Dark Souls: Prepare to Die Edition Review

maandag, 03 september 2012 om 15:00
PC-gamers brullen graag dat de meeste hardcore games verschijnen op hun platform. Maar een van de meest hardcore games van vorig jaar ontbrak nog. Nu verschijnt Dark Souls alsnog voor de PC, en de naam van deze editie belooft niet veel goeds... Prepare to Die!
Dark Souls verscheen vorig jaar voor de consoles en kreeg van ons een zeer mooie 9.0 in de recensie. Het spel was dan ook razend populair, ondanks dat het zo verdomd moeilijk is. Tijdens het avontuur ga je namelijk de hele tijd dood bij allerhande enge monsters. Vanwege de populariteit is het zeker niet vreemd dat Namco Bandai nu met een PC-versie op de proppen komt. Deze versie gaat schuil onder de naam 'Dark Souls: Prepare to Die Edition'. Als we de naam mogen geloven, zul je op de PC heel wat vaker sterven dan op de consoles. Maar is het spel dan nog wel leuk?
Een duistere wereld
Dark Souls brengt het verhaal van een held die een wel erg vreemde en donkere wereld probeert te redden. Helaas wordt het verhaal niet goed weergegeven doorheen het spel. De wereld wordt bewoond door allerlei duistere figuren en monsters. De eens zo mooie beschaving van onze held is niet meer en slechts een handvol overlevenden houden stand. Maar deze overlevenden zijn lang niet allemaal even betrouwbaar. Sommigen zullen je helpen, terwijl anderen liegen en bedriegen. Gelukkig mag je als "held" beslissen wie er mag blijven leven.
Een uitputtingsslag
Maar zelfs het neerhalen van een zwakker personage kan een hele klus zijn als je net van start gaat. Het is mogelijk om erg mooie aanvallen uit te voeren. Steken, hakken, ontwijken, slaan met je schild... alles ziet er erg mooi uit. Maar het is pittig om de beste combinaties tevoorschijn te toveren. Dit omdat je voortdurend rekening moet houden met een stamina-balkje dat wel erg snel leeg is. Vergeet dus alles wat je weet uit andere games en leer rustig alles opnieuw. Pas na heel wat uurtjes zul je goed zijn in het timen van aanvallen zodat je personage niet meteen uitgeput is.
Sterven is pijnlijk (understatement van het jaar...)
Naast uitputting, moet je ook met strategie rekening houden. Een simpel zwaardje is goed voor het verslaan van een mens of een zombie, maar wat doe je met gigantische ratten, draken en reuzen? Niet veel als je de foute wapens op zak hebt. Vechten is om deze reden vaak onwaarschijnlijk moeilijk en dus staat een ding vast: je zal sterven! En sterven is best speciaal in Dark Souls. Vergeet checkpoints die je simpelweg weer tot leven brengen. In Dark Souls sterf je en verlies je een hele hoop ervaringspunten. De enige manier om deze punten terug te krijgen, is door na het respawnen op een verre plek, snel weer naar je lijk te rennen om de punten op te eisen. Ben je te laat, dan kun je opnieuw punten gaan sprokkelen door vijanden neer te hakken.
Geloofwaardige wereld
Eén ding is ondertussen duidelijk; Dark Souls is een pittige game. Maar dat maakt alles net zo leuk. Wanneer je een nieuw wapen krijgt, zul je even glimlachen omdat je er zo hard voor hebt gewerkt. Als je sterft, zul je dan weer de hele buurt bij elkaar schelden. Dark Souls laat je echter niet los en als je sterft krijg je dat onweerstaanbare gevoel dat het je wel zal lukken de volgende keer. Dark Souls geeft en neemt, en dit op een constante basis. Er zal dan ook geen moment zijn waarop je je verveelt. En precies daarom is de wereld van Dark Souls zo geloofwaardig.
