Dead Rising 2 Review

vrijdag, 24 september 2010 om 17:00
Wat als je net je vrouw verloren hebt, een dochtertje hebt die elke 24 uur een medicijn nodig heeft, omdat ze anders verandert in een zombie? En stel dat je ook nog allemaal geïnfecteerden om je heen hebt. Dat zorgt voor stress, spanning, hectiek en bloed! Kun jij omgaan met Dead Rising 2?
Eind vorige maand kwam de downloadbare titel Dead Rising: Case Zero uit op de Xbox 360. Voor slechts 400 Microsoft Points, wat omgerekend neerkomt op vijf euro, kreeg je een volwaardige game. De speelduur van vier uur was kort, maar het gaf een ongekend goede indruk van wat Dead Rising 2 zou bieden. Je werd klaargestoomd voor bloed en actie in een wereld waarin genade niet bestaat.
Smerig maar lekker begin
Dead Rising 2 borduurt voort op Dead Rising: Case Zero. Collega Joeri schreef het al, een nieuw personage heeft zijn intrede gemaakt in het vervolg op de allereerst Dead Rising. Ditmaal kruip je in de huid van voormalig motorcrosskampioen Chuck Greene en we geven het Capcom mee: het begin van de singeplayer is gelikt, glad, vies, maar wel lekker. Je stapt op je motor aan wiens uiteinden horizontaal gigantische zagen zijn gemonteerd.
Dead Rising 2 Screenshot 152350 Dead Rising 2 Screenshot 152348 Dead Rising 2 Screenshot 152346
Zuiver je naam
Samen met nog wat coureurs scheur je een arena binnen, tijd om zoveel mogelijk zombies door midden te zagen! Hoe beter je scoort, hoe meer geld je verdient. Feit is alleen dat je in een vies zaakje geluisd bent. Vanaf hier begint jouw avontuur, je moet je naam zuiveren, maar ondertussen ook de verantwoordelijkheid nemen over je dochter Katey die elk moment in een zombie kan veranderen als je niet snel genoeg bent met het aanleveren van het Zombrex medicijn. Want die horror, kun je er nou net niet bij gebruiken.
Zombies afmaken
Dead Rising 2 is een horror game, omdat zombies nu eenmaal tot dit genre gerekend worden. Verwacht verder geen angstaanjagende of spannende momenten want zo'n soort game is Dead Rising 2 niet. Wat je met de Dead Rising 2 in handen hebt, is een vrij lineaire titel waarbij je een leuk verhaal doorloopt en ondertussen hoofdzakelijk allerlei zombies hun hersenloze koppen van de lijven afrukt, bijvoorbeeld.
Dead Rising, dat uitkwam in 2006, nam zichzelf niet al te serieus en dat doet deze opvolger gelukkig ook niet. De bedoeling is dat je er plezier in hebt om flink wat gespuis te kleineren, op de meest absurde manieren. Net zoals in het eerste deel kun je in je omgeving weer alles zitten wat los en vastzit om in te meppen op de geïnfecteerde mensen, denk aan stoelen, planten, leunstok, handtasjes en veel. maar dan ook veel merk. Elke omgeving zit vol met accessoires en vrijwel alles kun je oppakken. Daarbij is het realistisch dat een stoel kapot gaat als je paar keer een zombie geraakt hebt, maar geen probleem, want dan pak je weer wat anders op. Vermakelijk is ook dat je allerlei kleding kunt pakken, zo kun je als travestiet al snel door de game lopen. Dit was in deel één ook al zo, maar hilarisch blijft het wel.
Dead Rising 2 Screenshot 152314 Dead Rising 2 Screenshot 152312 Dead Rising 2 Screenshot 152310
Wapens combineren voor grof geweld
Verder kent Dead Rising 2 een aangename vernieuwing. Het fotografisch mechaniek uit deel één heeft plaats gemaakt voor het customizen van je eigen wapens. Tevens vind je gedurende het spelen allerlei combokaarten, waarop combinaties getoond worden hoe je nog brutere wapens in elkaar kunt zetten. Zo kom je bijvoorbeeld in een kamer, neem je een honkbalknuppel mee en spijkers. Je raadt het al: die spijkers laat je op die honkbalknuppel zetten en zombies zullen pijn leiden. No mercy! Ook een dynameat is fantastisch: een combinatie van dynamiet dat vastgeplakt zit aan vlees.
