Color Zen Kids Review

maandag, 28 juli 2014 om 16:53
Color Zen zag het leven als een iOs en Android app, maar was zo goed dat het een heuse port heeft gekregen voor de Nintendo 3DS en Wii U. Deze volwassen versie werd al gerecenseerd door ons, maar hoe zit het met de kinder versie voor Gamer jr.?
Zoals gezegd is Color Zen Kids de junioren versie van puzzelgame Color Zen. Het spelletje is te downloaden via de Nintendo eShop, kost maar 2,99 euro, en voor die prijs is het een koopje.

Color Zen Kids in een notendop

De kids versie heeft zes hoofdstukken met daarin circa 16 levels (het aantal levels verschilt per hoofdstuk). De levels worden niet per se moeilijker, maar bevatten wel steeds meer vormpjes. Die vormpjes worden ook steeds kleiner naarmate de levels hoger worden.
Het spel functioneert op een simpel spelprincipe, maar simpel hoeft niet per se slecht te zijn uiteraard. De game heeft geen levens en ook geen wachttijd. Hierdoor kunnen de koters in één keer het spel door- en uitspelen, en hoeven ze niet bij mam en pap te klagen dat het spel stom doet.

Kleurrijk doch simpel

Doel van Color Zen Kids is om kleuren weg te werken door de verschillende vormpjes tegen elkaar aan te duwen. Dit moet je doen totdat één kleur overblijft, dezelfde kleur die de rand van het scherm heeft. In de volwassenen versie is dit soms nog wel een gedoe, in Kids is de moeilijkheidsgraad van de levels gelimiteerd tot "kleine vormpjes die je bijna niet ziet" of "je moet het in een andere volgorde doen". Ragequitten zullen de volwassenen dus niet.
De levels zijn vrijwel altijd abstracte vormen of dierenfiguurtjes. Die diertjes zijn dan wel weer erg schattig, en één level heeft zelfs een verwijzing naar iconische Batman slechterik The Penguin. Dit, gecombineerd met de felle kleuren maken het spel dan wel weer een genot voor het oog. De levels worden begeleid door een vrolijk muziekje, dat na een tijdje wel wat eentonig wordt.

Leuk voor de kids

Color Zen kids is een kleurrijk, vrolijk spelletje dat goed dienst doet als tijddoder. De game is voornamelijk leuk voor de doelgroep, want Color Zen Kids zal weinig tot geen uitdaging bieden aan de oudere spelers. Toch is het spel goed geschikt voor de kinders die op de achterbank met hun 3DS zitten als je onderweg met de auto naar Zuid-Frankrijk reist.