Deliver Us From Evil Review

donderdag, 02 oktober 2014 om 16:56
Exorcisme is een spannend fenomeen. Mensen kunnen opeens bezeten worden door gekke geesten, beter gezegd demonen. Een thema dat centraal staat in de horrorfilm Deliver Us From Evil. Hoewel horror, eigenlijk is de film een combo van horror en politiemisdaad.
Deliver Us From Evil is een film waarbij regisseur Scott Derrickson zich heeft laten inspireren door een boek van Ralph Sarchie. De - van oorsprong - politieagent schreef dertien jaar geleden het boek Beware The Night waarin hij ervaringen uit zijn carrière op schrift stelde. Tegenwoordig is hij demonenjager. Ja, echt waar.

Paranormale avonturen in Deliver Us From Evil

Je gelooft er in of niet, maar de essentie van een film als Deliver Us From Evil is natuurlijk simpel: de kijker bang maken. Dat angst aanjagen slaagt ten dele. Met producent Jeff Buckheimer aan het roer zit je al snel goed. En credits gaan uit naar een zeer strakke en overtuigende montage. De beelden gaan naadloos in elkaar over waardoor je je als kijker de ene seconde in een comfortabele zithouding begeeft, en één seconde later op het puntje van je stoel zit. Want shit, er gebeuren creepy dingen!
Zonder teveel te willen spoilen is er iets gaande met drie mensen, waarbij de oorsprong van het demonische avontuur zich bevindt in Irak, dit naar het boek van Sarchie. Hoe de paranormale vork in de steel zit, gaan we natuurlijk niet uit de doeken doen. Maar dat er iets niet in de haak zit, wordt al snel duidelijk.
Deliver Us From Evil

Bana niet sterk

Hoofdrolspeler is Eric Bana, die agent Sarchie speelt. Hoewel Bana zich al ruimschoots heeft onderwezen in films, komt zijn acteerprestatie in Deliver Us From Evil niet goed uit de verf. Het is overtuigend dat hij een man is van weinig woorden en de nare shit van het politiegebeuren als een zware last op zijn schouders draagt. Dat geloof je als kijker wel. Maar het New Yorkse accent komt bij vlagen niet goed over, zonde.
Zijn twee medespelers komen daarentegen beter tot hun recht. Dit is zijn politiebuddy Butler (Joel McHale) die lekker luchtig in het leven staat, een groot contrast met Sarchie. En de show wordt pas echt gestolen door Edgar Ramirez als Mendoza, een demonenjager. Het zijn deze drie mannen die keihard hun best doen om het paranormale kwaad te bestrijden, iets wat lastig is als Sarchie zelf steeds verder in de ellende terechtkomt. Hij is gevoelig voor het meekrijgen van paranormale signalen. En die gevoeligheid betekent dat zijn gezin misschien niet heel lang veilig is.

Spanning door inzet van beesten

Het verhaal zelf is niet heel overtuigend, maar boeiend genoeg om te volgen. Sommige jump scares zijn clichématig, zoals een kattenschreeuw in het donker. Toch zijn er genoeg andere momenten die weten te verrassen. De manier waarop er met dieren wordt gespeeld is verfijnd. Continu wordt er een horroreffect gecreëerd door 'iets' te doen met beesten. Denk aan een leeuw, een kat of een rat die plotseling opduikt. Tof feitje is bovendien dat er is gefilmd in de oudste dierentuin van New York, namelijk Bronx Zoo. Iets wat al sinds 1980 niet meer gebeurd was nadat de film Altered States was opgenomen. De sfeer in dat oude park komt op doek wel over; een lugubere mysterieuze en beklemmende sfeer heerst zodra Sarchie er rondloopt.
Deliver Us From Evil

Even wat excorcisme tussendoor

Verwacht echter niet te veel horror. Naast de enge momenten zijn er ook gewoon 'normale' scènes, waarbij Deliver Us From Evil doet denken aan een politiefilm, waarbij een agent jaagt op een slechterik. Ga Deliver Us From Evil kijken als je geïnteresseerd bent in exorcisme of in de stemming bent voor even iets spannends tussendoor. De film is zeker niet verkeerd, maar ook niet eentje waarvan je 's nachts wakker ligt, laat staan dat de beelden nog dagen door je hoofd blijven spoken.