Def Jam Rapstar Review

maandag, 13 december 2010 om 16:00
Wazzzzuuuuuuuup? Alle smatjes en gangstahs mogen gruwelijk hard mee rappen met Def Jam Rapstar voor de Xbox 360 en PlayStation 3, een nieuw spel van Konami. Hebben we zin om stoer die microfoon te grijpen en los te gaan of stelt deze game toch teleur?
Goed, laten we overgaan tot algemeen beschaafd Nederlands. Wie Def Jam vooral kent van zijn vechtgames en Electronic Arts, zal het raar vinden dat uitgerekend Konami met een rapgame komt die de naam Def Jam Rapstar draagt. Maar sinds Konami de rechten van Def Jam heeft overgenomen mag het bedrijf er alles mee doen. Dus komt het bedrijf met een rapgame. Een gat in de markt? Wie weet, want het aantal rapgames is op de vingers van één hand te tellen. Het is wel de vraag of we nog zin hebben in alweer een nieuwe muziekgame.
Def Jam Rapstar Screenshot 156755 Def Jam Rapstar Screenshot 156752 Def Jam Rapstar Screenshot 156764
Paradijs op aarde voor hiphop liefhebbers
Maar ontwikkelaar 4mm Studios gaat zich niet helemaal richten op mensen die van muziekgames houden. Iemand die veel van hiphop houdt, graag rapt en veel straattaal gebruikt, dat was de reputatie en stijl van Def Jam als vechtgame. 4mm Studios wil die reputatie en stijl graag zo houden. Met een tracklist met onder andere Lil Wayne, Bashy, 2Pac, Run DMC en Drake slaagt de ontwikkelaar er zeker in het juiste publiek te bereiken.
Niet ‘commerciële goedkope’ rappers en hiphoppers als Chris Brown, NeYo en B.o.B. zijn van de partij in deze games, maar vooral artiesten die het hiphop en rap genre in het leven hebben geblazen. En dat is juist het mooie aan Def Jam Rapstar. De tracklist is representatief voor wat rap en hiphop écht is. De nummers waar je mee zult rappen, zijn nummers die geschiedenis hebben geschreven. Helaas schitteren twee artiesten door afwezigheid: Jay-Z en Eminem. Waarschijnlijk heeft het iets te maken met licenties, maar toch is het erg jammer dat juist deze twee er niet in zitten. Maar met nummers van Salt’N’Pepa, Nas en Slick Rick zit je gewoon goed. Petje af voor de tracklist.
Def Jam Rapstar Screenshot 151489 Def Jam Rapstar Screenshot 154804 Def Jam Rapstar Screenshot 148501
Zeg gewoon wat, dan doe je al genoeg
Dan volgt de vraag: Zit het spel goed in elkaar? Met zo’n tracklist zul je haast vergeten dat er ook nog dingen zijn als gameplay elementen. Erg belangrijke factoren voor het maken van een goede muziekgame. Def Jam Rapstar verschilt eigenlijk niet zo heel erg van alle andere karaokegames als Lips en SingStar. Je kunt kiezen uit bijvoorbeeld de party modus, waar je alleen, met elkaar of tegen elkaar kunt rappen. Dan heb je ook nog de career modus en de freestyle modus, waar je op een bepaalde beat lekker je gang kunt gaan. Deze drie modi zijn niet zo heel erg uitgebreid. Bij de career modus moet je bij een aantal nummers een zo hoog mogelijk aantal punten halen, en dan kun je naarmate je meer nummers haalt andere tracks ontgrendelen. Helaas is er niets meer dan dat. Best jammer, maar bij rappen geldt er één simpel ding: Rappen.
Daarom is er geen gefrutsel bij het uitkiezen van een liedje. Gewoon een nummer uitkiezen en dan kun je gelijk beginnen. Bij andere muziek games heb je vaak dat je van alles moet kiezen voordat je aan een nummer begint. Denk aan een aparte video, het instellen van je microfoon en het geluid bijvoorbeeld. Het fijne is dat Def Jam Rapstar haast geen laadtijden heeft, dus je kunt meteen aan het nummer beginnen. Zoals gezegd, je kunt mee rappen met een nummer net zoals bij Lips en SingStar, maar je hoeft hier uiteraard niet te letten op toonhoogtes. Soms moet je bij een nummer zingen, maar dat zijn eigenlijk uitzonderingen. Het spel houdt goed in de gaten of je timing juist is, en of je de teksten wel degelijk goed uitspreekt. Helaas is het laatste niet sterk uitgewerkt, omdat je zelfs met gemompel de volle punten krijgt. Niet echt goed gedaan door 4mm Studios. Jammer, want hierdoor is er weinig uitdaging meer.
Def Jam Rapstar Screenshot 148480 Def Jam Rapstar Screenshot 146769 Def Jam Rapstar Screenshot 154816
Sociaal netwerken
Maar er is wel voor gezorgd dat je Def Jam Rapstar lang zult spelen; het gaat om een ongelofelijke goede toevoeging van 4mm Studios. Zo kun je bij de community modus van alles doen. Als je een Xbox Live Vision Camera hebt (later deze maand komt er nog een update voor mensen met Kinect), kun je namelijk optredens van jezelf op de Def Jam Rapstar community uploaden en ze laten beoordelen door de rest van de wereld. Het leuke is dat heel veel mensen enthousiast meedoen, dus de community zit vol met video’s van mensen die Kanye West of Nelly willen nadoen.
Daarnaast kun je ook nog wedstrijden tegen anderen houden, waardoor mensen op de site of in het spel kunnen stemmen op diegene waarvan zij vinden dat hij of zij de battle moet winnen. Juist doordat je ziet dat heel veel anderen hieraan meedoen, haak je zelf ook in en hoef je je niet meer te schamen voor je rapvaardigheden. Die kunnen namelijk net zo bagger zijn als de ander, maar dat is juist het leuke. Een minpunt hier is dat je alleen video’s van maximaal dertig seconden kunt uploaden. Het zou leuker zijn geweest als je de hele sessie had kunnen uploaden, maar wie weet komt Konami nog met een update.
Rappen is gewoon stoer en leuk
Ondanks het missen van de mogelijkheid om de hele rapsessie te kunnen uploaden, is Def Jam Rapstar de aankoop waard voor iedere gamer die gewoon wat leuks in huis wil hebben. Voor feestjes en dergelijke is het hilarisch en leuk om met je vrienden te gaan rappen, want het hiphop- en rapgenre heeft iets stoers. Ook liefhebbers van die twee genres zullen enorm van dit spel genieten. De toevoeging van de community modus is een gouden zet van 4mm Studios, want voor de echte rappers onder ons is niets beters dan waardering krijgen voor je freestyles en raps. Het is wel erg jammer dat er geen goede tekstherkenning in het spel zit, anders was dit spel zeker één van de beste muziek games van dit moment geweest. Desondanks zul je er vast en zeker plezier van hebben.