Je wordt haast letterlijk in de wereld gezogen en daarom wil je elk plekje ontdekken. Zo is er bijvoorbeeld een verborgen dorp achter een riool, een geheime keuken vol kannibalen en nog veel meer. Elke geheime plek kan weer leiden naar andere plekken waardoor je steeds blijft zoeken naar dat ene deurtje dat nieuwe avonturen kan bezorgen. Je zult jezelf wel moeten tegenhouden op bepaalde momenten. Soms ga je zo diep in de wereld dat je beseft dat je hier niets kunt verslaan. De monsters worden te sterk en je zult eerst zelf beter moeten worden. Maar toch is er die drang om verder te lopen, die je vaak de dood in jaagt.
Online mogelijkheden
Je voelt je ook nooit alleen in deze grote open wereld. Dark Souls laat namelijk toe dat je berichten van andere spelers kunt terugvinden in je wereld. Zo zul je op de grond boodschappen zien met waarschuwingen die andere spelers voor je hebben achtergelaten. Meestal zijn deze boodschappen erg serieus. Slechts af en toe zul je een grappig bericht lezen dat eigenlijk niets met de game te maken heeft. Toch kan zelfs zoiets je niet uit de sfeer halen.
Daarnaast kun je op sommige momenten ook samenspelen met andere mensen. Helaas is dit niet erg goed uitgewerkt en kun je slechts beperkte missies doen. Daarnaast barst er ook vaak een gevecht los tussen beide spelers, zodat de winnaar wat meer punten krijgt. Wat wel erg leuk is, zijn de bloedvlekken die je tegenkomt in de wereld. Wanneer je hier op klikt, krijg je te zien hoe iemand anders onlangs is doodgegaan in zijn wereld. Dus besef goed dat iemand jouw doodsanimaties ook kan bekijken.
Console vs. PC
De online gameplay is dus matig, maar dat is niet het enige. Het spel is haast niet speelbaar met toetsenbord en muis. In Dark Souls heb je echt de korte tikjes tegen een thumbstick nodig om de meest subtiele acties uit te voeren. De camera beweegt niet lekker met de muis en de verdere besturing voelt gewoon niet goed aan. Je bent dus haast verplicht om bij deze game een controller aan te schaffen voor je PC.
Wat consolegamers wel nog even moeten missen, is de extra content die nu al aanwezig is in de PC-versie. Deze Artorias of the Abyss DLC brengt drie nieuwe gebieden met zich mee, vol eindbazen, wapens, spreuken en personages. Je kunt dieper verkennen dan ooit en een wel erg stoer wapen maken uit een staart. De nieuwe gebieden zijn erg leuk, maar brengen minder verrassende elementen met zich mee dan de gebieden uit het gewone spel. De eindbazen zijn daartegen wel weer van topniveau en onder meer de ridder Artorias zal je de haren uit het hoofd laten rukken.
Grafisch is het spel zonder meer beter dan op de consoles, maar op vele plekken zul je toch nog wazige deuren en muren zien. Niet alles is even goed afgewerkt helaas. Het is erg jammer dat ontwikkelaar From Software hier niet meer aandacht heeft geschonken. Gelukkig is er al een mod verschenen die de wazige stukken erg scherp maakt. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat gamers zelf met de oplossing moeten komen.
Topgame, maar afwerking ontbreekt
Dark Souls: Prepare to Die Edition is een absolute topgame. Je hebt strategie, inzicht en timing nodig om het einde te bereiken en de pittige gameplay houd je vast tot aan het einde. Het is wel jammer dat het verhaal niet goed uit de verf komt en dat je een controller nodig hebt om de beste ervaring te bekomen. De online mogelijkheden zijn leuk, maar de co-op laat te wensen over. Toch mag dit de pret niet drukken, aangezien de gameplay gewoon superieur blijft en de in-game wereld zo geloofwaardig is. Wie deze game aanschaft zal hier heel wat uurtjes gameplay uithalen en zal - ongetwijfeld honderden keren - sterven!