Defunct Review - Eenwieler zonder zijwieltjes

maandag, 08 februari 2016 om 16:01
Als Wall-E, Grow Home en Trials een kindje zouden krijgen, dan was het resultaat een creatie genaamd Defunct. Defunct is een platform game van ontwikkelaar Freshly Squeezed en publisher Soedesco, dat al 2 jaar in ontwikkeling is. Maar was het die 2 jaar waard? Lees in deze Defunct review of we de game konden bijhouden!
De wereld zoals wij die kennen is vergaan, het tijdperk van de mensheid is voorbij. De wereld kent geen levende wezens meer en alles dat beweegt bestaat uit bouten en moeren. Het lege en mechanische van deze wereld voelt in het begin benauwd aan, maar gaandeweg de game leer je het te omarmen door de vriendelijke bewoners van de planeet.

Ver van huis

In Defunct speel je een éénwielige robot die per ongeluk uit zijn thuis, een groot ruimteschip dat afval bergt, is gevallen. Het robotje moet zijn weg naar het ruimteschip weer terugvinden voordat deze de planeet verlaat. Hierbij komt je mechanische personage in een grote diversiteit aan omgevingen. Van woud tot stortplaats, ieder gebied heeft zijn eigen speelstijl en wordt op een geheel onderscheidende manier weergegeven.

Rustgevend kleurenpalet

De grafische stijl van Defunct valt te vergelijken met Grow Home. Het is een game die uit vrij simpele vormen bestaat, maar juist deze simpliciteit en het felle kleurenpalet geven de luchtigheid van de game weer. De game ziet er visueel gezien uitnodigend en uniek uit. Elke omgeving ademt zijn eigen sfeer, maar waar je ook komt, de charmes van het spel blijven je verbazen. Het is in ieder geval geen straf om door deze gebieden heen te rijden, die vaak groter zijn dan gedacht.
Defunct review

Zwaartekracht als beste vriend

De gameplay van deze game staat echter haaks op de simpele vormen en het rustgevende gevoel dat de omgevingen uitstralen. Het unieke aspect is dat je het eind van het level moet zien te behalen met niks anders dan goed om te gaan met zwaartekracht en momentum.
Het spel kom je namelijk door, door als je een heuvel afgaat met je robotje momentum op te bouwen waardoor je vaart maakt om obstakels te overwinnen. Mocht je echter weer heuvel opgaan raak je een groot deel van deze snelheid kwijt.
Je snelheid kan tijdelijk geboost worden door speciale turbovoorwerpen genaamd Enerjuice. Mocht dit allemaal niet baten kan je bij uiterste gevallen de trage hulpmotor gebruiken om je weer naar hoogtes te brengen of om langzaam je weg naar het einde van het level te vervolgen.

Need for Speed: Puzzleground

Defunct heeft twee soorten speelstijlen waarbij er rekening wordt gehouden met de speler. Zo is het mogelijk om het makkelijke of het uitdagende pad te kiezen. Het makkelijk pad zal bestaan uit de wat simpelere manoeuvres en bevat een vrij lineair pad. Hierbij zal je niet al teveel snelheid en behendigheid hoeven te maken. Het uitdagendere pad hiertegen, test je vaardigheden met de beheersing van momentum tot het uiterste. Het kost vaak veel tijd om het parcours te leren kennen en het gebruik van je momentum te perfectioneren.
De puzzels van de game bestaan dan ook vaak uit genoeg vaart te zien verkrijgen om vervolgens de top van een heuvel te bereiken of genoeg afzetsnelheid op te bouwen om een bepaalde sprong te behalen. Hiernaast krijgt het robotje later in de game ook nog magnetische krachten, om zich bijvoorbeeld op het plafond te begeven. Het klinkt allemaal zo simpel maar het is nog lastiger dan je denkt. Vooral om het feit dat als je alle unieke content wilt verkrijgen, de moeilijke weg gekozen moet worden.
Defunct review

Een luxe bak in een achtergelegen gebied

Unieke content kan worden vrijgespeeld door het vinden van verzamelobjecten. Elk level bevat een aantal van deze verzamelobjecten die niet zo moeilijk zijn te vinden, maar wel zorgen voor de nodige frustratie om ze te bereiken. Hiermee wordt je dus gedwongen je vaardigheden te blijven trainen. De vrij te spelen content bestaat voornamelijk uit een nieuw uiterlijk voor je favoriete robotje.
Over content gesproken, daar schiet Defunct nog wel in te kort. Zo bevat de game maar een minimaal aantal levels waardoor heen te racen is in iets langer dan een uurtje. Als je de hoofdgame uitgespeeld hebt speel je ook vijf time trials vrij, dit zijn races tegen de klok om zo snel mogelijk een aantal punten te bereiken. Hier zal je, mocht je het niet competitief ingesteld zijn, niet veel plezier aan beleven.
Hierin tegen bevat de game gelukkig wel een hoog replay-gehalte aangezien het spel zo uitnodigend overkomt en er altijd wel te oefenen is op de momentumvaardigheden. Al met al blijft de game vrij prijzig voor de content die het bied.

Problemen met de startmotor

Zowel de game als de soundtrack komen moeilijk op gang. In het begin is er een minimalistische soundtrack aanwezig die zich gedurende de game steeds gaat bijdragen aan de algemene sfeer. Ook de spelsnelheid veranderd naarmate je vordert. Zo moet je in het begin het gehele parcours met de startmotor afleggen, terwijl de game aan het eind veranderd in een doldwaze achtbaan. Het is jammer dat het begin een beetje afdoet aan het totaalplaatje van de game, maar dat valt te overzien in verband met de leercurve.
Defunct review

Defunct review - Zeker een rondje mee rijden

Defunct is, ondanks de hoeveelheid content, een boeiende platform game. Waar het begin moeilijk op gang komt maakt de tweede helft een hoop goed. Het kleine robotje zal je, afhankelijk van je speelstijl, uren plezier doen beleven in deze sfeervolle post-humanistische platformer waar alles om snelheid draait. Defunct is makkelijk om te spelen maar moeilijk om volledige controle over te krijgen!