Dragon Quest 1, 2 en 3 Collection Review - Leuke klassiekers

    De Dragon Quest serie heeft de afgelopen jaren enorm aan populariteit gewonnen in het westen. De franchise was niet altijd zo bekend bij ons. Hoog tijd om eens een kijkje te nemen bij het begin van de serie in Dragon Quest 1, 2 en 3 in deze review. Het waren flinke avonturen voor hun tijd, maar hoe sterk staan ze vandaag de dag nog?

    Square Enix

    De Dragon Quest-serie vertelt tegenwoordig in ieder deel een heel nieuw verhaal van tientallen uren. Zo kwam onlangs nog Dragon Quest XI S uit voor de Nintendo Switch, een avontuur waarin je minimaal 60 uur ondergedompeld wordt in een magische 3D- wereld met een hele eigen verhaallijn, los van de vele knipogen naar vergeten tijdperken zoals die uit de eerste drie delen. Deze drie delen zijn met 9, 15 en 15 uur een stuk korter per stuk, maar vertellen een samenhangend verhaal dat over de legendarische held Erdrick en zijn nakomelingen gaat.

    Niet chronologisch

    Dragon Quest, Dragon Quest II: Luminaries of the Legendary Line Als Dragon Quest III: The Seeds of Salvation vormen hiermee een enorm verhaal van iets minder dan 40 uur in drie delen. Helemaal chronologisch zijn de games overigens niet uitgekomen. Nieuwkomers geven wij de tip om met deel drie te beginnen om dan door te gaan met 1 en 2. Op die manier wordt het verhaal op de juiste volgorde doorlopen en wellicht wat beter begrepen, al moet gezegd worden dat de vertelling niet het sterkste punt is in deze drie titels.

    In het begin van iedere game krijg je een introductie voor je kiezen waarin het lot van de wereld telkens bezegeld lijkt te zijn. Een nieuw kwaad staat op en jij moet als nakomeling van Erdrick (of in Dragon Quest 3 zelfs als Erdrick zelf) op pad om de wereld te redden. Hierna begint je reis en verdwijnt het verhaal wat meer naar de achtergrond om je tussendoor telkens kort te herinneren waarom je ook al weer op pad bent.

    Het is een typische vertelling zoals in veel role playing games uit de jaren '90 voorbij kwam. De focus lag destijds simpelweg niet direct op een enorm en episch verhaal vertellen, waarin je meegevoerd wordt. Jammer genoeg is dit wel meteen het eerste teken dat je met oude titels te maken hebt, al doet dit niet veel af van het spelplezier dat de drie titels je bieden.

    Square Enix

    Drie hele verschillende games

    Wat het verhaal in deze collectie zo bijzonder maakt is dat je telkens terugkeert naar dezelfde wereld. Deze is dan wel anders, gezien er tussen iedere game tientallen jaren tot wel een eeuw zit, maar de plek waarin je terecht komt is dezelfde. Het geeft je bijna het gevoel dat je met één grote game bezig bent, ware het niet zo dat de games zelf echt behoorlijk verschillend zijn op een aantal vlakken.

    Je merkt heel duidelijk dat toen deze games uitkwamen de technische vooruitgang op gamegebied in volle gang was. Je start een redelijk eenvoudig avontuur in Dragon Quest 1, waar Dragon Quest 2 je al karakters met een heuse persoonlijkheid voorschotelt. In Dragon Quest 3 kun je een eigen party van 4 karakters besturen en heb je veel meer mogelijkheden dan in de voorgaande twee games. Zo hebben de karakters allemaal unieke eigenschappen die je op weg helpen en kun je in sommige dorpen geld in zetten op gevechten in Battle Arenas.

    Square Enix

    Gebaseerd op de mobiele versies

    De games in de collectie hebben wel wat overeenkomsten. Zo zijn ze allemaal gebaseerd op hun mobiele versie die een aantal jaar geleden verscheen. Dat betekent dat de menu's opgepoetst zijn en dat er in plaats van de originele graphics de verbeterde versies gebruikt zijn. Karakters zijn hiervoor opnieuw ingetekend en de wereld is in 16-bit vormgegeven in plaats van 8-bit.

