Carnival Games: Mini-Golf Review

dinsdag, 18 november 2008 om 14:31
Sinds enkele jaren is golfen niet meer alleen voor de rijke mensen weggelegd. Met de introductie van de consoles kan iedereen aan de slag. Nu ook kunnen we een nieuw golfspel voor de Wii verwelkomen, Carnival Games: Mini-Golf. Maar weet deze game wel zijn slag te slaan tussen alle andere titels?
Wie thuis een Wii heeft staan, heeft ongetwijfeld ook Wii Sports. In Wii Sports kon je verschillende, zoals de naam al zegt, sporten beoefenen. Daartussen zat ook golf wat zeer vermakelijk was op een verloren zaterdagavond. Nu komt 2K Games met een Carnival Games: Mini-Golf op de markt. Weet deze titel de succesvolle formule van Wii Sports te verbeteren?

Kies je personage…
Zodra je Carnival Games: Mini-Golf hebt opgestart en je een spel wilt beginnen, moet je een personage kiezen. Er kan gekozen worden tussen een man, vrouw, jongen of meisje. Gelukkig zijn het geen standaardpersonages, maar kun je ook het haar, kleren, huidskleur en vorm van het gezicht veranderen. Hierdoor kun je een eigen tint aan je personage geven.
Carnival Games: Mini-Golf Screenshot 66978 Carnival Games: Mini-Golf Screenshot 66974 Carnival Games: Mini-Golf Screenshot 66972
…en sla je slag!
Nadat je je personage hebt samengesteld, vraagt Barker, je gastheer binnen de game, of je een tutorial wilt spelen. Tijdens de tutorial leer je hoe je de bal moet slaan, wat bij golf cruciaal is om het spel lekker te laten lopen. Het richten van de bal doe je door middel van de pijltjes en het slaan doe je door een zwaai met de Wiimote te geven. Hierbij moet je de A-knop indrukken en wil je de bal slaan, de knop weer loslaten. Veel spannender dan dit wordt het helaas niet en je kunt de bal al slaan als je alleen al je arm naar achteren beweegt, niet erg realistisch dus. Helaas ontbreekt het gevoel van minigolfen in de singleplayer geheel maar komt dat in de multiplayer wel tot zijn recht.
Minigames
Wat wel erg grappig is in Carnival Games: Mini-Golf is dat je verschillende minigames kan spelen. Zo kun je onder andere eieren vangen en spoken verjagen. Uiteraard kun je hier punten en muntjes voor verdienen. Het spelen van de minigames wordt nooit echt spannend aangezien je het richten met de Wiimote genoeg is.

Barker
Net kon je al lezen dat de gastheer, Barker, je het hele spel zal bijstaan. Hij geeft je niet alleen tips en trucs, maar je kunt ook tegen hem spelen. Helaas praat de beste man net iets teveel wat voor de hardcore gamers als irritant kan worden beschouwd. Voor de kleinere is het echter een leuk mannetje dat vrolijk de boel aan elkaar praat, en dat ook nog eens in het Nederlands! Barker was trouwens ook in een eerdere Carnival Games te bekennen. Ook daar speelde hij voor gastheer.
Carnival Games: Mini-Golf Screenshot 66975 Carnival Games: Mini-Golf Screenshot 66970 Carnival Games: Mini-Golf Screenshot 62743
Je eerste paar holes
Voor je gaat golfen is het natuurlijk handig om een leuke baan uit te zoeken. In het begin kun je uit drie verschillende courses kiezen, een boerderij, de prehistorie en tot slot een land mat allemaal elfjes en dwergjes. In totaal zijn er negen verschillende thema’s. Zodra je een leuke baan hebt gevonden, mag je gaan beginnen. De banen zijn ontzettend gevariëerd wat de game ten goede komt, maar zijn nooit realistisch. Dit wijst dan ook uit dat de game meer op de kleine- en casualgamers gericht is. Wel zijn er verschillende type golf die je op de banen kunt spelen. Een voorbeeld is het trick shotten, daarbij moet je in één slag de bal in het putje krijgen. Wat soms erg lastig en uitdagend kan zijn.

Graphics en geluiden
Zoals je misschien al hebt kunnen zien op de screenshots heeft Carnival Games: Mini-Golf een cartoony uiterlijk. Dit komt de game alleen maar ten goede want het spel is immers gericht op de kleinere gamers. De negen verschillende thema’s komen dan ook goed tot hun recht in deze stijl. Ook de personages en Barker zien er grappig uit.
Carnival Games: Mini-Golf Screenshot 62745 Carnival Games: Mini-Golf Screenshot 62742 Carnival Games: Mini-Golf Screenshot 62744

Het geluid in de game is matig. De melodietjes halen zich erg snel, omdat ze per thema verbonden zijn, maar er zijn er wel een aantal per thema te bekennen. De stem van Barker is echter wel goed ingesproken en volledig Nederlands. De geluidseffecten die er zijn klinken ook goed en zouden zo uit een tekenfilm kunnen komen.

Muntjes sparen voor spullen
Elke game kent wel een manier om geheime spulletjes te ontgrendelen. In Carnival Games: Mini-Golf moet je muntjes verzamelen waarmee je verschillende clubs, kleding en speciale golfballen vrijspeelt. Veel meer dan dit kan er niet worden vrijgespeeld, maar is zeker voor de verzamelaars een leuke uitdaging.

Multiplayer
Wat in Wii Sports een sterk punt was, was de multiplayer in de games. Ook in Wii Golf was het erg leuk om met een paar vrienden of met je familie een balletje te meppen. In Carnival Games: Mini-Golf is de multiplayer minstens zo leuk als in Wii Sports en kan dan ook vaker op een verjaardag of een andere gelegenheid uit de kast getrokken worden.

Je kunt met maximaal vier spelers tegelijk spelen en je kan kiezen of je drie, zes of negen holes wilt spelen. Na het kiezen van je aantal holes, kies je de thema’s die je wilt spelen en vervolgens kun je aan de slag. Het om de beurt spelen geeft het gevoel dat je echt aan het minigolfen bent wat helaas bij de singeplayer ontbreekt.
Helaas is Carnival Games: Mini-Golf niet erg interessant voor de gamer(tje)s die alleen spelen. De game is daarvoor veel te eentonig. De multiplayer is wel erg leuk en kan voor vele uren plezier zorgen. De muziek binnen de game is gevarieerd maar herhaalt zich te vaak. Wat wel een groot pluspunt is, is dat de game volledig in het Nederlands is. Met alle goede en slechte punten bij elkaar opgetelt, weet Carnival Games: Mini-Golf de formule van Wii Sports helaas niet te verbeteren en niet helemaal haar slag te slaan.