Cars Review

maandag, 23 oktober 2006 om 16:23
Op de overige consoles en de pc was Cars er al, alleen de Xbox 360 moest nog wachten. Verbeterde graphics moesten er komen en uiteraard moest het halen van achievements mogelijk zijn. Wat heeft Cars te bieden?
De film Cars
Cars is begonnen als een film en dat was een ware hit. Voor de mensen die de film nog niet gezien hebben of niet weten waar Cars over gaat, zal ik het even toelichten. De film handelt over de auto, tevens hoofdpersoon, Lightning McQueen. Hij is een ambitieuze nieuweling die op weg is naar de finale van de Pistons Cup in California. Onderweg leert hij andere karakters kennen en zij helpen hem bij het besef dat er meer is in het leven dan prijzen, reputatie, roem en sponsors. Het werkt in je voordeel om de game te spelen als je de film gezien hebt maar het is geen must omdat het verhaal van de game een nieuw verhaal is; één die verder gaat na de film. Lightning McQueen baant namelijk een weg door het nieuwe raceseizoen, dit doet hij tegen zijn rivaal Chick Hicks.
Volwassenen en kinderen
Je merkt direct dat het spel zich niet alleen richt op volwassenen maar ook op kinderen. Hoewel, misschien is die laatste doelgroep wel de belangrijkste. De handleiding wordt allereerst aangeboden in het Engels en Nederlands. Maar ook merk je dit direct aan het spel zelf. In het hoofdmenu heb je de volgende mogelijkheden: story mode, arcade (hier speel je alle road races, piston cup races of minispellen die je in het speltype Verhaal hebt vrijgespeeld en hier heb je tevens nieuwe bonusspellen), vs, bonus content en options. Een plus punt is dat er veel bonusmateriaal is: verwijderde scènes uit de film, nieuwe kleuren voor de auto etc. In ieder geval ziet het hoofdmenu er overzichtelijk uit. Het belangrijkste is natuurlijk de story mode waar je een gloednieuw avontuur kunt beleven met je favoriete personages uit de film. Hierbij heb je 2 mogelijkheden: de fullsize of compact. Laatst genoemde is een kortere en eenvoudige versie voor de kids wat zeker niet verkeerd is. Wil jij echter als volwassen gamer alle 15 achievements halen, zul je toch echt voor het volledige spel moeten kiezen.
Iets als PGR3 of Need for speed?
De fullstart is degene die ik opgestart heb maar ik moet betreurenswaardig zeggen dat deze moeilijkheidsgraad niets voorstelt, laat staan dat ik de eenvoudige versie wil proberen. Bij Cars hoef je geen racegame te verwachten zoals Project gotham racing maar ook niet zoals Need for speed, eigenlijk is het helemaal geen vergelijking waard met een racespel van dergelijk kaliber. Wat je in deze game doet is eigenlijk veel minigames spelen. Je bevindt je namelijk in Radiator Springs waar je de ruimte hebt om vrij rond te rijden. Die vrijheid heb je en moet je gebruiken om onder andere bonuspunten te verzamelen. Het verzamelen van die bonuspunten is oersaai, om de haverklap kom je ze tegen waardoor het geen uitdaging vormt. Ik weet niet wat er gebeurd is op het grafisch vlak maar het is een redelijk breed terrein die je mag verkennen maar toch gaat dit erg moeizaam omdat je niet weet waar je precies heen moet rijden maar nog belangrijker, hoe je daar komt. Het landschap van de game ziet er slecht uit, voor de rest is de game kleurrijk en heb ik grafisch er niet veel op aan te merken.
Minigames
Het belangrijkste in het spel is niet doelloos rondrijden maar je events opzoeken om mee te kunnen doen met de minigames. Dit kan inhouden dat je een race moet rijden maar ook dat je de kaarten van iemand moet zoeken die her en der verspreid in het stadje liggen. Waar deze opdrachten of minigames zich bevinden wordt netjes aangegeven met stippen op een plattegrond en ook met de select knop kun je een plattegrond raadplegen maar daar schiet je niet zoveel mee op als het grafische deel zijn parten eist. Maar het is wel zo dat oefening kunst baart en als je maar lang genoeg rond blijft rijden, kom je er vanzelf.
Simpliciteit
Wat kun je verwachten van de opdrachten en de minigames? Leuk is het natuurlijk dat je in het begin maar een paar opties hebt en dat het de bedoeling is dat je de rest vrijspeelt. Probleem is daarbij direct dat het ook hier geen uitdaging vormt. De minigames waarin je moet rijden zijn namelijk té simpel en dan bedoel ik ook echt simpel op elk vlak. Allereerst is de besturing heel simplistisch, je kunt gassen, remmen, sturen en daarnaast heb je nog de mogelijkheid om de powerslide en turbo te gebruiken. Je kunt je auto laten hellen naar links of rechts of laten springen maar dit is meer voor de lol dan voor effectiviteit. Hiermee lijkt de game zich dan ook eerder te richten op de jeugd dan op volwassen. Overigens heb je een powerslide helemaal niet nodig in het spel en met de logica is het dan ook ver te zoeken. Als je namelijk aan het racen bent en per ongeluk van de baan afraakt omdat je verkeerd rijdt, wordt je teruggezet op de baan. Het vreemde hiervan is dat je nog sneller wordt teruggezet dan als je ergens tegen aan zou rijden of iets anders doet wat in werkelijkheid minder tijd kost. Sowieso neemt het spel het met de realiteit niet al te nauw want als je achter ligt op de rest, rijd je na een half rondje goed je best doen alweer op kop. Nogmaals het is uiterst simpel en daardoor speel je zo de overige items vrij.
Leuk voor kinderen
Heeft de game dan niets goeds te bieden? Helaas qua gameplay niet echt. Wat wel absoluut een pluspunt is, is de lipsynchronisatie in dit spel wat er echt uitermate goed uitziet plus dat alle stemmen in het spel die van de daadwerkelijke acteurs zijn uit de film zelf. Daarmee mag je verwachten dat een stuk humor in het spel verweven zit en dat is ook absoluut het geval. Maar is dat voldoende? Als je het mij vraagt, is dat helaas niet het geval. Geef mij dan maar een game die zich wat meer richt op de volwassen markt. Ik denk dat dit spel bedoeld is voor kinderen. Zij (plus eventueel de mensen die fan zijn van Cars) kunnen zich prima met dit spel vermaken, leuk is daarbij dan ook de optie om tegen elkaar te racen.