Destruction Allstars Review - Chaotische verwoesting

maandag, 08 februari 2021 om 14:00
destruction allstarsf1612205303
Via PS plus hebben we de afgelopen jaren al veel leuke, vermakelijke games gratis gekregen. Destruction Allstars is de meest recente toevoeging aan het lijst, maar kan het wel echt omschreven worden als een klassieker?
De afgelopen jaren hebben we via PS plus veel interessante titels mogen verwelkomen. Zo was er in de eerste paar maanden van de PS4 een klein spelletje genaamd Rocket League gratis en dat werd natuurlijk een gigantische hit op meerdere platforms. Hetzelfde hebben we afgelopen zomer ook gezien met Fall Guys: Ultimate Knockout. De laatste game uit deze reeks is Destruction Allstars en hoewel de game hartstikke leuk is, schiet het op veel vlakken flink tekort.
De game zal dan ook geen plek krijgen in deze lijst met klassiekers. Sterker nog, de game mag al blij zijn als het een voldoende krijgt. Naast de leuke gameplay en vermakelijke visuele elementen zitten er namelijk ontzettend veel haken en ogen aan Destruction Allstars. Het is eigenlijk best wel jammer, omdat de game veel potentie toonde toen die werd aangekondigd.
destruction all stars lupita

Leuke gameplay

Laten we beginnen met een van de dingen die echt goed is aan Destruction Allstars: de gameplay. De game is namelijk simpel gezegd gewoon heel leuk om te spelen. Het is geen game die je urenlang achter elkaar zal spelen, maar het is zeker wel vermakelijk om een uurtje per dag bezig te zijn met Destruction Allstars. Waardoor de game niet geschikt is voor lange speelsessies komt vooral door een tekort aan gamemodi en variatie binnen gamemodi.
Van de vier gamemodi lijken de twee team-based activeiten veel te veel op elkaar. Het verschil is eigenlijk verwaarloosbaar. De twee solo opties zijn wel heel leuk en divers van elkaar. Vooral Mayhem is gewoon een paar minuutjes puur plezier terwijl je door de arena scheurt en je tegenstanders probeert te verwoesten. Het is precies de juiste mix van chaos en simpel vermaak.
Diversiteit is ook wel een probleempje als het aankomt op de verschillende helden die je kan spelen. Hoewel iedere held zijn eigen abilities en breakers heeft, voelen ze bijna allemaal hetzelfde aan. Sommige helden zijn ook overduidelijk beter dan de anderen waardoor de balans soms een beetje zoek is. Je kan wachten op de lobby's die volzitten met Lupita's, Blue Fang's, Hana's en Jian's. Momenteel is iedereen nog aan het puzzelen welke held het beste is, maar de kans is groot dat deze helden het voortouw zullen nemen. Het lichtpuntje bij de helden is dan wel weer dat ze allemaal uniek zijn als het aankomt op uiterlijk en persoonlijkheid.
mejores personajes destruction allstarsf1612349588

Matige uitwerking

De gameplay mag dan misschien heel leuk zijn, de uitwerking is op zijn zachtst gezegd matig. Zoals eerder gezegd is Destruction Allstars niet heel leuk om lang te spelen en dat heeft er ook gewoon mee te maken dat het gewoon snel verveelt. De gameplay mag dan ook lekker soepel zijn en leuk, maar als je niet genoeg variatie hebt dan kan je net zo goed kijken hoe verf aan het drogen is.
Eigenlijk verwacht je meer van een ontwikkelaar als Lucid Games die bijdraagt aan grote titels zoals Apex Legends. Je zou namelijk denken dat ze wat leren van de goede en slechte dingen die in die game zitten. De slechte dingen zullen ze ongetwijfeld wat van geleerd hebben, maar van de goede dingen hebben ze praktisch niks overgenomen. Vaak weet je al hoe een ronde gaat uitpakken in Destruction Allstars voordat het begint en dat is met een game als Apex Legends gewoon simpelweg niet het geval.
Na een paar keer spelen zal je de team-based activiteiten waarschijnlijk ook links laten liggen omdat het niet altijd leuk is om te spelen. Met je vrienden is het interessant, maar in je eentje spelen is in die activiteiten niet te doen. Het levert op het einde van de dag meer frustratie op dan plezier of je moet er echt van houden dat je de tegenstander de grond intrapt of dat je zelf de grond ingetrapt wordt. Er is in dat opzicht geen balans in de teams te vinden.
destruction allstars tier list twnkler10t 640x360

Wanpraktijken

Destruction Allstars is in essentie geen slechte game en zal je absoluut meer dan genoeg vermaak opleveren, maar pas op, want er zit een flink addertje onder het gras. De game lijdt namelijk aan een heel naar microtransactiesyndroom. Je kan van microtransacties houden, je kan ze haten, maar tegenwoordig zijn ze een groot onderdeel van de gamewereld geworden.
Het probleem zit er ook niet in dat microtransacties een onderdeel zijn van de Destruction Allstars, dat is te begrijpen. Dat de microtransacties van toepassing zijn op content die een verhaal geeft aan de karakters is veel zorgwekkender. Sterker nog, dat zijn gewoon wanpraktijken. Je kan content die standaard in de game hoort te zitten niet verschuilen achter een paywall. Om het nog erger te maken is de content niet eens bijzonder of interessant. Het enige wat je krijgt zijn een paar uitdagingen met een matig verhaaltje tussen twee van de helden.
De enigste beloning die je ook krijgt zijn wat skins en hebbedingetjes, maar niks bijzonders. Nu zal je misschien zeggen dat de game in februari en maart gratis is via PS Plus en dat het logisch is dat ze wat willen verdienen. Compleet begrijpelijk inderdaad, maar dat doe je niet door content achter een paywall te zetten. Skins en andere cosmetische voorwerpen zijn prima, maar hoe het nu is, is niet de bedoeling. Zeker niet als je bedenkt dat Destruction Allstars in april gewoon voor de volle prijs van een nieuwe PS5 game moet verschijnen.
destruction all stars guia

Destruction Allstars Review - Matige Vermakelijkheid

Als je alles bij elkaar optelt en aftrekt dan kom je uiteindelijk op een game die gewoon matig is. Destruction Allstars biedt niks wat echt innovatief is of andere ontwikkelaars uitdaagt om betere games te produceren. Dat de game leuk is om te spelen wordt overschaduwd door een gebrek aan content bij launch en een tekort aan variatie in de verschillende levels en gamemodes.
Als kers op de taart vond Lucid Games het dan ook nog eens nodig om Destruction Allstars vol te proppen met microtransacties. Waar in essentie dus niet veel mis mee is, maar wel als je content achter een paywall gaat zetten terwijl er al een tekort aan content is. Tipje voor Lucid Games: kijk naar Fall Guys of Rocket League, games die gratis op PS Plus verschenen, razend succesvol werden en geen content achter een paywall hoefden te stoppen om veel geld te verdienen.
Cijfer: 5