoorbeeld de shotgun vervangen voor een Super Soak’em (geen schrijffout) en de pijpbom voor een ananas.
Vanouds lekker
Naast al het geweld moeten we zeggen dat Duke Nukem 3D niet lelijk oogt na zeventien jaar. Natuurlijk kan het nooit op tegen de hedendaagse games, maar lelijk: nee, zeker niet. Nu was het zo dat Duke Nukem 3D zijn tijd al ver vooruit was. De game kent veel 2D-sprites voor het echte nostalgische gevoel. Wel kun je nog een ‘smooth-filter’ aanzetten waardoor alles net iets strakker oogt. Mocht je liever het spel in echt 3D willen spelen, dan zijn er diverse websites die 3D textures aanbieden. De besturing is overigens even wennen, aangezien dat in 1996 toch net even iets anders werkte. Gelukkig kun je het één en ander tweaken om het wat meer het gevoel van de hedendaagse games te krijgen.
Veel voor weinig
Duke Nukem 3D: Megaton Edition is de must-have collectie als je het hele avontuur van Duke Nukem 3D wilt meemaken. De drie uitbreidingspakketten zijn normaal gesproken lastig te verkrijgen, nu haal je ze voor maar tien euro in huis, inclusief het originele avontuur. De pakketten zorgen voor uren speelplezier, hoewel twee uitbreidingspakketten wat matig zijn. Het is ook fantastisch om te zien hoe sterk de gameplay nog steeds is, zeker met de nasmaak van de zure appel Duke Nukem Forever. Dus ben je in voor nostalgisch knalwerk en een flinke portie Duke? Dan weet je wat je toe doen staat!