DiRT 3 Review

Review
zondag, 05 juni 2011 om 20:00
xgn google image
De DiRT franchise is alweer bij het derde deel aanbeland. Met twee heel hoog scorende DiRT games in het verleden zal Codemasters diep door het stof moeten om met DiRT 3 nog een topper neer te zetten. Aan stof en zand ontbreekt het in ieder geval niet in deze game, maar zal dit genoeg zijn?
Net na het uitkomen van Colin McRae: DiRT stierf rallyrijder Colin McRae tijdens een tragisch helikopterongeluk. DiRT 2 droeg ook de naam van de succesvolle rallyrijder, als eerbetoon, maar hier kwamen andere rallyrijders in aan bod, namelijk Ken Block, Travis Pastrana, Tanner Foust en Dave Mirra. Ken Block, die voornamelijk bekend staat om zijn gelikte trucjes op YouTube, eist in DiRT 3 een hoofdrol op. Het blijft echter niet alleen bij het horen van zijn stem in de menu’s, we kunnen nu zelf ook coole trucjes uitvoeren met een rallywagen op afgesloten gebieden, om ze vervolgens zelf op YouTube te plaatsen. Dit is niet zomaar een kleine toevoeging aan de game, hier pakt Codemasters behoorlijk groots mee uit.
Stunten met auto's
Deze vorm van rijden wordt Gymkhana genoemd en is sowieso erg vermakelijk om te zien, maar nog leuker om zelf uit te oefenen en daar krijg je meer dan genoeg mogelijkheden voor in DiRT 3. Zo zijn er tientallen missies uit te voeren op een groot afgelegen terrein waar je net zo lang over mag doen als je zelf wilt. Echter gebeurt dit ook in tijdverband waarin je onder een vooraf bepaalde tijd klaar moet zijn met een circuit.
Dit circuit bestaat uit objecten waar je in de meeste gevallen omheen moet driften of overheen moet springen. Zie het als een honden parcours, waar een hond van de één naar de andere hindernis sprint. De kwaliteiten die je met het driften ontwikkeld zijn niet alleen bruikbaar in Gymkhana races, ook tijdens het rally racen komt dit van pas, waardoor de implementatie van de Gymkhana modus in DiRT 3 erg goed gekozen is. Natuurlijk is dit alles zowel online als offline te spelen.
Het zand op
Hoewel Gymkhana een belangrijke rol eist, gaat het in DiRT 3 natuurlijk hoofdzakelijk om het racen in snelle rallywagens op smalle zandweggetjes. Dit gebeurt in een carrière modus. Hierin komen we in eerste instantie vier spannende seizoenen tegen die elk bestaan uit vier kampioenschappen, waarvan de laatste de 'grande finale' is. Hierdoor bevat een seizoen zo’n twintig races die af en toe ook weer onderverdeeld zijn in meerdere races. Door bij alle races een goed einde neer te zetten, speel je later in de carrière modus nog enkele kampioenschappen vrij.
Voordat je met een race begint hoef je niet eerst te controleren of je naar de WC moet, want met races van gemiddeld zo’n twee á drie minuten, vaak zelfs nog korter, heb je genoeg pauzes tussendoor. De pauzes tussen de races worden versterkt door de toch wel lange laadtijden en dit terwijl de game vrolijk ruim drie gigabyte van een PlayStation 3 harde schijf in beslag neemt. Niet dat dit enorm veel is, maar toch.
In de carrière modus dien je de races zo hoog mogelijk te eindigen in het klassement om zoveel mogelijk carrièrepunten in de wacht te slepen, want met deze punten speel je races voor later in het seizoen vrij. Door de matige moeilijkheidsniveaus sluit je het eerste seizoen al vrij snel af met een gouden medaille. Doe je iets meer je best, dan zit een platina medaille er wellicht ook wel in, maar deze is toch zeker al wat lastiger te behalen. Ben je een race liefhebber, begin je carrière dan direct goed door het hoogste moeilijkheidsniveau te kiezen, want gouden medailles winnen met je sloffen aan is na verloop van tijd ook geen uitdaging meer.
Nog niet ultiem
Als je tegenstanders je in de nek gaan hijgen, krijg je pas door dat het maken van perfecte bochten en het recht laten rijden van je rallyauto van essentieel belang is. Een foutje is namelijk snel gemaakt, al kun je deze dan wel weer terug draaien met behulp van de Flashback optie. Deze optie is in vergelijking met DiRT 2 een stuk soepeler geworden.
