Darkout Review

door Wouter
dinsdag, 24 december 2013 om 14:00
Neergestort op een onbekende planeet, duistere monsters die zich in alle hoeken en gaten van het wilde landschap ophouden en slechts één pistool met enkele kogels bij de hand. Het lijkt het begin van een horrorfilm, maar de tv-serie van Bear Grylls vormt een betere vergelijking met de nieuwe game Darkout. Overleven staat namelijk centraal in deze gevaarlijke wereld en dat betekent dat het creëren van een degelijke schuilplaats net zo belangrijk is als het gevecht aangaan met alle wezens om je heen. Of wij het spelen van Darkout een beetje vol konden houden lees je hieronder.
Als je een lijst moest maken met speelgoed waarmee je bent opgegroeid, dan zou er ongetwijfeld iets tussen zitten als LEGO of K’Nex. Iets bouwen is nou eenmaal erg leuk voor een kind, maar ook op latere leeftijd kan die interesse aanhouden. Denk maar aan het succes van een game als Minecraft, die je in feite niet veel meer laat doen dan blokjes plaatsen in een bepaalde volgorde. Bij dat spel voelt het geweldig wanneer je een mooi bouwwerk aflevert, net zoals bij fysieke bouwsteentjes. Het is daarom ook niet voor niets dat de eenvoudige gameplay van Minecraft heel wat andere ontwikkelaars heeft weten te inspireren. Een bekend voorbeeld hiervan is Terraria, die het bouwconcept toepast in een 2D-sidescroller. Allgraf lijkt hetzelfde idee te hebben en komt eveneens met een 2D-game waar het bouwen een grote rol speelt. De onderscheidende factor is echter dat je in Darkout niet bouwt voor het plezier, maar om te overleven.

Lost in Space

Het idee achter Darkout is vrij simpel. Je bent met een klein ruimtevoertuig neergestort op een onbekende planeet. Of er hulp onderweg is weet je niet, maar dat boeit eerlijk gezegd ook niet. Het belangrijkste nu is dat je snel handelt, want het duurt niet lang voordat het donker wordt en ’s nachts wil je je niet buiten begeven. Je pakt daarom alles wat je uit het wrak kunt halen en trekt vervolgens de wereld in. Je verkent de omgeving, hakt een boom om en bouwt een kleine schuilplaats uit hout. Nu kan het echte spel beginnen.
Vanaf dit moment gooit Darkout je in het diepe. De tutorial was zo vriendelijk om je door de eerste stappen te leiden, maar als je eenmaal een huisje hebt, moet je het zelf uitzoeken. Dit zal voor veel mensen, ons meegerekend, een punt zijn waarop ze niet weten wat ze moeten doen. Je krijgt immers geen duidelijk doel voorgeschoteld en een interessant leidend verhaal zul je ook niet terug vinden. Bovendien wordt slechts het topje van de ijsberg uitgelegd als het aankomt op alle functies die de game bevat. Dit is een erg groot minpunt, dat vele frustraties op zal roepen. Je laat bijvoorbeeld je wapen vallen, waarna je geen idee hebt hoe je deze weer op kunt pakken. Na wat speurwerk kom je te weten dat er een bepaalde knoppencombinatie nodig is en het probleem is opgelost, maar het feit blijft dat dit niet het enige obstakel is dat je tegen zult komen. Een tipsysteem of iets dergelijks zou daarom geen overbodige luxe zijn.

