Dead Island Review

maandag, 05 september 2011 om 9:00
Zombies, ze blijven populair, vooral ook in games. Als je denkt dat je alles al gezien hebt in Dead Rising, Dead Nation, Left 4 Dead of House of the Dead, dan heb je het mis. Er is nu namelijk een zombie role-playing game opgestaan (uit de dood?), getiteld: Dead Island.
Niets geen uitmelkerij voor Dead Island, nee nee, de game scoort meteen punten als het om originaliteit gaat. Het is namelijk een zombie RPG en gelijktijdig een surival game. Kortom, je moet overleven in een wereld vol zombies, maar doet dit niet zoals bij de meeste andere zombiegames door eindeloos erop los te knallen. Voor elke zombie die je doodt - o nee, dat kan in praktijk natuurlijk niet - die je kleineert, krijg je XP. Bij elk level dat je omhoog gaat, kun je een vaardigheidspunt inzetten. De hele aanpak klinkt als muziek in de oren, nietwaar?
De hel breekt los op een subtropisch eiland
Dead Island neemt je mee naar het eiland Banoi dat vlakbij Papoea-Nieuw-Guinea ligt. Kortom, een subtropisch oord waar heel wat mensen vakantie vieren. Maar niet voor lang. Al snel zijn er meer zombies dan mensen en aan jou de taak om de zombies te overmeesteren en wat overlevenden een helpende hand te bieden. Dit doe je in de huid van Xian Mei, Logan, Sam B of Purna. Wij zelf kropen in de huid van chick Purna. Ieder personage kent zijn/haar eigen achtergrond, maar beschikt ook over eigen vaardigheden, zoals Joeri al aankaartte in zijn impressie. Denk dus op voorhand goed na hoe jij het liefste Dead Island wilt spelen.
Neem de tijd en verken
En dan, hoe gaat Dead Island precies in zijn werk? Want het is dus niet simpel rondlopen en aan de lopende band vijanden afknallen zoals je doet in vele andere zombie-shooters als House of the Dead, Left 4 Dead of Dead Nation. Nee, je bevindt je dus op een eiland en je kunt gaan en staan waar je wilt. Hoewel het eiland niet heel groot is, bepaal je zelf gewoon waar je heen gaat. Je hebt dus niet te maken met een lineair verhaal. Ja, dat kan als je enkel de hoofdmissies steeds uitvoert. Veel leuker is het om rustig de tijd te nemen voor deze titel, te beginnen met de hoofdmissie en vooral ondertussen zijmissies te spelen. Hoewel je de game met zo'n twintig uur kunt uitspelen, misschien wat eerder als je er doorheen jaagt, zul je zeker langer zoet zijn als je op je 'dode' gemakje alle missies doet en de omgeving verkent.
Hoofd - en zijmissies
De omgeving moet je je als volgt voorstellen: na de invasie van zombies zijn de overlevenden een veilig onderkomen gaan zoeken. Er zijn daarom een paar locaties op het eiland waar de mensen veilig bij elkaar zijn, de groepjes. Dan heb je ook mensen die her en der alleen of met z'n tweeën zijn. Erg realistisch gedaan, want in de werkelijkheid zou het ook zo gegaan zijn: groepen die gevormd worden en mensen die op eigen houtje proberen te overleven. Bij de groepen mensen moet je steeds opdrachten uitvoeren die behoren tot de hoofdmissie. Opdrachten die natuurlijk niet daar ter plekke zijn uit te voeren, maar waarvoor je moet reizen over het eiland. Denk dus aan het halen van voedsel en drinken, of benzine om wat lijken te kunnen verbanden. Ja ja, je zit helemaal in de puree in Dead Island. Ondertussen kom je individuen of tweetallen tegen, daarvoor kun je dan aparte kleine missies uitvoeren voor XP of geld.
'Realisme'
Wat zo ontzettend tof is aan Dead Island is de mate van originaliteit, de mate waarin het dichtbij de werkelijkheid komt. Hoewel zombies niet echt bestaan uiteraard, maar alles er omheen lijkt zo enorm realistisch. Je beleeft alles heel intens doordat je je personage vanuit een first-person gezichtspunt ziet. Het gevoel om te moeten overleven heerst, veel sterker dan in andere games. Zeker als jij in het begin nog amper een wapen hebt en nog niet sterk bent, kan het regelmatig gebeuren dat je wordt aangevallen door een groepje zombies. Die zombies lopen nu eenmaal overal rond. Als ze jou bijvoorbeeld met drie man aanvallen, kun je schoppen, om je heen slaan, maar de kans is uitermate klein dat je het overleeft. Ze zijn gewoon sterker. En conform de realiteit ben jij buiten adem na een paar keer om je heen gemept te hebben. De manier waarop de zombies worden getoond als ze je bijten is buitengewoon naar, intens. Je voelt het bijna.
