De tijd vliegt en de Wii is oud genoeg dat zijn games opgepoetst worden voor modernere hardware. Nintendo trapt 2025 af met een HD versie van Donkey Kong Country Returns. Maar hoe bevalt deze nieuwe versie van de game?
Donkey Kong-fans hebben al een tijdje geen gloednieuwe game mogen verwelkomen, maar de Switch is wel een fijn systeem om te hebben als je van Donkey Kong Country houdt. Met de originele SNES-trilogie op Switch Online en een port van Tropical Freeze is er eigenlijk maar één groot gat in het aanbod. Donkey Kong Country Returns HD vult dat gat.
Wie bekend is met de Wii-versie of Donkey Kong Country in het algemeen zal niet verbaasd zijn door het verhaal. De bananen van Donkey Kong worden gestolen, al is het niet door de Kremlings, maar door de Tiki Tak Tribe, een groep levende muziekinstrumenten die de bewoners van DK Island hersenspoelt en tegen Donkey Kong keert. Gelukkig voor Donkey Kong heeft hij zelf niet genoeg hersens om te spoelen, zodat hij samen met Diddy Kong zijn bananen terug kan halen.
Dat avontuur ontvouwt zich als een 2D-platformer, een genre waarbij menig Nintendo-fan vast denkt aan Mario. Maar vergis je niet: Donkey Kong Country Returns HD is geen Mario-game in jungle-thema. Donkey Kong Country is wat pittiger, een game voor wie een 2D-platformer voor gevorderden zoekt, zou je kunnen zeggen.
Donkey Kong loopt minder hard en springt minder hoog dan Mario. En waar de loodgieter vaak opties heeft om zijn terugkeer naar vaste grond uit te stellen, valt Donkey Kong als een baksteen nadat hij het hoogtepunt van zijn sprong heeft bereikt. Diddy Kongs jetpack zorgt voor wat meer tijd in de lucht, maar kan je vaak niet redden van een grote inschattingsfout.
In co-op zijn de twee Kongs bovendien apart te besturen door twee spelers. Degene die Donkey Kong bestuurt zal zich dus helemaal zonder Jetpack moeten redden. Maar vrees niet: dit is geen game waarin de dood van één speler alles bepaalt. Zolang er één Kong in leven is en de voorraad levens strekt, eindigt het level niet en kunnen spelers steeds opnieuw terugkomen om verder te spelen.
Als het allemaal wat lastig klinkt, kun je wanneer je de game voor het eerst opstart voor Modern Mode kiezen. Deze modus, geïntroduceerd in de 3DS-versie van de game, geeft je extra health zodat je lastige secties van een level hopelijk wat beter kan overleven. Vergis je alleen niet: dit is geen modus die elke uitdaging trivialiseert. Je krijgt uiteindelijk maar één extra hartje per Kong en die gaan je niet redden als je in een bodemloos gat valt.
Het blijft dan ook verstandig om goed beslagen ten ijs te gaan en dat doe je door te winkelen bij Cranky Kong. Hij verkoopt levens, maar ook items waarmee je tijdelijk extra health kunt krijgen, of waarmee de mijnkarretjes en rocket barrels die je in sommige levels vindt een klap kunnen incasseren voordat ze helemaal crashen.
De levels met mijnkarretjes en rocket barrels behoren tot de lastigste van de game. Je hebt in deze levels niet echt de gelegenheid om een sprong eerst goed af te wegen. Het voertuig waar je op zit gaat genadeloos vooruit en jij moet alleen maar springen (in het geval van het mijnkarretje) of je vlieghoogte aanpassen (bij de rocket barrel). Deze levels kunnen levens vreten voordat je weet hoeveel eerder of later je precies op de knop moet drukken.
Vooral de rocket barrel levels vielen bij ons uiteindelijk niet bijzonder goed in de smaak. Je kunt erg slecht inschatten of je nog precies op tijd bent met optrekken of juist net te laat en hetzelfde geldt als je jezelf een beetje moet laten zakken wanneer je op het plafond afstevent.
