Crash Commando Review

dinsdag, 07 oktober 2008 om 16:51
Tegenwoordig zijn zo goed als alle games in 3D weergeven. Toch komen ontwikkelaars af en toe nog met 2D games zoals bijvoorbeeld Wario Land: The Shake Dimension. Kan de nieuwe 2D-game op de PlayStation 3, Crash Commando, ook een goede indruk achter laten?
Sony komt in december met een nieuwe PlayStation Network game die veel weg heeft van de game Worms, die waarschijnlijk de meeste gamers wel kennen. Het grote verschil tussen Crash Commando en Worms is dat je in Crash Commando kunt gaan en staan waar je maar wilt. In Worms zul je vanaf een vaste plaats op de vijand moeten schieten. Het principe is bij beide games hetzelfde, namelijk zoveel mogelijk vijanden een kopje kleiner maken. Dit kan met meerdere wapens, waar later in deze recensie op terug gekomen zal worden.
Crash Commando Screenshot 62569 Crash Commando Screenshot 62568 Crash Commando Screenshot 62567
Een Shoot 'em up in 2D
Je hebt meerdere mogelijkheden om je voort te bewegen in Crash Commando. Gewoon door te lopen of te rennen, met een jetpack waarmee je door de lucht kan vliegen, en enkele voertuigen zoals buggy’s en tanks. Doordat de omgeving in 2D wordt weergeven, kun je enkel naar links of naar rechts gaan om op zoek te gaan naar een vijand. Voor de voertuigen is een speciaal parcours van rails aangelegd waar over gereden kan worden.
Het spel bevat een tiental maps waarin gestreden kan worden om de winst. Elke map heeft een totaal andere omgeving waar je even aan zal moeten wennen wil je het tactisch aanpakken. Er staan namelijk meerdere muurtjes en paaltjes in het veld waar je eerst voorbij zult moeten komen wil je gericht vuren op de vijand. Elke map heeft twee zijdes, namelijk de voorkant, en een achterkant. Via speciaal daarvoor aangelegde doorgangen kun je naar de andere zijde mocht er aan de zijde waar je zonet was geen vijand aanwezig zijn. Deze doorgangen zijn ook toegankelijk voor de buggy’s en tanks, waardoor je ook met de voertuigen, zo goed als overal, kan komen. Zelfs in de lucht, want de jetpack kan ook gebruikt worden wanneer je in een voertuig zit. Hiermee kun je een zwaar bewapende tank in de lucht krijgen om de vijand genadeloos af te knallen.
Crash Commando Screenshot 62563 Crash Commando Screenshot 62562 Crash Commando Screenshot 62561
Veel keuze aan wapens
Om de vijand daadwerkelijk uit elkaar te laten spatten, heb je een groot arsenaal van wapens tot je beschikking. Zo kun je voordat een ronde begint, of wanneer je dood bent gegaan, voor drie knoppen een wapen uitkiezen met voor de eerste knop een geweer, bazooka of bijvoorbeeld een scherpschuttergeweer. Voor de tweede knop kan een mes of pistool gekozen worden, en als laatst kan er gekozen worden voor granaten, mijnen of explosieven. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wapens die gekozen kunnen worden.
In de maps zullen, op de wat moeilijk bereikbare plekken, speciale wapens klaarliggen, zoals bijvoorbeeld een machine geweer waar je tientallen kogels mee af kunt vuren. Mocht je toch iets zwaarders willen hebben, dan staan er in de meeste maps een tank of een buggy klaar die met minder bewegingsruimte, een vijand letterlijk uit elkaar kunnen doen laten knallen.
Crash Commando, een echte multiplayer game
Met één persoon kun je een soort van opleidingskamp volgen waarin je tegen computer gestuurde spelers kunt spelen. Naarmate je verder komt, hoe slimmer de vijand wordt. Dit is een goede mogelijkheid om het spel onder de knie te krijgen voor het echte werk online plaats zal vinden. Omdat Crash Commando pas in december 2008 uit zal komen, waren er helaas geen spelers online waar tegen gevochten kon worden. Mocht dit dezelfde indruk achterlaten als de single player doet, dan ziet de online modus er veelbelovend uit. Hiermee wordt helaas wel aangetoond dat Crash Commando een echte multiplayer game is, een uitgebreide single player modus is namelijk ver te zoeken.
Crash Commando Screenshot 62565 Crash Commando Screenshot 62556 Crash Commando Screenshot 62559
Goed afgewerkt
Grafisch ziet het spel er niet top uit, maar het is wel afgewerkt. Dit drukt de pret dan ook totaal niet. Levensecht ziet het er sowieso niet uit, maar dat zal vast niet bedoeling geweest zijn van de ontwikkelaar. Er is meer voor een tekenachtige stijl gekozen wat beslist niet verkeerd staat. Het volume van het geluid mocht een stukje zachter zijn. Elke keer dat je Crash Commander opstart, zal het geluid van de tv een tikkeltje zachter gezet moeten worden, mocht je niet willen dat het hele huis mee kan luisteren met alle actie die je op je tv voorgeschoteld krijgt. De geluidseffecten afkomstig van de munitie die afgeschoten wordt klinken goed.
Crash Commando is een vermakelijke game waarbij de multiplayer modus centraal staat. Het is dan ook te hopen dat deze game bij veel mensen in de smaak zal vallen, anders valt er online niks te beleven. Sony zal deze game hopelijk voor een mooie prijs in de PlayStation Store zetten, zodat Crash Commando goed tot zijn recht komt in de online wereld.
Cijfer: 6.8