Zombies heb je trouwens in verschillende soorten en samen beginnen jullie bij 0. Dat betekent dat jij in het begin nog niets kan en geen wapen hebt, maar de zombies zijn dus ook nog niet zo sterk. Het is dus uitermate belangrijk om aan jezelf te werken. Upgraden, jezelf van betere wapens voorzien, zelf wapens maken en dat soort dingen. Het is de sleutel tot succes. Maar niet alleen dat, het is ook uitermate leuk om sterker te worden en alle mogelijkheden te ontdekken die Dead Island te bieden heeft! Neem van ons aan, al na een uurtje spelen, wil je niet meer stoppen en heb je de smaak te pakken. Het is zo leuk en verfrissend dat je je bijna afvraagt waarom we zoiets nog niet eerder hadden. Hoe dan ook, hoe gaat het allemaal in zijn werk?
Het RPG-gedeelte
Vrij simpel. Bij elke zombie die je doodt, verdien je XP. Hoe je dit doet is geheel aan jou. Stap in een auto en rijd bijvoorbeeld zombies omver, na dit vijftig keer gedaan te hebben krijg je een mooie achievement of trophy voor 'Carmageddon driver'. Wil je liever met je blote vuist op ze inslaan, ze schoppen of afslachten met één van je wapens? Het kan allemaal. Verder is het zaak om op zoek te gaan naar geld, want met geld kun je weer nieuwe wapens kopen, bestaande wapens repareren en nieuwe maken, mits je daarvoor de benodigheden bemachtigd hebt. Zie hier een link met de Dead Rising franchise, met het verschil dat daar alles over de top eraan toegaat. In Dead Island is er eerder sprake van realistische wapens. Dus een honkbalknuppel met spijkers erop bijvoorbeeld: au! Maar ook machetes, messen en andere pijnlijke voorwerpen zijn van de partij. De mogelijkheden van upgraden zijn uitlopend overigens. Verbeter de kracht van je wapens, je uithoudingsvermogen, van alles is mogelijk. Elke keer dat je een level omhoog gaat, wat doorgaat tot vijftig, krijg je er een vaardigheidspunt bij.
Geld zoeken of verdienen
Dat geld ligt overigens her en der verspreid. Overal op het eiland liggen koffers en tassen die je kunt onderzoeken, maar ook in alle gebouwen, in prullenbakken, laadjes, wc's, noem het maar op. Overal kun je zo'n beetje wel de X-knop (in de Xbox 360 versie) gebruiken en dan vind je of geld of een wapen/accessoire. Afhankelijk van of jij het nuttig vindt, raap je dit dan op. Gelukkig kun je heel wat op zak dragen. Het handige is dat bij ieder wapen meteen een vergelijkend overzicht gegeven wordt met het wapen dat je al draagt: schade, kracht, duur en de hanteerbaarheid. Zo zie je dus in één oogopslag of je er wat mee kunt. Maar het is dus absoluut zinvol om je niet alleen bezig te houden met de hoofdmissie, maar vooral continu om je heen te kijken en ook zijmissies te doen. Sowieso ligt overal om je heen energiedrank en fruit, wat je nodig hebt om gezondheid erbij te krijgen als je gebeten bent door een zombie. Ook dit koop je allemaal van het geld dat je gevonden of verdiend hebt, niets is gratis. Je kunt ook net als in Dead Nation energiedrankjes kopen in drinkautomaten. Dat heb je nodig ook, want Dead Island is niet altijd even makkelijk.
Niet alleen vind je dus geld, je kunt het ook verdienen en dat geldt ook voor de XP. Allerlei mensen in de omgeving hebben jouw hulp nodig. Zo wil een vrouw dat je haar man uit een auto helpt, wil iemand anders dat je een deur opent en meer van dit soort dingen. Het mooie is dat bij iedere opdracht er een moeilijkheidsgraad aangegeven wordt van hoe moeilijk de opdracht is. Hoe moeilijker de uit te voeren opdracht is, hoe meer XP en/of geld je verdient. Voor veel opdrachten moet je het eiland doorreizen, dit doe je te voet of met de auto. Met de auto is het een stuk veiliger en makkelijker, in ieder geval als je alleen speelt. Op een map kun je een route uit laten tekenen en dan is het een peulenschil om op de plaats van bestemming te komen. Tevens zijn er punten waardoor je sneller naar een gewenste locatie kunt reizen. Erg handig allemaal.