    Gek genoeg zorgt juist dit voor een ongemakkelijk gevoel als je speelt. Het een bestaat uit vage pixels en het ander is gelikt ingetekend. Het is een beetje als een oude tekenfilm waarbij datgene dat voor interactie zorgt te herkennen is doordat het een andere kleur heeft. Als je eenmaal een paar uur onderweg bent, heb je hier wat minder last van en het spel wordt er allerminst door bedorven, maar het blijft opvallen dat de spelwereld wat liefde te kort komt.

    Square Enix

    Voelen oud aan

    Ook op gameplay gebied is er gekozen voor de aanpak uit de mobiele versies. Nee, je hoeft nergens te swipen, maar alles werkt net even wat gelikter dan in het origineel. Op dit gebied is het een goede keuze geweest om deze versies aan te houden. Het nadeel is dat niet alleen in de originele versies niet alles van een leien dakje ging, maar dat ook de mobiele versies de nodige nadelen met zich meebrachten.

    Deze zijn meegekomen naar deze versie van Dragon Quest 1, 2 en 3. Zo moet je in Dragon Quest wanneer je wil opslaan, helemaal terug naar je koninkrijk om met de koning te praten. Hij en hij alleen heeft de macht om je spel op te slaan. Gelukkig heeft de Switch een slaapstand en kun je even snel tussendoor opslaan met een quicksave. Als je sterft moet je alleen wel weer bij de koning beginnen. Gelukkig is het in Dragon Quest 2 en 3 beter geregeld en kun je daar wel regelmatig opslaan.

    Square Enix

    Vechten als een malle

    Zoals vroeger namelijk bij veel RPG's het geval was, word je tijdens je avontuur regelmatig een gevecht in gesleept. De games kennen zogeheten random encounters, waarbij je het ene moment rondloopt en dan ineens moet vechten. Deze gevechten openen als het ware een nieuw scherm waarop je lijnrecht tegenover je vijand staat in een turn based gevecht.

    Het is leuk om te zien dat dit vandaag de dag nog steeds een goed werkend systeem is, maar het haalt de vaart enorm uit de game. Zeker gezien het zo ontzettend vaak voorbij komt. Soms kun je nog geen drie stappen zetten en moet je alweer vechten. Gelukkig heb je in deel drie een autobattle systeem, waarbij je de gevechten over kunt laten aan de AI, maar dat helpt je niet altijd verder. De computer zal veelal met standaard aanvallen werken en er weinig tactiek op na houden met als gevolg dat je nogal eens sterft.

    Het voordeel aan dit vele vechten komt in de vorm van alle ervaringspunten die je opdoet. Hoe meer je vecht, hoe sterker je zult worden. Dragon Quest 1, 2 en 3 zijn geen makkelijke games en de kracht die je onderweg verzamelt heb je later in de games hard nodig. Het neemt de frustratie alleen niet weg die je opdoet en laat eens te meer zien dat je hier met titels te maken hebt die uit een eenvoudiger tijdperk komen.

    Square Enix

    Dragon Quest 1, 2 and 3 Collection Review - Leuk voor de fans

    Dit laatste is dan ook hoe je deze Dragon Quest 1, 2 and 3 Collection het beste kunt omschrijven: oude games. De games zijn prima te spelen en zullen voor tientallen uren aan vermaak zorgen. Hou alleen wel in je achterhoofd dat er elementen in de game zitten die destijds revolutionair waren, maar nu voor oponthoud zorgen. Deze collectie is dan ook vooral leuk voor de Dragon Quest fan en de uitgelezen kans om kennis te maken met het begin van de toffe franchise.

    6.0

    De plus- en minpunten

    • Eindelijk (weer) aan de slag met de Erdrick trilogie
    • Drie top RPG's voor weinig
    • Karakters opgepoetst, maar de werelden niet
    • Sommige gameplay elementen zijn duidelijk verouderd
    • Iedere drie stappen een gevecht

    Dragon Quest 1, 2, 3 Collection

    Verkijgbaar vanaf 27 september 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.