Dragon Age II: Mark of the Assassin Review

woensdag, 30 november 2011 om 14:00
Dragon Age II heeft een hoop kritieken over zich heen gehad wat betreft de grote veranderingen ten opzichte van het origineel. BioWare wilde het vervolg op het goed ontvangen origineel, Dragon Age: Origins, toegankelijker maken, meer gestroomlijnd voor de grote massa. Het eindproduct werd onder de gamers wisselend ontvangen, maar wij konden de game waarderen voor wat het was. Het was namelijk nog steeds Dragon Age en dat maakte ons stiekem gezegd best enthousiast. We hebben, mede vanwege de aangename sfeer, daarom tot nu toe ook erg van Dragon Age II kunnen genieten.
Met de tweede uitbreiding, genaamd 'Mark of the Assassin', hoopt BioWare de hardcore fans echter weer terug te winnen. Dit wil de ontwikkelaar doen door hen een uitdagende uitbreiding voor te schotelen die vol zit met gevarieerde omgevingen en afwisselende gameplay-elementen. Dat klinkt als een aangename afwisseling ten opzichte van de kern die Dragon Age II hanteert. In hoeverre is dit waar? De vorige uitbreiding, Legacy, wilde hetzelfde bereiken maar kwam naar onze mening niet helemaal goed uit de verf. Is Mark of the Assassin wél aangename trip naar de Dragon Age wortels waar iedereen op heeft gehoopt?
Femme fatale
Wanneer je Mark of the Assassin hebt gedownload, vind je in het huis van hoofdpersonage Hawke in Kirkwall een geheimzinnige uitnodiging van een elf genaamd 'Tallis'. Zij blijkt tot ons grote genoegen een hele sterke sluipmoordenaar te zijn en ze sluit zich bij onze groep aan voor de rest van deze uitbreiding. Deze femme fatale wordt trouwens ingesproken door de vrouwelijke gamer Felicia Day en is op zoek naar een juweel genaamd 'The Heart of the Many'.
Dit juweel zou volgens haar verborgen liggen in een afgelegen landhuis genaamd 'Chateau Haine', dat is gelokaliseerd op een hoge berg in niemandsland, beschermd door vele gevaren. Je dacht toch zeker niet dat het je makkelijk gemaakt zou worden, toch? Inderdaad, en dat kun je wel merken aan het gevecht met dertig huurmoordenaars die ons tijdens de eerste ontmoeting met Tallis al begonnen aan te vallen. Maar goed, wij houden in ieder geval wel van een beetje uitdaging op zijn tijd.
Onervarenheid wordt bestraft
Pas echter goed op. De Hawkes onder ons die niet zo'n hoog level hebben, zullen vaak dood gaan. En hard ook. We begonnen namelijk aan Mark of the Assassin toen wij level drie waren. Groentjes in de Dragon Age II wereld dus. En dat heeft onze arme Hawke met zijn veel te zwakke team geweten. Na zo'n anderhalf uur worstelen tegen de veel te sterke vijanden die op ons pad kwamen, besloten we maar om verder te gaan met het spel zelf om zo sterker te worden. Er gaat namelijk niets boven een optimale voorbereiding.
Vijftien uur later en beresterk kwam onze zelfverzekerde Hawke, die toen level negen was, terug bij zijn huis om een nieuwe ontmoeting met Tallis aan te gaan voor het avontuur in Mark of the Assassin. Het verschil in moeilijkheid konden we duidelijk merken aangezien Hawke, die in ons geval een 'Warrior' was, er veel minder moeite mee had. De uitdaging bleef echter, want vijanden levellen rustig met je mee.
De sleutel tot succes ligt echter bij de manier waarop je te werk gaat in het gevecht. Na een goede training lukte het ons gelukkig wel en sneed onze verbeterde Hawke door de sluipmoordenaars alsof ze van boter waren. Het gevolg was dat onze Hawke meteen al een mooie opening had om eens goed met Tallis te flirten. We hebben namelijk stiekem best wel een zwak voor Felicia Day en haar zwoele stem.
Variatie van spijs doet eten
Veel tijd om onze dans der liefde uit te voeren was er echter niet, want er moet een kostbare schat gestolen worden uit een onneembaar fort. Tijd om aan de slag te gaan dus. Wat volgt is een trip die ons laat jagen op draakachtige monsters en spionnetje laat spelen op een bal. Verder moet er langs tientallen wachters geslopen worden en moeten er hersenkrakende puzzels worden opgelost.
Zoals je leest, zul je tijdens spelen van Mark of the Assassin genoeg afwisseling vinden. Een meer dan welkome afwisseling op het toch vrij bekende liedje dat je zingt in Dragon Age 2 zelf, namelijk van punt A naar B rennen om vervolgens vele tientallen opponenten neer te halen.
Niet al te snuggere wachters
Toch voelde het sluipgedeelte nogal aan als een geforceerde toevoeging om de frisse wind te kunnen laten waaien. Je wordt namelijk snel genoeg in de kraag gevat door bijzonder alerte wachters, die echter zo snugger nog niet zijn nadat je ze bewusteloos hebt geslagen. Als ze namelijk weer opstaan, dan schreeuwen ze dat hun uitrusting waarschijnlijk te zwaar was en dat ze daarom een black-out hadden. Dat zal het inderdaad wel zijn geweest...
Desalniettemin is de weg naar de kluis met daarin The Heart of the Many interessant genoeg om verveling niet te laten heersen. Je zult namelijk gaandeweg ook genoeg plotwendingen tegenkomen die jouw vermoedens op een dwaalspoor zetten. Geven we nu al teveel weg? Waarschijnlijk niet, want de conclusie ligt namelijk minder waarschijnlijk voor de hand dan het lijkt.
Moeilijk afscheid nemen
Het is jammer dat Mark of the Assassin niet zo lang duurt dan wij hoopten. Met een kleine vier uur ben je met Hawke en zijn groep wel langs het laatste baasgevecht gekomen. Daarnaast is het een gemis dat Tallis geen permanente compagnon wordt in Hawke zijn groep, terwijl hij andere gevaren moet zien te trotseren. Na al die momenten dat we met elkaar aan het flirten waren. Betekent dat dan helemaal niets voor jou, Tallis?
Maar goed. Om even reëel te blijven, er zijn natuurlijk andere personages in de game die dezelfde capaciteiten hebben als het digitale alter ego van Felicia Day, maar het blijf jammer. Ze past namelijk perfect in ons team en had een aanzienlijk toegevoegde waarde kunnen leveren.
Kort maar krachtig
BioWare heeft wat ons betreft goed geluisterd naar de kritieken van de fans en Mark of the Assassin is hiervan het resultaat. De omgevingen variëren genoeg van elkaar om de vaart erin te houden, alleen ga je er daarom juist in sneltreinvaart doorheen. Felicia Day is echter de welkome femme fatale die het verhaal op op een scherpe doch komische manier op zich draagt. Als je namelijk je best doet om te luisteren, dan zul je in deze uitbreiding een hele hoop briljante dialogen om je heen tegenkomen die menig gamer ongetwijfeld een lach op het gezicht bezorgen. Althans, als je dergelijke humor kunt waarderen natuurlijk. Het is daarom ook extra jammer dat ze ons uitzwaait na het uitspelen van Mark of the Assassin. Wellicht dat ze een terugkeer maakt in toekomstige content? We hopen het van harte, want echt afscheid nemen bestaat niet.