Co-op voor vier personen
Hoewel je Dead Island prima alleen kunt spelen, is de game wel erg gericht op co-op. De game heeft net als Left 4 Dead een vier speler co-op systeem. Alleen moeten we spijtig vertellen dat we dit nog nauwelijks hebben kunnen testen voor de recensie. We hebben alleen een sessie kunnen testen met nog één ander persoon. Als er iemand in de buurt is, zal er automatisch in de game worden aangegeven dat er iemand in de buurt is en kun je met diegene meedoen, of hij met jou. Het wordt meteen al duidelijk dat het makkelijker is om met iemand anders te voet te gaan, dan alleen. Dus met vier man zal dat helemaal beter te doen zijn. Waar je in je uppie makkelijk het loodje legt, kan een tweede speler al gauw zombies van achteren neerslaan. En tevens kun je elkaar van gezondheid voorzien. Wil je echt het maximale plezier uit Dead Island halen, ga dan vooral online met nog drie anderen aan de slag. Plezier gegarandeerd.
Bugs en andere minpunten
Maar hoe tof en origineel we Dead Island ook vinden, de game komt niet zonder kleerscheuren uit de test. De game heeft helaas één groot nadeel en dat zijn bugs. Iets waar we al bang voor waren, als je hoort dat de game van dezelfde maker is als Call of Juarez: The Cartel. Hoewel Dead Island stukken, maar dan ook stukken beter in elkaar zit, bevat het soms net zo vervelende bugs waardoor je niet meer verder kunt en opnieuw een checkpoint zult moeten laden. Erg vervelend allemaal. Zo ondervonden we bijvoorbeeld dat we een voorwerp terug moesten brengen naar een bepaalde locatie. Toen we dit met de auto deden, gebeurde er niets en zaten we 'vast'. Na hetzelfde checkpoint opnieuw geladen te hebben en het voorwerp niet met de auto brachten, maar lopend, konden we wel verder. En momenteel zitten we ook ergens anders weer vast. We hebben een opdracht voltooid, maar kennelijk vindt een personage van niet. Kortom, op bepaalde punten is het té veel voorgeprogrammeerd. Ook bevat de game wat andere foutjes zoals zombies die opeens half in een muur blijven steken, en grafisch kan het soms ook wel wat beter. Hoewel de game er voor het overgrote deel gewoon top uitziet. En het zijn slechts details die verder niet storend zijn voor het spelen van de game.
Iets wat wel wat fijner was geweest, was als de kaart wat duidelijker was geweest. Nu is het zo dat je een kleine map hebt en op via de select-knop kun je verder inzoomen, maar helaas gaat dat inzoomen niet heel ver en blijven bepaalde punten redelijk onduidelijk. Soms zit je je echt blind te staren wat er nu precies staat en waar je nu precies heen moet. Maar even puzzelen en je bent eruit. Het had alleen net even wat nauwkeuriger gekund allemaal. Ook de manier van de weergave van de missies is wat onhandig gedaan. Je hebt een hoofdmissie, maar soms moet je bij je zijmissies kijken wat er onder de hoofdmissie valt. Zo kan in je hoofmissie staan dat je bepaalde personen moet helpen, en dan moet je goed zoeken in de zijmissies of de namen van de personen overeenkomen met de namen uit de hoofdmissie. Als je niet oplet, kies je zo een andere zijmissie, één die je dan nog niet nodig hebt voor de hoofdmissie. Ook hier kom je uiteindelijk wel uit, maar wat meer overzicht was gewenst geweest.
Wat foutjes, maar alsnog zeker de moeite waard
Het zorgt er voor dat Dead Island niet helemaal een topper van formaat is geworden, iets dat het wél had kunnen zijn. Het spel voelt fris aan, meer dan ooit heb je echt het gevoel te moeten overleven omdat de actie intenser is dan bij andere zombiegames. Het hele idee van een RPG-syseem is erg tof en leuk uitgewerkt en sowieso is het een heerlijke game om met nog drie anderen te spelen. Een game waar je heel wat uren zoet mee kunt zijn en dus zeker de aanschaf waard is. Alleen bugs en een soms ietwat chaotisch systeem zorgen ervoor dat Dead Island toch wat aftrek krijgt in de puntentelling. Maar hé, met Call of Juarez: The Cartel nog vers in het achterhoofd, zijn we blij dat Dead Island er met heel wat minder kleerscheuren vanaf komt. Dus haal de game op, en let er vooral op dat jij zonder kleerscheuren over het eiland Banoi loopt. Iets dat makkelijker gezegd dan gedaan lijkt...