Disney Universe Review

dinsdag, 08 november 2011 om 13:00
Disney bestaat inmiddels al ruim 88 jaar. Hierdoor zijn er een hoop aparte werelden beschikbaar die je in een game kan stoppen. Disney Universe, de nieuwste game van Disney Interactive Studios, laat je kennismaken met al deze werelden. Pure magie zoals we dat van Disney gewend zijn, of meer een wanhopige poging om geld binnen te harken tijdens de feestdagen?
Door de jaren heen zijn er al diverse games geweest rond de vele Disney-films. Nog nooit was er echter een game waarin je al deze films kon herbeleven, tot voor kort. Want met Disney Universe in de schappen is dat tot op zekere hoogte wel mogelijk. Tot zekere hoogte? Ja, want het spel is niet wat je verwacht van de magie van Disney, helaas.
Vrijwel geen verhaal
Op het moment dat je Disney Universe in je console schuift en de game opstart, word je verwelkomd door een vrolijke blauwe kubus, genaamd VIC. Hij laat je een aantal bekende Disney-films zien en vermeldt daarbij dat jij daarin de hoofdrol gaat spelen. Tijdens het introductiefilmpje wordt heel Disney Universe overgenomen door HEX, een slechte alter ego van VIC. Aan jou de taak om dit weer recht te zetten.
Waar zijn de klassiekers?
Tijd dus om iedere filmwereld te betreden en de aangerichte schade weer recht te zetten. Zonder downloadbare content kent het spel zes films, met iedere drie levels die weer drie gebieden herbergen. Ondanks dat het allemaal bekende films zijn, zoals Pirates of The Carribean, Aladdin en WALL-E, ontbreken de echte oude Disney klassiekers zoals Pinoccio, Bambi en niet te vergeten Dombo. Natuurlijk kennen de kleinere gamers onder ons deze films niet, maar voor de oudere filmliefhebber is het een groot gemis.
Herken de film
Na eenmaal een film uitgekozen en het level betreden te hebben, is het nog maar de vraag of je de films zult herkennen. Tijdens het spelen viel namelijk op dat er wel wat bekende objecten en vijanden uit de films in het spel zitten, zoals de zakhorloges uit Alice in Wonderland of hyena's uit de Leeuwenkoning, maar daar hield het verder ook wel mee op. Helaas zijn er geen bekende scenes of omgevingen waaraan je kunt zien om welke film het draait. Jammer, want je speelt toch echt de hoofdrol in de Disney films.
Ook al geen bekende Disney personages
Helaas ontbreken er ook bekende Disney personages. In geen enkel level zul je een van de vele bekende karakters tegen het lijf lopen. Waar is de lollige Mickey Mouse, de altijd pech hebbende Donald Duck, de lompe Goofy of meer recent; de bezopen Jack Sparrow? Helaas zul je ze nergens tegenkomen. In plaats daarvan kun je wel een kostuum van hen aantrekken. Ja, een kostuum, want je speelt niet als de personages zelf maar als een zogenaamde bezoeker. Als bezoeker kun je gelukkig wel uit tal van pakjes kiezen om de werelden te betreden. Zo kun je bijvoorbeeld ook als Zazoo uit Aladdin rondlopen in Monsters Inc., of als Simba uit De Leeuwenkoning in WALL-E. Doordat de personages niet in de levels zelf aanwezig zijn lijkt het spel nog minder met Disney te hebben.
Van A naar B
Maar genoeg over de inhoud van het spel zelf, laten we het eens hebben over de gameplay. Gedurende de levels zul je allerlei opdrachtjes moeten voltooien om van punt A naar punt B te komen. Al deze opdrachten zijn verschillend, maar houden in principe het volgende in: pak object A, breng dat naar object B en voeg ze samen, loop of schiet een obstakel kapot en op naar de volgende opdracht. Ondertussen kom je ook nog wat vijanden tegen en hier en daar een eindbaas, maar het stelt allemaal niet veel voor. Hoewel de kleinste gamers onder ons zich waarschijnlijk uren kunnen vermaken met dit spel, voelt de game voor een wat serieuzere gamer veel te eentonig aan. Het is dan ook jammer dat er weinig variatie in het spel zit en je constant bezig bent met hetzelfde.
Leuke AI
Hoewel de gameplay erg eentonig is, moeten we het spel wel meegeven dat de Artificial Intelligence (AI) erg leuk is uitgewerkt. De vijanden zijn niet erg slim, maar ze gaan wel aan de haal met alle objecten in het level. Was je zojuist bezig de loop van een kanon naar de overige delen van het schietgerei te slepen? Dan loop je zomaar de kans dat deze opeens helemaal aan de andere kant van het level ligt. Ook lopen er allerlei beesten rond in het spel, deze gebruiken de vijanden ook om jou aan te vallen. Origineel!
Geen online co-op!
Wat misschien wel het leukste aan Disney Universe is, is dat het spel bedoeld is om met meerdere personen te spelen. Maar waar Eurocom, de ontwikkelaar van het spel, dan weer meteen de mist mee in gaat is dat het spel geen online co-op heeft. Hierdoor ben je dus verplicht om meerdere controllers in huis te halen of vrienden verzoeken er een mee te nemen.
Grafisch net een tekenfilm
Gelukkig is er ook nog iets positiefs te melden over Disney Universe. Het spel is namelijk grafisch erg aandoenlijk en past geheel bij de stijl van Disney. Het is niet zo mooi als de AAA-titels maar dat hoeft voor deze game ook niet. Disney zou namelijk Disney niet zijn als de graphics niet zouden lijken op tekenfilms. Dat is in dit geval dan ook zo. Zo zijn de sets fantasievol in elkaar gezet en zul je gegarandeerd de kostuums kunnen linken aan het personage die ze moeten voorstellen.
Bijpassende muziek, vervelende stemmen
Ook de muziek past erg goed bij de levels, hoewel het wel je ene oor in gaat en het andere weer uit. Tijdens het spelen zul je de muziek wel horen, maar echt pakkend is het niet. Hiermee is dan ook wel alles gezegd over de muziek, welke uiteraard niet kan opboksen tegen de muziek uit de films zelf. Helaas is de voice-acting erg matig. Zo zijn alleen VIC en HEX ingesproken en zijn er een aantal effecten op hun stem losgelaten zodat deze nogal digitaal klinken. Enorm vervelend, zeker omdat er maar slechts enkele zinnetjes zijn welke constant herhaald worden in het hoofdmenu. In de levels zelf zitten namelijk geen dialogen.
Genoeg content
Gelukkig zul je aan het geluid dan ook niet ergeren tijdens het gamen, want er is genoeg content verstopt. Zo zijn er per level twee kostuums verstopt, en is het mogelijk om muziek en concept-art vrij te spelen door spulletjes te verzamelen die door de levels heen zijn verspreid. Daarnaast kent ieder level zijn eigen Challenge, waarin je een minigame moet spelen. Helaas zijn deze Challenges niet heel erg boeiend en krijg je er alleen maar een aantal muntjes en een medaille voor.
Waar ging het mis?
Met een titel als Disney Universe zou je een hele hoop kunnen doen. Helaas is de titel nogal misleidend omdat het spel vrijwel niets met Disney te maken heeft. Oké, je loopt door de sets van wat films in een kostuum van een Disney personage, maar daar houdt het dan ook meteen mee op. Hoewel de kleinste gamers onder ons het spel waarschijnlijk uren kunnen spelen, prikken de wat serieuzere gamers zo door de titel heen. Erg jammer, want er had veel en veel meer in kunnen zitten.
Cijfer: 3.5