Grappig en bruut
Ga Dead Rising 2 vooral ontdekken, het is grappig en het is bruut en die wreedheid heb je ook wel nodig. Het aantal zombies dat je tegen zult komen en die afgebeeld zullen zijn op je scherm is ontzettend verveelvoudigd. Waar in deel één 800 gelijktijdig op het scherm getoond konden worden, zijn dat er nu véél maar dan ook veel meer. Natuurlijk kun je altijd zombies ontwijken, het is niet zo dat je ze allemaal dood moet knuppelen. Wel is het raadzaam zoveel mogelijk om zeep te helpen, want net zoals in Dead Rising word je beloond met Prestige Punten (PP), zodat je jezelf wat kunt upgraden. Dit is zeker handig bij bazen die je tussentijds moet verslaan.
Dead Rising 2 Screenshot 152082 Dead Rising 2 Screenshot 152078 Dead Rising 2 Screenshot 152074
Neem verantwoordelijkheid
Kortom, je moet wel sterker worden, want Dead Rising is niet altijd even eenvoudig en soms best hectisch. Je moet een opdracht uitvoeren, dus dat is je missie. Maar ondertussen heb je de verantwoordelijkheid over je dochter en die heeft elke twaalf uur Zombrex nodig. Dan is het ook nog zo dat er een handjevol overlevenden zijn, die moet je ook proberen in veiligheid te brengen. En dit gaat allemaal op tijd, dus houd je horloge nauwlettend in de gaten. Hoewel er dus variatie is, moet wel gezegd worden dat Dead Rising 2 toch ook wel weer veel van hetzelfde is. Dit houdt in dat zombies afmaken na een paar uur wel saai wordt en het voor veel dan ook niet een spel zal zijn om uren door te spelen, althans niet alleen.
Wel leuk om co-op het avontuur te beleven
Het goede nieuws is dat Capcom goed meegaat met de tijd en een zeer belangrijke toevoeging heeft geleverd: co-op. Je kan dus samen met een vriend of vriendin online Dead Rising 2 spelen en dat verhoogt het amusentsgehalte aanzienlijk. Dit werkt ook allemaal erg soepel. Iedereen kan op elk moment binnen vallen, maar in de instellingen kun je dit ook afschermen. De co-op is echt het leukste wat deze game te bieden heeft en het is daarom jammer dat de functie er alleen online is. Offline co-op als extraatje had Dead Rising 2 zeker niet misstaan. Wel weer leuk om eens uit te proberen is de multiplayer, het is niet dat je daar je uren vandaan zult halen, maar zeker grappig om een keer te doen.
Dead Rising 2 Screenshot 151378 Dead Rising 2 Screenshot 151380 Dead Rising 2 Screenshot 151376
Minpunten
Het is maar goed dat Dead Rising 2 een co-op heeft, want dit redt het spel van wat negatieve elementen. Zoals net gezegd is het wel veel van hetzelfde, wees je daarvan bewust dat je dus echt goed zombiegek moet zijn om dit te willen spelen. Anders ga je het echt heel saai vinden. Verder geldt dat de soundtrack niet altijd van sterke kwaliteit is. Waar Capcom zo goed spanning kan opbouwen in Resident Evil, is het inslaan op zombies soms een beetje suf door rare muziekjes in Dead Rising 2. Of het de bedoeling is geweest om het komisch effect te versterken is ons onduidelijk, want helaas komt het niet echt over.
Wat ook jammer is, is dat de game toch wel vrij lineair is en je niet veel interactie hebt met de andere mensen die rondlopen. Het was leuker geweest als er wat meer diepgang in de conversaties was geweest als ondersteuning van het verhaal. Nu kom je soms mensen tegen, druk je op een knop, verschijnen er wat wolkjes met een paar teksten en dat is alles. Het is dus allemaal erg voorgeprogrammeerd en naar ons idee was daar meer uit te halen. Waar we Capcom wel gewoon voor mogen belonen zijn de mooie graphics en zoals Joeri al aangaf, het verbeterde opslagsysteem. En waar Capcom ook modern meegaat met de tijd: ben je klaar met spelen, speel de game dan nog een keer, want een ander einde is heel goed mogelijk.
Puur genot
Dead Rising 2 is dan ook gewoon een solide opvolger geworden van Dead Rising. Net zoals in deel één kun je op allerlei manieren zombies op brute wijze afmaken. En je ziet nu nog meer zombies gelijktijdig op je scherm. Helaas is het allemaal wel wat meer van hetzelfde en zul je deze game niet uren achter elkaar spelen in je eentje. Gelukkig is er een online co-op functie en dat maakt de game puur, maar dan ook puur genieten! Maak je gereed voor humor en brute actie en dompel je onder in een wereld zoals je die niet in het echt zou willen tegenkomen.