DARK Review

maandag, 15 juli 2013 om 18:00
Buiten heerst een heerlijke sfeer doordat we overgoten worden met zonlicht. Duisternis is nu alles waar je niet aan wilt denken. Frappant genoeg hebben we op de XGN-redactie de duisternis wel opgezocht. En dan vooral in-game. Ontwikkelaar Realmforge Studios probeert ons met DARK toch in de donkere stemming te krijgen. Of die studio daar in slaagt, lees je in deze recensie.
Een nachtclub
Hoewel de titel DARK wat ons betreft niet best getimed is, is hij wel makkelijk te verklaren. In de game volg je het verhaal van Eric Bane die verwart in een nachtclub rondloopt. Bane vraagt de kelnerin om hulp. Als een helderziende maakt ze de zinnen van de hoofdpersoon af. Bane: “I need a…” Oberin: “Bloody Mary.” Een aantal conversaties later weet je wat er gaande is: je bent een vampier. Bedrijfsleider Tom, die na een aantal zinnen al frustrerend veel ‘Man’ zegt, en eigenaresse Rose maken je dat wijs. Om nog wat van je menselijkheid over te houden en niet in een ghoul te veranderen, is het zaak om bloed te drinken van degene die hem dit aandeed.
Een stripboek
Realmforge Studios probeert dat verhaal nog draaiende te houden met het inmiddels bekende Mass Effect-keuzemenu, maar slaagt daar niet in. Het redmiddel: de hele visuele stijl in een pot met verf gooien wat er voor zorgt dat het wegspeelt (of leest) als een stripboek. Mogen we even veren in de kontjes van het ontwikkelteam steken? Een sublieme keuze. DARK is een stealth game, wat inhoudt dat je het voor elkaar moet zien te boksen dat de vijand je niet ziet. Een bekend voorbeeld in dat genre is . In die game speelt Agent 47 de hoofdrol, maar Bane lijkt daar allerminst op. Hij doet het zonder pistolen, messen. Hij executeert zijn tegenstanders met super krachten.
Een blunder
Het staat dus vast dat Bane een vampier is. Het is aan jou hoe je die gift in gaat vullen. DARK wil met de tijd meegaan door role-playing game elementen toe te voegen. Je ontgrendelt vaardigheden met punten die je behaalt. Een voorbeeld van een super kracht die je daarmee vrijspeelt is ‘Subdue’. Daarmee neem je tijdelijk het brein van de vijand over. Weer iets anders is Shadow Leap. Deze bezit je al vanaf het begin af aan, maar kun je uitbreiden met bijvoorbeeld extra meters. Shadow Leap is iets dat je al vrij snel upgrade aangezien je het regelmatig gebruikt. Het steekt als volgt in elkaar: je wijst een plek aan waar Bane heen moet. Hij teleporteert er dan direct heen. Helaas werkt dit nogal eens inaccuraat.
Een doodsteek
Technische blunder nummer één, waar er nog veel van zullen volgen. Zo laat de Artificial Intelligence (A.I.) van de tegenstander je ook regelmatig in de steek. Vijanden spotten je wel eens als dat helemaal niet de bedoeling is. Of ze zien je niet lopen wanneer dat wel de bedoeling is. Een sneer richting Realmforge Studios: Subdue is toch bedoeld voor de leuk en niet als jij ‘moet continu de hersenen van je tegenstander onder controle hebben’? Slechte A.I. in een stealth game is de doodsteek voor wat een zo mooi genre is.
Een tip
Om nog even terug te komen op die Tom, “Yo, man”, hij is tekenend voor alle personages in het spel. Vampiers zijn een leuk uitstapje dat zeker. De binding komt er niet met de hoofdpersoon, de mensen die de bijrollen vervullen en de tegenstanders, tja. Ze zien er allemaal hetzelfde uit, gedragen zich hetzelfde. Het is een hoop repetitieve shit die je alleen maar laat ergeren bij elkaar. Het duurt niet eens zo heel lang om het bloeddorstige verlangen van Bane te temmen. Toch, die paar uur tot de credits, steek ze alsjeblieft niet hierin. Ga lekker buiten in de zon zitten in plaats van de duisternis op te zoeken.
Een teleurstelling
“Yo man, I’m gonna tell you something. This game sucks. Not only blood, but really, it sucks.” Zo zou Tom deze crap verwoorden. Wij delen die mening. Een teleurstelling is het zeker, gezien de potentie. De stijl is tof, het is een stealth titel en er zijn superkrachten bezittende vampiers. Realmforge Studios is helaas niet de ontwikkelaar die weet hoe je met die ingrediënten om dient te gaan. Had een studio met veel en de juiste ervaring hieraan gewerkt, dan was het waarschijnlijk een veel ander verhaal geweest. ALS, ALS, ALS.
Cijfer: 4.5