Doordat in veel circuits overgangen zitten van zand naar asfalt, is het altijd even aanvoelen hoe ver je kunt gaan met gas geven om vervolgens de handrem iets aan te trekken, waardoor je strak door de bocht gaat. Helaas maakt de soms aanwezige regen geen modderboel van de circuits, waardoor remwegen achterwege blijven. Naast de toch al wat realistischere rijervaring ten opzichte van DiRT 2 had dit wel voor de ultieme rallygame kunnen zorgen, een gemiste kans dus. De aanwezige weerseffecten en het racen in het donker zijn wel weer goed uitgewerkt. Vooral dit laatste is leuk, maar ook wel even wennen, want het enige licht tijdens een race komt van de lampen van de auto, wat voor een erg cool effect zorgt.
Grafisch kan het beter
Het viel ons wel op dat er geen sprongen zijn gemaakt op grafisch gebied. Wel komen er nu meer details naar voren, maar over het algemeen schiet de game hier tekort, wat nou direct ook weer niet wil zeggen dat de game er lelijk uit ziet.
Waar wij wel over te spreken zijn is het menu, welke er eenvoudig maar toch erg strak uitziet. Zeker in vergelijking met DiRT 2 is dit een grote verbetering. In het vorige deel werd het menu namelijk interactief weergegeven in een camper. Nu blader je door het menu zoals je ze kent uit de meeste games, gewoon lekker eenvoudig en een stuk sneller. Vooral met achtergrondmuziek is het geen kwelling om door het menu te bladeren, iets dat je vaak zult moeten doen.
Heerlijk geluid
Ditzelfde geldt voor de motorgeluiden die de auto’s stuk voor stuk produceren. Vooral bij de snellere auto’s gaat het flink tekeer onder de motorkap, als autoliefhebber zul je hier geen genoeg van krijgen. Bij het kiezen van een evenement worden er automatisch enkele rallyauto’s geselecteerd waaruit gekozen kan worden. Deze auto’s speel je vrij door races te winnen, hier komt verder geen geld aan te pas. Hoe meer races je wint, hoe hoger jouw status wordt in de rally wereld en hoe meer fabrikanten toekomst in jou zien. Dit uitten de fabrikanten door jou te voorzien van bijvoorbeeld een nog snellere auto. Al deze auto's zien er erg goed uit met veel details, iets waar DiRT 2 ook al goed in was.
Leuke details
Met deze snelheidsmonsters maak je onder andere de landen Kenia, Finland, Noorwegen en Monaco onveilig. Stuk voor stuk zien de circuits er netjes uit, maar zoals al eerder gezegd had dit toch wel beter gekund. Leuke details zijn de hekken en de hooibalen die - hoewel in beperkte mate - omver gereden kunnen worden en de mensen die net voordat je voorbij komt racen nog snel naar de andere kant rennen. Dat is een leuk effect, maar verder is het publiek niet echt actief. Ze staan vaak maar roerloos aan de kant.
Oppassen voor zombies!
Uiteraard kan er ook online geracet worden. Hier werkt alles ongeveer hetzelfde als in de singleplayer, al blijven hier de kampioenschappen achterwege en wordt er een race gestart via een lobby. Hier kunnen maximaal acht mensen aan deelnemen, inclusief jijzelf. Zodra je online gaat kan er gekozen worden voor Jam Sessions, de grote fun modus, en de Pro Tour. Zoals de naam al doet vermoeden gaat het in die laatste modus de professionele kant op. Een groot minpunt dat wij direct tegen kwamen bij het starten van races zijn, opnieuw, de laadtijden. Niet alleen voordat een race gestart wordt ben je een tijdje verder, ook als een race afgelopen is wordt er enig geduld gevraagd.
Als je na het wachten aan de start staat, kan de strijd beginnen. Degene die de lobby heeft aangemaakt bepaald het circuit en de regels, maar ook het type race. Naast de normale rallymodi is er namelijk ook een heuse Party optie. Hierin vind je bijvoorbeeld de modus Outbreak terug, waarin één auto een zombie is die de andere auto's moet infecteren met een virus door er keihard tegenaan te knallen. Dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot, want iedereen maakt zich uit de voeten. Dit is zo nu en dan erg leuk om te doen.
Net als in de singleplayer, kun je ook in de multiplayer punten halen. Deze worden gewoon bij je eigen carrièrepunte opgeteld. Op deze manier is de hele game met elkaar verbonden, waardoor DiRT 3 zowel offline als online erg leuk is om te doen.
Weinig vernieuwing, maar wel weer ijzersterk
Codemasters is er opnieuw in geslaagd om een goede rallygame neer te zetten. De Gymkhana modus is van grote toegevoegde waarde en het racen op smalle zandweggetjes werkt ook in dit deel erg goed. Hoewel het er grafisch zeker niet lelijk uit ziet, had dit toch wel wat strakker mogen zijn. Ten opzichte van DiRT 2 is DiRT 3 simpelweg geen grafisch hoogstandje. Al met al is DiRT 3 wel een hele goede game, maar zitten er te weinig vernieuwingen in om het genre naar een nieuw niveau te tillen.
Cijfer: 8.5