Castle Crashers Remastered Review - Nog altijd een feest

donderdag, 01 oktober 2015 om 16:42
Microsoft luidde met de Xbox 360 het begin in van digitale games. Vooral in de zomermaanden, tijdens de Summer of Arcade, verplaatste de aandacht van blockbusters naar charmante indietitels. Castle Crashers was een van de digitale games die de harten van duizenden gamers wist te veroveren. Zeven jaar later duikt de game opnieuw op. Lees onze Castle Crashers Remastered review.
Toegegeven: toen de opgepoetste versie van Castle Crashers het levenslicht zag, fronsten we onze wenkbrauwen. Niet alleen is de titel alweer zeven jaar (!) oud, diens visuele stijl is ook nauwelijks voor verbetering vatbaar. De getekende, minimalistische werelden die op de Xbox 360 al indruk maakten hoefden wat ons betreft niet opnieuw naar de tekentafel gestuurd te worden. Zoals verwacht blijven de visuele verbeteringen beperkt tot een kleine herziening in de texturen en een verhoging van het aantal frames per seconde.

Krankzinnige tovenaars

Achter het opnieuw uitbrengen van Castle Crashers schuilt dan ook een andere tactiek. Om te beginnen is Castle Crashers Remastered een co-opgame pur sang. In deze tweedimensionale brawler zijn jij en maximaal drie vrienden ondeugende ridders die op zoek zijn naar vier knappe prinsessen, die op aan hun beurt zijn ontvoerd door krankzinnige tovenaars.
Zij zetten hun idiote soldaten in die de prinsessen aan hoge stokken vastbinden en bewaken. Samen met je vrienden moet jij de vijanden een lesje leren en dat doet je door hersenloos op knoppen te rammen en telkens weer nieuwe vaardigheden vrij te spelen.
Hoe lekker Castle Crashers ook weg speelt: in je eentje is het bijna niet doorheen te komen. Daarmee belanden we automatisch bij de belangrijkste aanleiding voor deze heruitgave. Zeven jaar na dato zijn de online servers van Castle Crashers op de 360 immers behoorlijk verlaten.
Wie op die console met drie andere ridders ten strijde wilt trekken, komt vaak van een koude kermis thuis. Dat probleem heeft de Xbox One-versie niet. Het online gedeelte van Castle Crashers bruist als nooit tevoren. De servers zitten tjokvol spelers, zowel door doorgewinterde spelers als nieuwkomers.
Castle Crashers Remastered review

Neem je savegames mee!

Waarom de oude spelers terugkeren, heeft te maken met het feit dat Castle Crashers de hele maand voor hen gratis te downloaden is. In slechts een paar minuten tijd kun je het origineel (inclusief je savegames!) upgraden naar de remastered-uitgave. Wie net te laat is met upgraden, kan de nieuwe versie voor slechts een paar euro op de kop tikken. Hiermee stimuleren de makers om Castle Crashers nog eens te doorlopen. Naast de verbeterde visuals proberen ze dat ook te bereiken met een hagelnieuwe modus exclusief voor de Xbox One: Back Off Barbarian.
Back Off Barbarian is een uit de kluiten gewassen minigame waarbij je diverse vijanden moet zien te ontwijken door op de juiste gekleurde knoppen te drukken. Ook hier geldt: in het bijzijn van je vrienden hilarisch en ronduit gestoord, maar in je eentje te beperkt om lang te vermaken. De modus is verre van perfect en de mogelijkheden die bij Castle Crashers komen kijken worden lang niet benut, maar het bevestigt nog maar eens de status die ontwikkelaar The Behemoth heeft als het gaat om het maken van buitengewoon leuke coöperatieve games.
Castle Crashers Remastered review

Idiote dieren

In een tijd waarin de lokale multiplayer steeds meer naar de achtergrond wordt gedrukt, is Castle Crashers Remastered een welkome titel. De makers hebben een aantal populaire elementen van de klassieke brawlergames geleend en die in de blender gestopt. Neem bijvoorbeeld het bestijgen van een mount, een bekend handelsmerk van Golden Axe. In Castle Crashers beklimmen spelers de meest idiote dieren: van doorgedraaide kamelen, haaien tot herten en bokken.
Zo zijn er nog tal van elementen waarmee Castle Crashers Remastered flink wat zieltjes heeft gewonnen. De sadistische en seksistische humor, de uitdagende en onvergetelijke eindbazen en het maken van indrukwekkende combo's zorgt ook na zeven jaar nog voor uiterst vermakelijke gameplay. Welke wapens en power-ups je doorgaans allemaal kunt gebruiken, kun je nog eens rustig teruglezen in onze recensie van de Xbox 360-versie van Castle Crashers.
castle crashers remastered review

Het is gek: Castle Crashers Remastered zou eigenlijk met de grond gelijk gemaakt moeten worden. De heruitgave verschijnt zeven jaar na dato en bevat naast kleine visuele verbeteringen en een uit de kluiten gewassen minigame geen vernieuwingen of verbeteringen.
In een tijd waarin lokale multiplayer als sneeuw voor de zon lijkt te verdwijnen, maken we in het geval van Castle Crashers Remasters een uitzondering. Ook op de Xbox One manifesteert Castle Crashers zich als de ideale co-opgame. Wie deze game aan zich voorbij liet gaan moet zich verplicht voelen deze game een kans te geven.