Dragon's Dogma: Dark Arisen Review

dinsdag, 07 mei 2013 om 20:45
Beeld je een fantasy wereld in vol met monsters, van groot tot klein. Dan ben je met Dragon's Dogma aan het juiste adres. Het is een game waarin je snel moet handelen om veel gespuis neer te slaan, soms door zelfs letterlijk op vijanden te klimmen. Met Dragon's Dogma: Dark Arisen wordt de game duisterder doordat de speler ondergronds een kerker binnen treedt.
Vorig jaar kwam Capcom op de proppen met een actievolle role-playing game: Dragon's Dogma. Hoewel de titel voor de release weinig belicht was, viel de Japanse titel op dankzij westerse invloeden. Na goed ontvangen recensies is er dan nu: Dragon's Dogma: Dark Arisen.
Jij en je pawns
In Dragon's Dogma wordt de toon meteen gezet als je kennis maakt met een draak. Een RPG met draken, het lijkt Skyrim wel. Toch is dat niet het geval. Dragon's Dogma leunt op een uniek systeem waarbij je pawns moet inzetten. Dit zijn als het ware medespelers die met jou meestrijden. Allen worden ze bestuurd door de computer, dus het is niet zo dat jij van personage wisselt. Wel bepaal jij alles in Dragon's Dogma. Jij bepaalt welke klasse je bent, wat voor pawns jij mee moet hebben en dat maakt Dragon's Dogma een heerlijke game om mee te stoeien. Want alles is erop gericht om het einde van de game te halen. Dragon's Dogma is niet een al te makkelijk game is, het gaat eigenlijk nog een stapje verder dan Skyrim. Jij en je pawns zullen dus steeds in niveau omhoog moeten gaan.
Dat is nodig, zeker tegen het einde. Want dan wordt Dragon's Dogma pas echt lastig. Vechten tegen de draak zonder voldoende potions bij je te hebben wordt zeker weten je dood. De missie kun je dan wel op je buik schrijven. De doorzetter wint. En als je dan eenmaal dat einde bereikt hebt, wil je meer. Je wilt laten zien dat je sterk bent en de hele wereld wel aankan. Dat is precies het moment waar Dragon's Dogma: Dark Arisen op inhaakt.
Een ondergrondse kerker
Waar Dragon's Dogma grote open vlaktes regelmatig voorbij kwamen, neemt Dragon's Dogma: Dark Arisen je mee naar een ondergrondse kerker. Het is tijd om Bitteblack Isle te verkennen. Zodra je met Dragon's Dogma: Dark Arisen aan de slag gaat bekruipt je een onprettig gevoel. Eén ding weet je zeker: deze game is veel duisterder dan je tot dusver in Dragon's Dogma gezien hebt. Veel tijd om daarover na te denken heb je niet, want je moet het eiland wel onderzoeken. Jij bent immers de Arisen. En alleen jij kan degene helpen die om je hulp schreeuwt: een onrustige geest.
Dus is het aan jou en je pawns om wederom op pad te gaan en vijanden uit te schakelen. In het echt zou dit een onaangename rit zijn, maar juist een gamewereld zorgt ervoor dat zoiets leuk is om ervaren. Er is veel donkere rook en overal komen zomaar ongure figuren op je af. Dragon's Dogma: Dark Arisen biedt 25 nieuwe vijanden. Het zal regelmatig voorkomen dat je bepaalde vijanden denkt te herkennen. Dat klopt. Je zag ze al in Dragon's Dogma, maar dan net even anders. Een hagedis die nu rood van vuur gloeit maakt het net even anders om ertegen te vechten. Het meest eng is toch wel Death. Een gigantische engerd met een zeis. Eén mep in de rondte en jij en je pawns maken geen enkele schijn van kans. Uitkijken geblazen dus.
Moeilijker
De lat ligt in Dragon's Dogma: Dark Arisen dus hoger dan in Dragon's Dogma. Dat is leuk, al laat de intelligente van de pawns soms te wensen over. Het gevoel wil weleens bekruipen dat je er alleen voor staat, omdat je pawns niet wijs handelen en daardoor het loodje leggen. Ach, even vallen en weer opstaan, zo luidt de formule.
Extra's
Hoewel de beklemmende sfeer in de ondergrondse kerker de grootste vernieuwing is in Dragon's Dogma: Dark Arisen, kent de game nog meer vernieuwingen. Zo zijn er nu meer vaardigheden, uitrustingen en uitbreidingen, ook voor de pawns. Het is dus allemaal net even meer en dat is fijn. En elke aanval heeft nu een level 3 variant. Voor de liefhebbers is er zelfs de mogelijkheid om de Japanse voice-over te actveren. Hoewel de meesten daar niet wijs uit zullen worden is het toch een aardige toevoeging.
Niet netjes tegenover fans
Dragon's Dogma: Dark Arisen is dan ook een zeer goede uitbreiding aan het verhaal van Dragon's Dogma. Toch is er wel wat sprake van een dolksteek richting de fans van de game. Iedereen die vorig jaar Dragon's Dogma al heeft aangeschaft en aan de slag wil met Dragon's Dogma: Dark Arisen is verplicht die game fysiek in de winkel op te halen. Dark Arisen is dus niet apart te downloaden. Dat is gek. Want Dragon's Dogma: Dark Arisen bevat ook de gehele Dragon's Dogma game zelf. Daar zit dus een paradox. Want Dark Arisen speelt duidelijk in op spelers die al sterk uit Dragon's Dogma zijn gekomen. Terwijl de gehele game lijkt in te spelen op een nieuw publiek, want waarom gooi je er anders de game zelf ook bij? Het is dan ook niet netjes van Capcom dat fans nu per se de game voor 30 euro moeten aanschaffen, terwijl ze enkel met DLC goedkoper uit zouden zijn geweest.
Duister en sfeervol
Dat neemt niet weg dat Dragon's Dogma een fantastische game is en Dragon's Dogma: Dark Arisen nog een mooie duit in het zakje doet. Zonder twijfel is dit een goede RPG en voor weinig geld krijg je ongelooflijk veel content. Voor nieuwkomers is dat dus uren speelplezier. Voor de echte liefhebbers is het deels betalen voor iets wat ze al hebben. Dragon's Dogma: Dark Arisen had apart als DLC aangeboden moeten worden. Dit drukt het cijfer dan ook iets omlaag, terwijl Dark Arisen lekker duister en sfeervol is. Zeg dan ook vooral geen nee tegen nog eens twaalf uur extra speelplezier in Dragon's Dogma.