Copter Crisis Review

vrijdag, 11 december 2009 om 21:18
We hebben al van alles voorbij zien komen op de Wii. Maar hoe zal het zijn om met je Wiimote een helikopter te besturen? In Copter Crisis kregen we de kans om dit eens te doen. We zetten alvast het SOS signaal uit, want het spel doet zijn naam eer aan.
Het WiiWare-kanaal is ontwikkeld om kleinere games te verspreiden. Ook Digital Leisure heeft onlangs een nieuw spel op het kanaal achter gelaten, genaamd Copter Crisis. Wij gingen met deze game de lucht in, maar kwamen al snel weer met beide benen op de grond terecht.
Vliegen
In Copter Crisis wordt jij als beginnende piloot op een aantal missies gestuurd. Je kiest een helikopter en je kan aan de slag. De missies zijn niet heel erg diepgaand en variëren van het afleveren van goederen tot het oppikken van gestrande mensen. Maar helaas mogen de vele missies niet genoeg variatie bieden om je lang zoet te houden. De levels lijken namelijk allemaal op elkaar en je kan niet lekker vrij rondvliegen je vliegt in ieder level door bijna exact dezelfde gebieden.
Je Wiimote als knuppel!
Zoals je hebt kunnen lezen bestuur je in Copter Crisis een helikopter en om dit gevoel zo sterk mogelijk over te brengen heeft Digital Leisure ervoor gekozen om de Wiimote om te toveren tot stuurknuppel. Tijdens het spelen houd je de Wiimote namelijk verticaal en stuur je door de Wiimote te kantelen naar de plek waar jij heen wilt. Een unieke manier van besturen, maar helaas werkt het niet altijd even goed. De Wiimote registreert namelijk de ene keer wel goed en de andere verandert jouw helikopter wel van richting, maar dan te langzaam of juist te snel.
Verder heb je ook nog de A-knop nodig om raketten af te vuren en het richten van deze raketten gaat erg moeizaam. Er is namelijk geen richtpuntje te vinden en je zult dan ook binnen no-time door je raketten heen zijn. Overigens kan je ook nog je snelheid laten toenemen door de B-knop in te drukken.
Grafisch zwaar onder de maat
Omdat er een limiet zit aan de grootte van de games op het WiiWare-kanaal besluiten veel ontwikkelaars om wat minder mooie graphics aan een game mee te geven om ruimte te besparen. Ook Digital Leisure heeft dit gedaan, maar ze heeft de graphics dan ook flink terug geschroefd. Het spel lijkt namelijk uit het Nintendo 64 tijdperk te komen met uitzondering van de helikopters. De omgevingen zijn lelijk en er is totaal niets te bekennen. De levels zijn namelijk leeg en het enige wat je ziet zijn bergen, bergen en nog eens bergen.
Ook het geluid is magertjes
Ook op het geluid heeft Digital Leisure flink ingekort. Er zijn gedurende het spel slechts twee tot drie melodietjes te horen en dat is best jammer. De helikopters klinken namelijk ook niet spectaculair. Over het geluid valt dan ook weinig te vertellen, behalve dat het onder de maat is.
Lage replaywaarde
De replaywaarde van Copter Crisis ligt ook niet heel erg hoog. Want zoals genoemd lijken de levels erg veel op elkaar en is er nadat je de missies hebt uitgespeeld niet veel meer te doen. Uiteraard kan je nog voor een betere score gaan maar of je dit wilt is maar de vraag. Ook kan je nieuwe helikopters downloaden, maar hier moet je dan weer voor betalen.
Helaas komen we tot de conclusie dat Copter Crisis een slechte game is. De besturing werkt namelijk niet mee, het richten van raketten is een crime en de levels vallen snel in de herhaling. Ook kunnen de graphics in deze tijd niet meer door de beugel. Als klap op de flare gun, voor het SOS signaal, klinkt het geluid ook niet goed. Kortom: lekker links laten liggen deze game tenzij je helikopterpiloot wilt spelen. Maar dan nog is dat geen reden om dit spel te kopen.
Cijfer: 3.2