Dragon Ball: Raging Blast Review

Review
donderdag, 12 november 2009 om 17:02
xgn google image
Degene die het lukt om alle zeven Dragon Balls te vinden, roept de draak Shenron op, deze laat je een wens doen. Deze wens kan uitlopen van het tot leven wekken van overledenen tot een nieuwe onderbroek. Als wij mochten kiezen, zijn wij dan tevreden met Dragon Ball: Raging Blast of hadden wij toch gewenst dat Namco Bandai met een betere game was gekomen?
Het hectische leven van Goku
Dragon Ball: Raging Blast is een vervolg op de Budokai Tenkaichi-serie. Je speelt door het gehele Dragon Ball Z verhaal heen. Het begint allemaal wanneer Raditz naar de aarde komt om Goku op te zoeken. Raditz vertelt Goku dat hij zijn broer is, en dat Goku een van de laatste personen is van een bijna uitgestorven ras in het universum, de Saiyans. Waar Dragon Ball Z: Burst Limit stopte bij de Cell Saga gaat Raging Blast door tot het einde. Zo zul je uiteindelijk ook Majin Buu tegenkomen en deze verslaan.
Dragon Ball: Raging Blast Screenshot 129705 Dragon Ball: Raging Blast Screenshot 129687 Dragon Ball: Raging Blast Screenshot 129675
Naast het hoofdverhaal zijn er ook nog een hele hoop What If Stories, hier kun je zien wat er met het universum was gebeurd als dat ene gevecht net iets anders had uitgepakt. Had je net dat ene belangrijke gevecht verloren, was het dan ook echt alleen maar dood en verderf in het universum? Of was het er alleen maar op vooruit gegaan? De What If Stories geven hier antwoord op.
Geen button bashen
Als dit je eerste Dragon Ball game is, dan is het wellicht verstandig om te beginnen in de Dojo. Hier worden alle controls uitgelegd en kun je oefenen in gevechten. Met maar enkele knoppen kun je al een heel indrukwekkend gevecht houden. Wil je echter goede combo’s uit je mouw schudden, dan zul je veel tijd in het leren van de controls moeten stoppen.

Wel jammer is dat de echt sterke aanvallen dan weer heel simpel met het rechter pookje af te vuren zijn. Je moet dan ook niet raar opkijken als de Kamehameha’s je om de oren vliegen. Toch kun je beter tijd stoppen in het leren van wrede combo’s, want daarmee houd je je tegenstander veel beter in bedwang. Met alleen button bashen kom je ook een heel eind, maar tegen sterkere tegenstanders zul je op die manier altijd verliezen.
Erg innovatief in de gevechten is Dragon Ball: Raging Blast niet. Bijna alles hebben we al eerder voorbij zien komen. Dit neemt niet weg dat het allemaal nog steeds erg goed werkt. Wat wel nieuw is, is dat de speelvelden allemaal vernietigbare omgevingen zijn. Een harde klap is al pijnlijk, maar als je dan ook nog eens door een gebergte heen geboord wordt, is het net even iets pijnlijker.
Dragon Ball: Raging Blast Screenshot 129695 Dragon Ball: Raging Blast Screenshot 127858 Dragon Ball: Raging Blast Screenshot 129473
Het ziet er goed uit
Het is Namco Bandai goed gelukt om al dit fictieve geweld weer te geven. De meest uiteenlopende acties vloeien naadloos in elkaar over. De met ki (innerlijke levensenergie) gegenereerde afstandsschoten zien er ook allemaal hartstikke scherp uit. Het enige puntje van kritiek is dat de omgevingen soms erg leeg ogen, grote vlaktes zijn hetzelfde en missen enige afwisseling. Je kunt goed zien dat de ontwikkelaar geprobeerd heeft om het gevoel van de manga over te brengen in de game. Als fan van manga zul je dus ook erg tevreden zijn met de visuele looks van Dragon Ball: Raging Blast.
Het geluid kon beter
Naast het beeld is het geluid ook een belangrijk aspect in de huidige games. Dragon Ball: Raging Blast gooit ook op dit vlak hoge ogen. De muziek wordt ingezongen door dezelfde man die dit bij vorige games ook deed en dit zal dan ook vooral voor de mensen die al langer fan zijn voor blije gezichten zorgen.
Dragon Ball: Raging Blast Screenshot 129465 Dragon Ball: Raging Blast Screenshot 127856 Dragon Ball: Raging Blast Screenshot 129477
Qua geluidseffecten had het echter net iets beter gemogen. Het geluid van de klappen en het geschreeuw van degene die ze uitdeelt, dreunen rijkelijk uit de speakers, maar het is het net niet helemaal. Er had wat meer spektakel in gemogen, het blijft nu maar een beetje karig. Een ander punt waar je je aan kan storen is de synchronisatie van de lippen. Deze is namelijk ontzettend slecht. Wie doet er nou bijvoorbeeld zijn mond open en dicht terwijl hij ‘Aaaah’ schreeuwt? Ook het keer op keer herhalen van eenzelfde zin is behoorlijk irritant na verloop van tijd.
Er is genoeg te doen
Heb je jezelf door de hele verhaallijn heen gevochten, dan ben je nog lang niet klaar. Behalve de offline en online multiplayer is er nog veel meer. Zo kun je ook nog meedoen aan de Super Batlle Trial. Hierin is het de bedoeling dat jij probeert zo goed mogelijk te scoren. Dit kan zijn in de Survival modus, waar je verschillende hordes vijanden over je heen krijgt of bijvoorbeeld de Time Attack modus waar je binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk tegenstanders knock out moet slaan. Het steeds weer verbeteren van scores is een goede drijfveer om extra tijd in deze game te besteden.
Heb je heel goed getraind en zoek je nog een andere uitdaging, dan kun je meedoen met de World Tournaments. Dit zijn toernooien waar maximaal zestien mensen aan mee kunnen doen. Win je de titel op een toernooi, dan krijg je een speciale prijs. Denk hierbij aan bepaalde items waardoor je sterker wordt of nieuwe Super Attacks. Deze items en Super Attacks kun je helemaal zelf customizen naar jouw wensen. Zo kun je voor ultieme kracht gaan door alleen maar sterke Super Attacks te kiezen, maar je kunt ook slim spelen en voor enkele Super Attacks te kiezen waardoor bijvoorbeeld je verdedigingskracht omhoog gaat.
Bestemd voor de fans
Al met al is er dus ontzettend veel te doen in Dragon Ball: Raging Blast. Het is daarom alleen maar meer jammer dat de controls wel wat moeilijk zijn om helemaal te beheersen. Dit maakt de instapdrempel voor de nieuwelingen wel erg hoog. Heb je echter eenmaal door hoe het werkt, dan staat Raging Blast gegarandeerd voor een lange tijd plezier. Ben jij een echte fan van Dragon Ball, dan zal je zeker gelukkig zijn met wat Namco Bandai gemaakt heeft van deze game. Wij zijn in ieder geval tevreden met het resultaat!
Cijfer: 6.8