Verzameldrang

Als je in grote lijnen doorhebt hoe de game precies werkt, is het tijd voor de volgende stap. Je zult de omgeving moeten verkennen en op zoek moeten gaan naar grondstoffen. Voor hout moet je - zoals te verwachten is - bomen omhakken en voor steen zul je met een houweel de grond stuk slaan. Andere grondstoffen vergen een creatievere oplossing, zoals teer dat je met een emmer op moet scheppen. Heb je eenmaal wat grondstoffen, dan kun je gaan bouwen en dat is precies waar de kracht van Darkout ligt.
Je begint namelijk met een klein huisje gemaakt van hout, maar twintig uur verder kan dit simpele onderkomen zijn uitgegroeid tot een hightech laboratorium. Alle grondstoffen die je vindt, helpen je langzaam maar zeker om het leven steeds makkelijker te maken. Je begint heel eenvoudig met het maken van een bed en een kast en misschien een pijl en boog, totdat je het punt bereikt waarop je klaar bent om bijvoorbeeld een oven te maken om materialen als ijzer en koper te smelten. Op deze manier open je voor jezelf steeds meer deuren naar meer technologie. Uiteindelijk kan dit dan weer leiden tot voorwerpen als een jetpack of een geweer.

Veel tijd

Je kunt je dus wel voorstellen dat dit erg belonend werk is. Je werkt hard voor alle materialen en het voelt goed wanneer het een tof product oplevert. Echter krijg je niet zomaar toegang tot alles. Het hele bouwsysteem berust op een soort onderzoeksysteem, waardoor je eerst onderzoek moet doen naar voorwerpen en materialen voordat je ze kunt gebruiken. Door nieuwe dingen te bouwen en vrij te spelen ontgrendel je weer nieuwe onderzoeksmogelijkheden. Dit is overigens weer iets dat amper door de tutorial wordt uitgelegd.
Het enige probleem aan dit systeem is dat het heel traag op gang komt. De eerste vijf tot tien uur in de game leveren niets anders op dan wat basisvoorwerpen en materialen. Ook zul je vanwege het gevaar niet heel ver op verkenning kunnen gaan. In het begin vergt het dus aardig wat doorzettingsvermogen alvorens je bij de dingen aankomt die Darkout leuk maken om te spelen. Maar als je dan eenmaal een beter wapen en pak hebt, wordt de wereld om je heen een stuk toegankelijker.
Het blijft immers een gevaarlijke wereld vol vijandige wezens, waarin een sterk wapen en goede bescherming onmisbaar zijn. Licht is hierin jouw geheime wapen. De meeste wezens leven alleen in het duister van een grot of komen tevoorschijn in de nacht, dus zullen schade oplopen van lichtbronnen. Door fakkels en andere lichtbronnen te plaatsen, breng je jezelf in het voordeel tijdens een gevecht. Vooral in het begin is deze tactische manier van vechten erg handig. Het is alleen zo jammer dat de vijanden verder niet zo slim zijn en vaak domweg op je afrennen en inhakken totdat ze het loodje leggen.

Duister maar sfeervol

Iets wat direct opvalt wanneer je Darkout ziet, is hoe kleurrijk alles wel niet is en dat is erg knap. De duisternis speelt tenslotte een erg grote rol en toch beschikken alle planten, bomen en zelfs wezens over een groot kleurenpalet. Het valt ook op dat Darkout niet aan de karakteristieke bouwstenen doet denken van games als Terraria en Minecraft. De wereld bestaat nog steeds uit blokken die je een voor een moet oogsten, maar dan zonder de rechte vlakken. Hierdoor komt alles er iets realistischer uit te zien.

Niet compleet

Het is jammer om te zien dat Darkout in het begin erg veel steken laat vallen. Het ontbreken van een goede tutorial is namelijk een enorm gemis. Het zorgt er nu namelijk voor dat je in het begin ronddwaalt als een schaap zonder herder. Weet je er eenmaal wat tijd in te steken, dan gaat er een hele nieuwe wereld voor je open. Het onderzoeksysteem werkt erg tof en geeft veel voldoening als je weer een nieuw voorwerp of iets dergelijks kunt maken. Helaas worden er op het onderzoeken en verkennen na niet echt doelen gegeven. Dat betekent dat het bouwen van dingen en het verzamelen van materialen helemaal jouw ding moet zijn, wil je plezier beleven aan Darkout.