Alles wat je raakt in deze levels kost je meteen een leven. Ja, Cranky Kong verkoopt items om dat te voorkomen, maar als je die allemaal hebt gebruikt met nog een flink stuk level te gaan, ben je eigenlijk terug bij af. Dan kom je toch steeds dichter bij de neiging om dan maar Super Kong op te roepen, die het level voor je uitspeelt zodat je verder kan.
Dat inschatten van wanneer je te dicht bij het gevaar bent, is soms ook lastig tijdens bossgevechten. De hitboxes van een boss zijn soms net wat onduidelijk en naarmate je verder komt in een gevecht is de zwakke plek van de boss korter blootgesteld. Daardoor moet je soms gevaarlijk dichtbij zo’n hitbox staan om een kans te krijgen om jouw aanval te laten slagen. Maar ja, sta je veilig, of gaat dit toch je laatste hartje kosten?
Frustraties met de rocket barrel waren gelukkig meestal snel weg wanneer we weer een gewoon level mochten spelen. De game heeft een fraai sfeertje (waar de soundtrack ook goed aan bijdraagt) en wanneer een level klikt kun je in een mooie flow van kunstig aaneengeschakelde sprongen raken. Bovendien is het juist omdat Donkey Kong Country niet zo vergevingsgezind is als Mario, ook echt lekker wanneer je een nieuw checkpoint bereikt nadat je een paar lastige obstakels hebt overwonnen.
Toch is het hier ook tijd voor een kleine kanttekening: de plek van checkpoints is soms gek. Of liever gezegd, het DK-tonnetje waarmee je Diddy terug kunt krijgen als je hem kwijtraakt staat soms op een gekke plek vergeleken met het checkpoint.
Soms staat de ton pal naast het checkpoint, eigenlijk het ideale geval. Dat dat niet altijd zo is, is op zich begrijpelijk: je wil immers niet dat de game te makkelijk wordt. Maar we hadden geregeld toch het idee dat de DK-ton verkeerd stond. Als de ton ongeveer midden tussen twee checkpoints stond, kwam het veel voor Diddy erg handig was geweest in het stukje voor de ton, maar eigenlijk niet nodig was na de ton.
Je kunt bij een Nintendo-remaster vaak aan de titel zien hoeveel werk erin zit. Een titel met Deluxe of Remastered betekent vaak een nieuwe modus of aangepaste textures of 3D-modellen. HD daarentegen brengt de game naar een modernere visuele standaard en verandert verder weinig tot niets.
Dat is ook het geval in Donkey Kong Country Returns HD. Wie alleen de Wii-versie kent zal misschien wat nieuwe dingen tegenkomen, maar die zijn veelal afkomstig uit de 3DS-versie. Dat doet geen afbreuk aan het feit dat de HD-opknabeurt fraai gedaan is. De game ziet er strak uit en we hebben geen ongeregeldheden opgemerkt op het gebied van performance.
Voor wie Donkey Kong Country Returns hoog op de lijst van favoriete games staat is de HD-versie absoluut het spelen waard. Het is de game die je kent, maar dan mooier. Ook nieuwkomers kunnen in deze game zeker zien waarom Donkey Kong Country vaak genoemd wordt als een reeks waarvan wel weer eens een nieuw deel mag verschijnen.
Maar juist voor die nieuwkomers had de HD-versie misschien wat meer mogen durven. Want hoewel de game op zijn best een heerlijke 2D-platformer is, kan iets als de rocket barrel of een onhandig geplaatst checkpoint echt zorgen dat je de hele game eventjes niet meer ziet zitten. Dat gevoel is meestal tijdelijk, maar misschien had Donkey Kong Country Returns de details van het origineel nog wat onder de loep kunnen nemen.